Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2510462_0001.png
Folketingets Klima,- Energi- og Forsyningsudvalg
Christiansborg
10. januar 2022
Svar på Klima,- Energi- og Forsyningsudvalgets spørgsmål nr. 77
(Alm. del) af 16. december 2021 stillet efter ønske fra Søren Egge
Rasmussen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren fastsætte den samfundsøkonomiske pris, der flugter med danske
klimamål, så den kan anvendes som den centrale pris i analyser på tværs af fagmi-
nisterier? Og hvis ikke, hvordan sikres en omkostningseffektiv omstilling, hvis der
regnes med forskellige priser på forskellige områder?
Svar
Ved fastsat politisk målsætning er det Finansministeriets generelle anbefaling, at
der i stedet for cost-benefitanalyser udføres såkaldte cost-effectivenes analyser for
at prioritere mellem forskellige tiltag til at opnå målsætningen.
Når der udføres cost-effectiveness-analyser bliver den gældende samfundsøkono-
miske beregningspris for CO
2
e i praksis slet ikke anvendt. I stedet resulterer analy-
sen i en såkaldt skyggepris (omkostning per ton CO
2
e), som kan hjælpe politikerne
til at prioritere mellem initiativer og vælge den mest omkostningseffektive vej (de
tiltag med de laveste CO
2
e -skyggepriser) til indfrielse af målsætningen. Det står
politikerne frit for at vælge initiativer med en skyggepris på CO
2
e, der er højere
end den anbefalede samfundsøkonomiske beregningspris. Forskellen mellem den i
dag fastsatte beregningspris på CO
2
e og de fundne skyggepriser kan således an-
vendes som udtryk for den politiske betalingsvilje forbundet med 70 procent mål-
sætningen.
Det skal i den forbindelse fremhæves, at Finansministeriet netop af denne grund
ikke finder det hensigtsmæssigt at ændre de gældende beregningsforudsætninger til
brug for samfundsøkonomiske analyser således, at prisen afspejler den fastsatte
nationale 70 pct. målsætning.
Finansministeriet finder det væsentligt, at beregningsforudsætningerne til brug for
samfundsøkonomiske vurderinger er fagligt funderet, og ikke afspejler politisk
fastsatte præferencer. Hvis beregningspriserne bestemmes i overensstemmelse
med fastsatte politiske mål, så vil enhver politisk målsætning i princippet altid
”kunne svare sig” samfundsøkonomisk, og den samfundsøkonomiske cost-benefit
analyse vil dermed ikke længere kunne benyttes til rent faktisk at belyse, hvad der
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om fastsættelse af den samfundsøkonomiske pris, der flugter med danske klimamål, så den kan anvendes som den centrale pris i analyser på tværs af fagministerier, til finansministeren
Side 2 af 3
er den samfundsøkonomiske omkostning forbundet med et givent projekt under
givne markedsforhold.
Den danske 70 pct. målsætning er ambitiøs ud over de målsætninger, der er fastsat
internationalt. Det vil være forbundet med samfundsøkonomiske omkostninger at
leve op til denne forpligtigelse. I den forbindelse er det vigtigt at bevare den sam-
fundsøkonomiske analyses evne til i praksis at kunne belyse sådanne omkostnin-
ger bl.a. således, at det kan vurderes om målsætningen planlægges mest omkost-
ningseffektivt.
Hertil kommer, at også projekter med et negativ samfundsøkonomisk resultat kan
gennemføres, hvis andre politiske hensyn taler herfor. Den fastsatte beregnings-
pris på CO
2
e er således ikke en hindring for at lede offentlige investeringer og for-
brug i en grønnere retning. Dette gælder særligt for klimaområdet, hvor der er en
fastsat national målsætning med 70 procents reduktionsforpligtigelsen.
Klimalovens øvrige hensyn til fx beskæftigelse, sunde offentlige finanser, konkur-
renceevne og CO
2
-lækage vil lede til en anden (og højere) CO
2
e-pris end en ensar-
tet CO
2
e-pris uden disse hensyn. Det kræver således fuldt kendskab til vægtningen
af disse forskellige underliggende hensyn at kunne fastsætte en retvisende CO
2
e-
pris i overensstemmelse med 70 procentsmålet.
Som opfølgning på Aftale om Grøn Skattereform fra december 2020 er der ned-
sat et ekspertudvalg, som skal fremsætte konkrete forslag til en ensartet CO
2
e-af-
gift, som kan bidrage til indfrielse af 70 procentsmålet og til forskellige vægte af
hensynene i klimaloven. Dette vil indebære, at ekspertgruppen peger på konkrete
niveauer for CO
2
e-prisen. Disse prisniveauer vil kunne indgå i samfundsøkonomi-
ske analyser som supplement til de nuværende beregninger, når ekspertgruppens
anbefalinger foreligger i starten af 2022.
Vedrørende spørgsmålet om, hvorledes der kan sikres en omkostningseffektiv
omstilling, så gælder det, at den nuværende anbefaling om at udføre cost-effective-
ness analyser ved analyser af initiativer til indfrielse af fastsatte politiske målsæt-
ninger netop understøtter muligheden for, at omstillingen kan ske omkostningsef-
fektivt.
Når der udføres sådanne cost-effectiveness analyser, resulterer analysen i en skyg-
gepris (omkostning per ton CO
2
e), som kan hjælpe til at prioritere mellem forskel-
lige initiativer. Ved at prioritere de tiltag, der har de laveste CO
2
e-skyggepriser
først, opnås den mest omkostningseffektive vej til indfrielse af målsætningen.
Yderligere har Finansministeriet også i efteråret 2020 i
”Tillæg
til Vejledningen for
samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger”
indført et krav om, at der ved samfunds-
økonomiske analyser altid skal afrapporteres både CO
2
e-skyggepriser, samt udfø-
res vurderinger ved brug af alternative CO
2
e-priser. På denne måde sikres det, at
der også ved analyser af initiativer, der ikke i udgangspunktet er tænkt som en del
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om fastsættelse af den samfundsøkonomiske pris, der flugter med danske klimamål, så den kan anvendes som den centrale pris i analyser på tværs af fagministerier, til finansministeren
Side 3 af 3
af en klimahandlingsplan, kan vurderes omkostningseffektivt i forhold til indfri-
else af det nationalt fastsatte klimamål.
Det er mellem de forskellige ministerier, der udfører samfundsøkonomiske vurde-
ringer, konkret besluttet, at der til brug for de krævede følsomhedsvurderinger
skal anvendes CO
2
e-priser, der er i overensstemmelse med Klimarådets anbefa-
lede CO
2
e-beregningspris. Dette er aftalt for at sikre konsistens på tværs af mini-
sterier i de tal, der forelægges i beslutningsoplæg.
Således bliver der altså i alle beslutningsoplæg, hvor samfundsøkonomiske vurde-
ringer indgår, præsenteret beregninger for både Finansministeriets centralt anbefa-
lede CO
2
e-nøgletal, Klimarådets anbefalede CO
2
e-pris samt CO
2
e-skyggepriser.
Disse tiltag understøtter samlet set mulighederne for at kunne prioritere mellem
forskellige initiativer på en sådan måde, at der kan ske en omkostningseffektiv
omstilling i indfrielsen af de nationale klimamål.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister