Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2630168_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. september 2022
J nr.
2022-723
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. september stillet mig føl-
gende spørgsmål 566 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 566
Vil ministeren redegøre for den forventede samlede sum af sparet VE-støtte?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at ændringen i VE-støtten afhænger af, hvilket ud-
gangspunkt der tages, og at der i dette svar tages udgangspunkt i skønnene på
hhv. Forslag til Finanslov for 2023 og Finansloven for 2022.
Der gives direkte støtte pr. produceret enhed til en række vedvarende energiformer
i Danmark. Ved nogle ordninger gives faste pristillæg, hvor støtten dermed er uaf-
hængig af energipriserne, mens andre er bundet op på el- eller gasprisen.
Tabel 1 viser de skønnede marginale ændringer i udgifter til VE-støtte. Skønnene
er baseret på Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets fremskrivning over udgifter
til VE-støtte, som ligger til grund for Forslag til Finanslov for 2023 og Finansloven
for 2022. Ændringerne kan primært tilskrives de øgede energipriser.
Det bemærkes, at da udgifterne afhænger af energipriserne, er skønnene for VE-
udgifter behæftet med betydelig usikkerhed, og der sker løbende betydelige æn-
dringer i forventningerne til udgifterne.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om for den forventede samlede sum af sparet VE-støtte, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2630168_0002.png
Tabel 1
Marginale ændringer i forventede udgifter til VE-støtte på FFL23 ift. FL22 fordelt på FL-konti
2023
Mio. kr. (2023-PL)
29.24.21. Biogas (til transport og
proces)
29.25.09. Tilskud til opgradering
eller rensning af biogas
29.25.20. Biogas og andre
grønne gasser (opgradering,
transport og proces) ifm. Klima-
aftalen
29.25.22. Tilskud vedr. havvind
29.25.23. Tilskud vedr. landvind
29.25.24. Tilskud vedrørende
vind diverse
29.25.25. Tilskud vedr. solceller
29.25.26. Tilskud vedrørende
biomasse
29.25.27. Tilskud vedrørende
biogas
29.25.28. Tilskud vedrørende
teknologineutrale udbud
29.25.30. Tilskud vedrørende
øvrige kategorier
I alt
Heraf under delloft for drift
-4,2
450,6
-56,2
-436,7
-60,2
-561,6
-51,6
-663,2
2024
2025
2026
0,0
-1.595,9
-479,1
0,1
-123,2
429,3
-206,5
-28,4
-22,5
-1.580,0
-4,2
1,5
-345,5
-61,5
0,1
-16,5
133,2
-318,2
-35,7
-14,3
-1.149,6
-56,2
2,5
-756,5
-10,6
0,1
-11,8
162,6
-330,4
-28,0
-9,5
-1.603,5
-60,2
3,9
-2.196,3
-1,4
0,1
-1,5
248,2
-279,9
-23,7
-7,0
-2.972,4
-51,6
Anm.: De skønnede ændringer er behæftet med væsentlig usikkerhed.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Det bemærkes endvidere, at højere energipriser har andre afledte virkninger på de
offentlige finanser end lavere udgifter til VE-støtte, herunder reduktion i provenu fra
energiafgifter, når der spares på energien, samt afledte virkninger via øvrigt privat-
forbrug og aktivitet, når købekraften udhules af højere priser.
Regeringens udgiftspolitiske prioriteter fastlægges på baggrund af en vurdering af
det samlede økonomiske råderum. I de løbende fremskrivninger af dansk økonomi
og vurderinger af de offentlige finanser vil der for en lang række udgifts- og ind-
tægtsposter kunne opleves forskydninger, der både trækker i opadgående og ned-
adgående retning. Det er et sundt princip, at de udgiftspolitiske prioriteringer ikke
afhænger af løbende udsving i særskilte udgifts- eller indtægtsposter. Denne til-
gang muliggør langsigtede prioriteringer i udgiftspolitikken. På nuværende tidspunkt
er der taget stilling til de finanspolitiske rammer frem til 2025.
Det finanspolitiske råderum omsættes løbende til bindende udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner (på budgetform), som ligger til grund for tilrettelæggelsen af
det årlige finanslovforslag og økonomiaftaler mv. Ændrede udgiftsskøn for udgifter,
der er omfattet af udgiftslofterne, kan således (netto) have en påvirkning af den ud-
giftspolitiske tilrettelæggelse.
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om for den forventede samlede sum af sparet VE-støtte, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2630168_0003.png
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3