Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2484957_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. november 2021
J nr.
2021-4245
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 14. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 7 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 7
Vil ministeren kommentere artiklen og den juridiske vurdering som omtales i Trans-
port & Environment den 12. oktober 2021 “Shipping and aviation are subject to the
Paris Agreement, legal analysis shows”, samt redegøre for hvilke konsekvenser det
vil få for indfrielse af de danske reduktionsmål, hvis udledninger fra international
skibs- og luftfart skal medregnes i det danske klimaregnskab?
Svar
Jeg har noteret mig den juridiske vurdering af Parisaftalen som
Transport & En-
vironment
har fået udarbejdet. Vurderingen beror blandt andet på formuleringen i
Parisaftalens Artikel 4 vedrørende fastlæggelse af
”bindende mål for reduktion af
drivhusgasemissionerne for hele økonomien”,
argumenteret med, at internationale
dele af økonomien ikke bør være undtaget.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet deler ikke konklusionen fra
Transport &
Environment
om, at Parisaftalens parter er forpligtet til at inkludere udledninger fra
skibs- og luftfart i opgørelsen af deres nationale klimabidrag (NDC’er).
Danmark følger FN’s regler for opgørelse af drivhusgasudledninger vedtaget under
Parisaftalen, og fastlagt til og med 2030.
FN’s regler fastlægger, at drivhusgasudledninger fra international luft- og skibsfart
skal opgøres separat fra de nationale drivhusgasopgørelser, samt at opgørelsen
bør følge IPCC retningslinjerne.
Det følger af rapporteringsregler vedtaget under Parisaftalen, at
”Each Party should
report international aviation and marine bunker fuel emissions as two separate en-
tries and should not include such emissions in national totals but report them dis-
tinctly, if disaggregated data are available, making every effort to both apply and re-
port according to the method contained in the IPCC guidelines referred to in para-
graph 20 above for separating domestic and international emissions.”, jf.. § 53.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til artiklen og den juridiske vurdering som omtales i Transport & Environment den 12/10-21 “Shipping and aviation are subject to the Paris Agreement, legal analysis shows, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2484957_0002.png
Danmark følger disse retningslinjer, og indberetter sammen med resten af EU-med-
lemsstaterne en fælleseuropæisk NDC.
Når EU og Danmark påbegynder indberetninger af drivhusgasopgørelser under Pa-
risaftalen forventeligt i 2023, skal Parisaftalens rapporteringskrav følges, så driv-
husgasudledninger fra international luft- og skibsfart opgøres separat fra opgørel-
serne af de samlede nationale drivhusgasudledning. Desuden udgiver regeringen
årligt
Global Afrapportering,
som bl.a. indeholder internationale effekter af den dan-
ske klimaindsats samt opgørelse af danskernes udledninger fra international skibs-
og luftfart.
Danmark arbejder for at nedbringe internationale udledninger gennem FN’s interna-
tionale organisationer for henholdsvis luftfart (ICAO) og skibsfart (IMO) i overens-
stemmelse med Kyotoprotokollen.
1
Ligeledes arbejder Danmark på EU-niveau i
regi af
”Fit-for-55”-pakken
med at sikre ambitiøse aftaler for at begrænse udlednin-
ger fra international transport.
Opgørelsesreglerne udelukker dog ikke, at Parisaftalens parter kan vælge, at inklu-
dere udledninger fra international transport – helt eller delvist. CO
2
-udledningen fra
udgående international luftfart i EU har været omfattet af EU’s ETS siden 2012, og
er derfor også inkluderet i den fælleseuropæiske NDC for perioden 2021-2030. I
den opdaterede fælleseuropæiske NDC er det endvidere anført, at EU’s nye 55
pct.-reduktionsmål i 2030 kan betyde, at der vil ske ændringer ift. omfanget af inklu-
derede udledninger fra international luftfart samt eventuel fremtidig inkludering af
udledninger fra international skibstransport. Det endelige svar på dette spørgsmål
kendes først, når forhandlingerne om Kommissionens
”Fit for 55”-pakke
er afsluttet.
Udledninger fra udenrigsskibes tankning af brændstof i Danmark samt udenrigsflys
tankning af brændstof i Danmark, svarer til ca. 5 mio. ton CO
2
e. i 2018. Medtages
brændstof tanket af dansk-opererede skibe og fly i udlandet svarer dette til ca. 40
mio. ton CO
2
e i 2018,
jf. Global Afrapportering 2021.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
1
Artikel 2(2) i Kyotoprotokollen:
“The Parties … shall pursue limitation or reduction of emis-
sions… from aviation and marine bunker fuels, working through the International Civil Avia-
tion Organization and the International Maritime Organization, respectively.”
Side
2/2