Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2630195_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
28. september 2022
J nr.
2022 - 723
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 8. september stillet mig føl-
gende spørgsmål 568 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 568
Vil ministeren sende en redegørelse for driftsramme 2 i finanslovforslaget for 2023,
som uddyber ændringerne i hovedkontiene? Der henvises til KEF alm. del – bilag
468.
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der ønskes en redegørelse over de væsentligste
udviklinger fra 2022 til 2023 på forslag til finanslov for finansåret 2023 for hoved-
konti på driftsramme 2. Driftsramme 2 udgør i alt 1.854,4 mio. kr. i 2023, hvilket er
103,4 mio. kr. lavere end i 2022. Driftsramme 2 består af en række hovedkonti,
hvoraf de konti med de største udviklinger fra 2022 til 2023 er beskrevet nedenfor.
§ 29.22.01. Tilskud til energiforskning
Nettoudgiftsbevillingen for hovedkontoen reduceres fra 395,2 mio. kr. i 2022 til
214,6 mio. kr. i 2023. Udviklingen skyldes primært udløb af midler fra forskningsre-
serven på 206,8 mio. kr., profilen for særpuljen til forskning i miljøvenlig og energi-
effektiv produktion af olie og gas, som stiger fra 5,1 mio. kr. i 2022 til 21,4 mio. kr. i
2023, samt udløb af særbevillingen til støtte af udvikling og demonstrationsprojek-
ter for CO
2
-lagring i Nordsøen, som udgjorde 99,9 mio. kr. i 2022. Sidstnævnte var
indtægtsfinansieret af det danske hjemtag fra EU's genopretningsfacilitet og påvir-
ker derfor ikke udviklingen i nettoudgiftsbevillingen.
§ 29.24.02. Energilagring
Nettoudgiftsbevillingen for hovedkontoen er 0,0 mio. kr. i både 2022 og 2023. For
hovedkontoen er der dog en reduktion af både indtægter og udgifter på 194,0 mio.
kr. Udviklingen skyldes den afsatte pulje til teknologier med reduktionspotentiale in-
den for landbrugssektoren, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af december
2020 med efterfølgende besluttede ændringer til beløbsprofilen. Midlerne var ind-
tægtsfinansieret af det danske hjemtag fra EU's genopretningsfacilitet.
§ 29.24.14. Infrastruktur til transport
Nettoudgiftsbevillingen for hovedkontoen reduceres fra 45,0 mio. kr. i 2022 til 0,0
mio. kr. i 2023. Udviklingen skyldes, at der i Aftale mellem regeringen, Venstre,
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om en redegørelse for driftsramme 2 i finanslovforslaget for 2023, der uddyber ændringerne i hovedkontiene, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2630195_0002.png
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Kon-
servative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om udmøntning af pulje til grøn
transport af juni 2021 blev afsat en étårig pulje i 2022 til tilskud til køb af grønne
lastbiler.
§ 29.24.21. Biogas (til transport og proces)
Nettoudgiftsbevillingen for hovedkontoen er forhøjet fra 54,7 mio. kr. i 2022 til 67,1
mio. kr. i 2023. Udviklingen skyldes, at skønnet for den støtteberettigede biogasan-
vendelse under ordningen er blevet øget. Det samlede tilskudsbeløb varierer af-
hængigt af bl.a. naturgasprisen og skønnet for tilskudsmodtagerens producerede
mængder.
§ 29.24.27. Tilskud til energibesparelser
Nettoudgiftsbevillingen for hovedkontoen reduceres fra 862,5 mio. kr. i 2022 til
765,5 mio. kr. i 2023. Udviklingen skyldes bl.a., at der i Aftale mellem regeringen,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance om midlertidig fastholdelse af ener-
giafgrødegrænsen af april 2022 er blevet omprioriteret 63,0 mio. kr. fra erhvervspul-
jen. Derudover er 14,4 mio. kr. i 2023 omprioriteret til finansiering af PtX-taskforce
til understøttelse af et dansk brintmarked og -infrastruktur, jf. Aftale mellem regerin-
gen, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folke-
parti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om udvikling og fremme af
brint og grønne brændstoffer (Power-to-X strategi) af marts 2022. Dertil skyldes ud-
viklingen den i forskellige politiske aftaler fastsatte profil for bygningspuljen, som
delvist er finansieret af det danske hjemtag fra EU’s genopretningsfacilitet, hvis fi-
nansiering af bygningspuljen også reduceres i 2023.
§ 29.24.32. Tilskud til udrulning af fjernvarme
Nettoudgiftsbevillingen for hovedkontoen reduceres fra 145,1 mio. kr. i 2022 til
122,6 mio. kr. i 2023. Udviklingen skyldes primært den fastsatte profil for puljen i
forskellige politiske aftaler, jf. Klimaaftale for energi og industri mv. mellem regerin-
gen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedsli-
sten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet af juni 2020 samt
Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten
og Alternativet om fordeling af Tilskudspulje til udfasning af olie- og gasfyr fra fi-
nansloven for 2021 på de fire tilskudspuljer fra Energiaftale 2018 og Klimaaftale for
energi og industri mv. 2020 af marts 2021. Bevillingsprofilen er delvist er finansieret
af det danske hjemtag fra EU's genopretningsfacilitet.
§ 29.24.34. Tilskudspulje til energirenovering i offentlige bygninger (kommuner og
regioner)
Nettoudgiftsbevillingen for hovedkontoen er 0,0 mio. kr. i både 2022 og 2023. For
hovedkontoen er der dog en reduktion af både indtægter og udgifter på 139,2 mio.
kr., hvilket skyldes, at der i Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om en redegørelse for driftsramme 2 i finanslovforslaget for 2023, der uddyber ændringerne i hovedkontiene, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2630195_0003.png
blev afsat en toårig pulje i 2021-2022 til tilskudspulje til energirenoveringer i offent-
lige bygninger (kommuner og regioner), som var finansieret af det danske hjemtag
fra EU's genopretningsfacilitet.
§ 29.25.17. Screening og forundersøgelser til udbud af havvind
Nettoudgiftsbevillingen for hovedkontoen reduceres fra 79,9 mio. kr. til 17,5 mio. kr.
Udviklingen skyldes primært den aftalte bevillingsprofil for kontoen, jf. Klimaaftale
for energi og industri mv. mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal
Alliance og Alternativet af juni 2020. Med Klimaaftale om grøn strøm og varme
2022 mellem regeringen, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alterna-
tivet og Kristendemokraterne af juni 2022 er det aftalt at afsætte yderligere bevilling
til arbejdet med implementering af aftalte energiøer i Nordsøen og ved Bornholm.
Disse midler er på forslag til finanslov for finansåret 2023 opført på § 35. Generelle
reserver og forventes indarbejdet på § 29.11.01. Departementet, § 29.21.01. Ener-
gistyrelsen og § 29.25.17. Screening og forundersøgelser til udbud af havvind på
ændringsforslaget til forslag til finanslov for 2023.
§ 29.25.32. Teknologineutral pulje til CO2-fangst mv.
Nettoudgiftsbevillingen forhøjes fra 0,0 mio. kr. i 2022 til 280,1 mio. kr. i 2023. Ud-
viklingen skyldes den aftalte bevillingsprofil for kontoen, jf. Aftale mellem regerin-
gen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet om finans-
loven for 2022 af december 2021.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3