Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. november 2021
J nr.
2021-4245
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 14. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 7 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 7
Vil ministeren kommentere artiklen og den juridiske vurdering som omtales i Trans-
port & Environment den 12. oktober 2021 “Shipping and aviation are subject to the
Paris Agreement, legal analysis shows”, samt redegøre for hvilke konsekvenser det
vil få for indfrielse af de danske reduktionsmål, hvis udledninger fra international
skibs- og luftfart skal medregnes i det danske klimaregnskab?
Svar
Jeg har noteret mig den juridiske vurdering af Parisaftalen som
Transport & En-
vironment
har fået udarbejdet. Vurderingen beror blandt andet på formuleringen i
Parisaftalens Artikel 4 vedrørende fastlæggelse af
”bindende mål for reduktion af
drivhusgasemissionerne for hele økonomien”,
argumenteret med, at internationale
dele af økonomien ikke bør være undtaget.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet deler ikke konklusionen fra
Transport &
Environment
om, at Parisaftalens parter er forpligtet til at inkludere udledninger fra
skibs- og luftfart i opgørelsen af deres nationale klimabidrag (NDC’er).
Danmark følger FN’s regler for opgørelse af drivhusgasudledninger vedtaget under
Parisaftalen, og fastlagt til og med 2030.
FN’s regler fastlægger, at drivhusgasudledninger fra international luft- og skibsfart
skal opgøres separat fra de nationale drivhusgasopgørelser, samt at opgørelsen
bør følge IPCC retningslinjerne.
Det følger af rapporteringsregler vedtaget under Parisaftalen, at
”Each Party should
report international aviation and marine bunker fuel emissions as two separate en-
tries and should not include such emissions in national totals but report them dis-
tinctly, if disaggregated data are available, making every effort to both apply and re-
port according to the method contained in the IPCC guidelines referred to in para-
graph 20 above for separating domestic and international emissions.”, jf.. § 53.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2