Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del endeligt svar på spørgsmål 70
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 92
Offentligt
13. DECEMBER 2017
7519843 SFS/JNO
Kompensationsaftalen mellem
staten og APM (DUC)
Energistyrelsen har den 5. september 2017 modtaget en anmodning fra A.P. Møller
–
Mærsk A/S (”APM”) om styrelsens godkendelse af en
indirekte overdragelse af eneretsbe-
villingen til den franske energi-koncern
Total S.A. (”Total”). Anmodningen må forstås så-
dan, at APM forventer, at styrelsens godkendelse også vil omfatte kompensationsaftalen.
Styrelsen har i den forbindelse bedt Kammeradvokaten vurdere statens mulighed for at
godkende overdragelse af selve eneretsbevillingen (den koncessionsmæssige del af bevil-
lingen) til Total men samtidig meddele afslag på, at kompensationsaftalen medoverdrages.
Kammeradvokatens vurdering og anbefaling kan sammenfattes således:
Staten har indgået kompensationsaftalen med hjemmel i statens almindelige adgang til at
indgå aftaler til varetagelse af statens samfundsøkonomiske interesser. Det principielle ud-
gangspunkt er derfor, at parternes rettigheder og pligter i henhold til kompensationsaftalen
er styret af almindelige privatretlige aftaleregler, men dog med anerkendelse af de særlige
forudsætninger for statens indgåelse af denne type aftaler. Spørgsmålet om overdragelse af
kompensationsaftalen er derfor som udgangspunkt styret af de privatretlige regler om per-
sonskifte i skyldforhold.
I overensstemmelse hermed anførte ministeren i sit svar på spørgsmål 375 fra Energi-, For-
synings- og Klimaudvalget, at en ny erhverver af eneretsbevillingen ikke
uden videre
kunne
indtræde i kompensationsaftalen. Spørgsmål 375 var abstrakt i sin formulering og baserede
sig ikke på en konkret foreliggende situation. Der var derfor alene anledning til at angive
det principielle udgangspunkt og ikke en mere detaljeret vurdering af mulighederne for
konkret at overdrage kompensationsaftalen.
Kompensationsaftalen var en afgørende forudsætning for, at Nordsøaftalen kunne indgås og
dermed at eneretsbevillingen kunne forlænges til 2042 på ændrede vilkår. Dette skyldtes
navnlig to forhold.
København
Vester Farimagsgade 23
DK-1606 København V
Aarhus
Åboulevarden 49
DK-8000 Aarhus
Telefon +45 33 15 20 10
Fax +45 33 15 61 15
www.kammeradvokaten.dk
Dokument1