Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2523892_0001.png
Folketingets Klima- Energi og Forsyningsudvalg
Christiansborg
4. februar 2022
Svar på Klima- Energi og Forsyningsudvalgets spørgsmål nr. 89
(Alm. del) af 7. januar 2022 stillet af Marie Bjerre (V)
Spørgsmål
Vil ministeren tilvejebringe en status og en tidsplan for arbejdet med de 28 tiltag i
den grønne indkøbsstrategi?
Svar
Status for arbejdet med initiativerne i strategi for grønne offentlige indkøb frem-
går af oversigterne nedenfor.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm., om forsinkelsen af et bindende reduktionsmål for det offentlige indkøbs klimaaftryk påvirker de fastsatte reduktionsmål i 2025 og 2030, til finansministeren
2523892_0002.png
Side 2 af 4
Status for implementering af strategi for grønne offentlige indkøb
Tabel 1
1.
Grøn handling nu
Titel på initiativ
Beskrivelse
Status på implementering
Fællesstatslig fødeva- Der indføres krav om mindre madspild, øget øko- Kravene er indarbejdet i Budgetvejledningen
repolitik
logi og mulighed for én eller flere kødfrie dage,
2021 og vil løbende blive indarbejdet i nye
såfremt det efterspørges lokalt, i statslige kanti- kantinekontrakter i staten.
ner.
Alle statslige flyrejser
klimakompenseres
Der indføres klimakompensation for alle statslige Initiativet er implementeret i 2021.
flyrejser i forbindelse med tjenesterejser ved at
indbetale et bidrag til Klima-skovfonden.
Der stilles krav om statsligt indkøb af miljømær-
kede produkter og services med Svanen eller
EU-Blomsten for udvalgte produktgrupper, hvor
der er tilstrækkelig konkurrence, og hvor der ikke
eksisterer en betydelig prisforskel.
Der stilles krav om, at statslige ordregivere an-
vender totalomkostninger som økonomisk prispa-
rameter for de produktgrupper, hvor der findes
officielle TCO-værktøjer fra Miljøstyrelsen
Kravet forventes at træde i kraft i 2022 via
cirkulære om miljø- og energihensyn ved
statslige indkøb.
Krav om miljømærket
indkøb (udvalgte pro-
dukter)
Krav om anvendelse
af TCO (totalomkost-
ninger) for udvalgte
produkter
LED belysning skal
være standarden
Kravet forventes at træde i kraft i 2022 via
cirkulære om miljø- og energihensyn ved
statslige indkøb.
Der stilles krav om, at alle statslige institutioner
Implementeret via cirkulære om energieffek-
ved køb af belysningskilder som udgangspunkt
tivisering i statens institutioner, som trådte i
skal købe LED-lyskilder fra en af de to mest
kraft i 2021.
energieffektive energiklasser, eller belysningskil-
der med tilsvarende energieffektivitet.
Tabel 2
2. Langsigtet grøn handling
Titel på initiativ
Grønne datacentre
Beskrivelse
Initiativet skal undersøge, hvilke krav
til datacentre der bedst kan sikre, at
den offentlige sektor indkøber opbeva-
ring og behandling af data så klima-
og miljøvenligt som muligt.
Indsats for energibesparelser i staten i
2021-2030 med bl.a. energisparemål
og krav om, at ministerierne skal udar-
bejde energieffektivitetsplaner.
Status på implementering
Forventes implementeret løbende fra
2022.
Energibesparelser i staten
Initiativet er implementeret per 1. januar
2021 via cirkulære om energieffektivise-
ring i statens institutioner. Der følges lø-
bende op på tiltaget.
Kompetenceudvikling af
statslige indkøbere
Delinitiativ vedr. ministerbil-
flåden
Fastsættelse af et redukti-
onsmål for klimaaftrykket af
det offentliges indkøb
Charter for godt og grønt
indkøb
Kompetenceudviklingsforløb for stats-
lige indkøbere med fokus på grønne
indkøb.
Der stilles krav om mere miljøvenlige
ministerbiler.
Der skal fastsættes et reduktionsmål
for klimaaftrykket af det offentliges ind-
køb.
Charter der skal sikre mere fokus på
professionelt og grønt indkøb i staten
Kompetenceudviklingsforløb er lanceret,
og det første kursusmodul er gennemført
i 2021.
Krav til energiklasse for ministerbiler er
implementeret i 2021.
Forventes af blive fastlagt i starten af
2022.
Forventes præsenteret i første kvartal
2022 og løbende implementeret.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm., om forsinkelsen af et bindende reduktionsmål for det offentlige indkøbs klimaaftryk påvirker de fastsatte reduktionsmål i 2025 og 2030, til finansministeren
2523892_0003.png
Side 3 af 4
Obligatoriske minimumskri-
terier for bæredygtige ind-
køb af fødevarer
Krav til engangsprodukter
og emballager
Fleksible offentlige indkøbs-
aftaler gennem dynamiske
aftaleformer
Delinitiativ vedr. rådgivning
af SMV’er
Der skal fastsættes obligatoriske mini-
mumskriterier for bæredygtige indkøb
af fødevarer i offentlige institutioner.
Der forventes at blive truffet beslutning
herom i 2022.
Der skal udarbejdes obligatoriske krav Kravene forventes at træde i kraft i 2022.
eller kvalitetskriterier til engangspro-
dukter og emballager.
