Folketingets Klima,- Energi- og Forsyningsudvalg
Christiansborg
10. januar 2022
Svar på Klima,- Energi- og Forsyningsudvalgets spørgsmål nr. 77
(Alm. del) af 16. december 2021 stillet efter ønske fra Søren Egge
Rasmussen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren fastsætte den samfundsøkonomiske pris, der flugter med danske
klimamål, så den kan anvendes som den centrale pris i analyser på tværs af fagmi-
nisterier? Og hvis ikke, hvordan sikres en omkostningseffektiv omstilling, hvis der
regnes med forskellige priser på forskellige områder?
Svar
Ved fastsat politisk målsætning er det Finansministeriets generelle anbefaling, at
der i stedet for cost-benefitanalyser udføres såkaldte cost-effectivenes analyser for
at prioritere mellem forskellige tiltag til at opnå målsætningen.
Når der udføres cost-effectiveness-analyser bliver den gældende samfundsøkono-
miske beregningspris for CO
2
e i praksis slet ikke anvendt. I stedet resulterer analy-
sen i en såkaldt skyggepris (omkostning per ton CO
2
e), som kan hjælpe politikerne
til at prioritere mellem initiativer og vælge den mest omkostningseffektive vej (de
tiltag med de laveste CO
2
e -skyggepriser) til indfrielse af målsætningen. Det står
politikerne frit for at vælge initiativer med en skyggepris på CO
2
e, der er højere
end den anbefalede samfundsøkonomiske beregningspris. Forskellen mellem den i
dag fastsatte beregningspris på CO
2
e og de fundne skyggepriser kan således an-
vendes som udtryk for den politiske betalingsvilje forbundet med 70 procent mål-
sætningen.
Det skal i den forbindelse fremhæves, at Finansministeriet netop af denne grund
ikke finder det hensigtsmæssigt at ændre de gældende beregningsforudsætninger til
brug for samfundsøkonomiske analyser således, at prisen afspejler den fastsatte
nationale 70 pct. målsætning.
Finansministeriet finder det væsentligt, at beregningsforudsætningerne til brug for
samfundsøkonomiske vurderinger er fagligt funderet, og ikke afspejler politisk
fastsatte præferencer. Hvis beregningspriserne bestemmes i overensstemmelse
med fastsatte politiske mål, så vil enhver politisk målsætning i princippet altid
”kunne svare sig” samfundsøkonomisk, og den samfundsøkonomiske cost-benefit
analyse vil dermed ikke længere kunne benyttes til rent faktisk at belyse, hvad der
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K