Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2510144_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
7. januar 2022
J nr.
2021 - 4879
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 16. december 2021 stillet mig
følgende spørgsmål alm. del 71, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (R).
Spørgsmål 71
Ministeren bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra CON-
CITO i forbindelse med foretræde den 16. december 2021 om strategi for power-to-x
og udbygning med grøn strøm, jf. KEF alm. del - bilag 121 og 124.
Svar
Regeringen har den 16. december offentliggjort en PtX-strategi. Regeringen tog
dermed det første helhedsorienterede skridt mod etableringen af de nødvendige
rammevilkår til at understøtte produktion, distribution og anvendelse af brint og PtX.
PtX skal anvendes i sektorer, hvor det er hensigtsmæssigt
CONCITO fremhæver, at direkte elektrificering er den bedste og mest omkost-
ningseffektive udnyttelse af den grønne strøm. Det er helt i tråd med regeringens
politik, og regeringen har af flere omgange fremmet den direkte elektrificering af
Danmark med bl.a.
Elektrificeringsstrategi.
Derfor bør PtX fremmes i sektorer, hvor
direkte elektrificering ikke er muligt eller forbundet med uhensigtsmæssigt høje om-
kostninger. Det er bl.a. inden for luftfart, søfart, dele af den tunge industri og dele af
den tunge vejtransport.
PtX kan spille sammen med el-, varme og gassystemet i et integreret energisystem
Det fremgår også af materialet fra CONCITO, at PtX-anlæg bør være fleksible afta-
gere af strøm. Regeringen er enig i, at elektrolyseanlæg kan spille en vigtig rolle i
elsystemet ved at aftage store mængder grøn strøm, når vinden blæser, og lukke
ned, når det er vindstille. Regeringen noterer sig også CONCITO’s vurdering af, at
værdien af overskudsvarme fra PtX-produktion er begrænset. Det fremgår af rege-
ringens PtX-strategi, at værdien af overskudsvarmen fra PtX-anlæg afhænger af lo-
kale forhold. Under gunstige forhold kan overskudsvarmen mindske de samlede
omkostninger ved produktionen af brint med mellem 5 til 10 pct.
Eksport af Power-to-X-produkter og –teknologier kan skabe vækst og arbejdsplad-
ser til gavn for Danmark og dansk erhvervsliv
Regeringen er derudover enig med CONCITO i, at Danmark har gode muligheder
for at eksportere brint til Tyskland, hvilket Energistyrelsens analyser underbygger.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
P: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om kommentar til materiale fra CONCITO ifm. foretræde den 16/12-21 om strategi for power-to-x og udbygning med grøn strøm, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2510144_0002.png
Regeringen vil bl.a. understøtte eksport af brint- og PtX-produkter ved at skabe
rammerne for en brintinfrastruktur, der på sigt kan blive forbundet med en fælles
europæisk brintinfrastruktur, og arbejde for at sikre klare og ensartede regler ifm.
europæisk certificering for grøn brint.
Målsætning om elektrolysekapacitet i 2030 og behovet for grøn strøm i fremtiden
Regeringen har med PtX-strategien foreslået, at Danmark skal sigte efter at bygge
op mod 4-6 GW elektrolysekapacitet i 2030. En dansk elektrolysekapacitet på 4-6
GW vil under en række forudsætninger kunne levere reduktioner på op til 2,5-4,0
mio. tons CO
2
i 2030, herunder op til 2 mio. tons inden for 70 pct.-målsætningen.
Den grønne omstilling kræver mere vedvarende energi i fremtiden, som CONCITO
påpeger. Derfor har regeringen løbende fokus på, at der tilvejebringes tilstrække-
lige mængder af grøn strøm. Senest blev det med finansloven for 2022 aftalt at
sikre yderligere 2 GW havvind inden udgangen af 2030. Dertil anerkender regerin-
gen og aftaleparterne bag
Aftale for Finanslov 2022,
at PtX-fremmende initiativer
yderligere vil øge behovet for grøn strøm, hvorfor behovet for yderligere havvindud-
bygning genbesøges ifm. kommende energi- og forsyningsudspil i 2022. Regerin-
gen vil i den forbindelse fremlægge analyser, der kan danne grundlag for evt. be-
slutning om yderligere 1 GW havvind.
Endvidere er det tidligere besluttet med
Klimaaftale for energi og industri mv. 2020
at etablere verdens to første energiøer, hvor den ene placeres i Nordsøen med en
havvindkapacitet på 3 GW i første fase, der forventes færdiggjort efter 2030, og
med en samlet kapacitet på 10 GW på sigt potentielt svarende til strømforbruget fra
ca. 10 mio. husstande. Med
Aftale for Finanslov 2022
er parterne enige om hurtigst
muligt at etablere 10 GW havvind i Nordsøen tilkoblet energiøen med 2040 som
sigtepunkt.
Det er besluttet, at den anden energiø placeres på Bornholm med en kapacitet på 2
GW. Den forventes på nuværende tidspunkt etableret inden udgangen af 2030.
Slutteligt bemærkes det, at regeringen i 2022 vil præsentere et udspil til en grøn
energi- og forsyningssektor,
jf. Køreplan for et grønt Danmark i 2030.
Regeringen anvender alle redskaber for at indfri klimalovens målsætninger
Den 14. december 2021 blev regeringen og et bredt politisk flertal enige om en aftale
om fangst, transport, lagring og anvendelse af CO
2
i Danmark. Dagen efter præsen-
terede regeringen sin PtX/CCU-strategi. Regeringen vil således både lagre CO
2
og
anvende CO
2
mhp. produktion af grønne brændstoffer.
Der er behov for, at såvel kendte som nye teknologier tages i brug, hvis Danmarks
udledninger skal reduceres med 70 pct. i 2030 og være et klimaneutralt samfund i
2050. Regeringen vil derfor frem mod 2025 præsentere en række udspil og strate-
gier, der viser vejen til de 70 pct.,
jf. Køreplan for et grønt Danmark.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om kommentar til materiale fra CONCITO ifm. foretræde den 16/12-21 om strategi for power-to-x og udbygning med grøn strøm, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2510144_0003.png
Afslutningsvist vil jeg gerne takke CONCITO for deres klimapointer til det videre ar-
bejde med PtX og CCS i Danmark. CONCITO’s input og overvejelser er vigtige,
hvorfor vi vil tage dem med i den fremadrettede PtX- og CCUS-indsats.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 3/3