Det offentlige indkøb skal i højere grad Forventes implementeret i 2022.
give plads til udvikling og innovation.
Det skal bl.a. ske ved at gøre mere
brug af dynamiske aftaleformer.
For at flere virksomheder kan leve op
til krav om grønne offentlige indkøb
styrkes vejlednings- og rådgivnings-
indsatsen over for SMV’er, der ønsker
at reducere og dokumentere deres
miljø- og klimapåvirkning med miljø-
mærker og standarder.
Forventes implementeret i 2022.
Partnerskab om grønne of-
fentlige tekstiler
Der etableres et partnerskab mellem
Centrale aktører er identificeret. Vejled-
offentlige institutioner og relevante ak- ning offentliggøres i 3. kvartal 2023.
tører, med henblik på at kortlægge ge-
vinsterne og mulighederne for grønne
indkøb.
Der stilles krav til offentlige leverandø-
rer om ansvarlige, afskovningsfri vær-
dikæder for landbrugsvarer, så det
gradvist sikres, at offentlige indkøb
ikke bidrager til afskovning.
Der udvikles redskaber, som gør det
muligt for offentlige indkøbere i højere
grad at udforme værdibaserede kon-
trakter, der kan fremme grønne hen-
syn i offentlige indkøb.
Kravet forventes at træde i kraft senest
2025.
Afskovningsfri grønne of-
fentlige indkøb
Værdibaserede kontrakter
med grønne incitamenter
Modeller til brug for værdibaserede kon-
trakter med grønne incitamenter forven-
tes udbredt i 2023.
-
Standardisering og struktu-
rering af grønne data i e-
handel
Styrkelse af Sekretariatet
for Grønne Indkøb
Der arbejdes på bedre grønne data i
forbindelse med e-handel.
Forventes implementeret i 2024.
-
Forventes implementeret i årene 2021-
2024.
Sekretariatet for Grønne Indkøb styr-
kes for at øge koordinationen mellem
centrale indkøbsaktører.
Der sættes ind via fire indsatsområder
for at fremme og forbedre indkøb ba-
seret på totaløkonomiske vurderinger.
Regeringen vil udbrede e-handel i den
offentlige sektor og anvende det til at
tilskynde til grøn indkøbsadfærd
-
Styrket indsats for at
fremme brug af TCO-vurde-
ringer
Digitalisering af det offent-
lige indkøb
Forventes implementeret i 2024.
-
Forventes implementeret løbende.
-
Implementeringsgruppen er nedsat og
mødes løbende.
Tværgående koordination af Der etableres en fast implemente-
implementering af strate-
ringsgruppe på toplederniveau for
gien
grønne offentlige indkøb
Monitorering af grøn ind-
købsadfærd
Der foretages årligt analyser med hen- Arbejdet er under opstart og forventes
blik på at monitorere og evaluere udvik- implementeret løbende.
lingen i offentlige indkøb.
Etablering og udbygning af en miljø-
mærkedatabase. Sideløbende gen-
nemføres analyser af grønt indkøb,
der fungerer som indikatorer på udvik-
lingen i det grønne indkøb.
Den offentlige køretøjsflåde skal være
emissionsfri i 2030, og der skal udar-
bejdes plan for dette.
Forventes implementeret løbende frem
mod 2030.
-
Måling af udviklingen i det
grønne indkøb
-
Omstilling af den offentlige
køretøjsflåde i 2030
Forventes implementeret løbende frem
mod 2030.
-
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm., om forsinkelsen af et bindende reduktionsmål for det offentlige indkøbs klimaaftryk påvirker de fastsatte reduktionsmål i 2025 og 2030, til finansministeren
2523892_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 3
3. Grøn viden og værktøjer
Titel på initiativ
Beskrivelse
Status på implementering
Den første beregning og fremskrivning for-
ventes offentliggjort i starten af 2022. Der
gennemføres herefter årlige beregninger og
fremskrivninger fra og med 2023.
Årlig beregning og frem- Der skal ske årlige beregninger og frem-
skrivning af klimaaftryk- skrivninger af det det samlede klimaaftryk
ket
af det offentliges indkøb samt videreudvik-
ling af beregningen i forbindelse med den
årlige klimaaftryksberegning. Fremskrivnin-
gen danner udgangspunkt for fastsættelsen
af et reduktionsmål.
Revitalisering af ”Den
Ansvarlige Indkøber”
Den Ansvarlige Indkøber vil fremover fun-
gere som en samlet digital indgang for
myndigheder med overblik over den nyeste
viden om muligheder, krav og værktøjer til
at understøtte grønne offentlige indkøb.
Der udvikles et digitalt TCO-værktøj, der
har til formål at øge den offentlige efter-
spørgsel efter TCO-beregnede produkter.
Der gennemføres en målrettet vejlednings-
indsats med henblik på at fremme grønne
udbud.
Der udarbejdes en vejledning til offentlige
indkøbere om, hvordan de kan stille krav til
udvidet garanti og reparationsmuligheder
med henblik på at sikre en længere levetid
for produkter.
Forventes implementeret i 2022.
Udvikling af digitalt
TCO-værktøj
Målrettet vejledning i
gennemførelse af
grønne udbud
Vejledende krav til fo-
kus på længere levetid
via garanti
Forventes implementeret i 2022.
Vejledningen forventes offentliggjort i 2022.
Forventet færdiggørelse i 2023.