Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2508359_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. december 2021
J nr.
2021 - 4622
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 1. december stillet mig følgende
spørgsmål 55 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 55
Vil ministeren oplyse, hvordan ministeren ser på fremtidsmulighederne for avance-
rede biobrændstoffer i Danmark, når CO
2
-fortrængningskravet er implementeret?
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020 (vejtransport-
aftalen)
er det besluttet at ændre reguleringen af VE-brændstoffer i vejtransporten,
så det nugældende iblandingskrav fra 1. januar 2022 erstattes af et CO
2
-fortræng-
ningskrav. Det giver brændstofleverandørerne incitament til at anvende bæredyg-
tige brændstoffer med en højere vugge-til-grav effekt, herunder avanceret bio-
brændstof,
jf. svar på KEF alm. del – spm. 54.
I regeringens
Klimaprogram 2021
fremgår det desuden, at regeringen i 2023 vil præ-
sentere et udspil om grønne brændstoffer i vejtransporten og søfarten. Udspillet vil
indeholde et oplæg til konkret udmøntning af de afsatte midler til at understøtte op-
fyldelsen af CO
2
-fortrængningskravet fra 2025 og frem samt eventuelle skærpelser
af fortrængningskravet og krav til PtX- og avancerede VE-brændstoffer. Aftalekred-
sen bag
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
skal i 2023 ligeledes tage stilling
til, hvordan ILUC-værdier eller lignende skal indgå i national lovgivning fra senest
2025.
I tillæg hertil har EU-Kommissionen i juli 2021 fremsat
’Fit for 55’-pakken
for at ud-
mønte EU’s øgede 2030-klimamål på mindst 55 pct. i forhold til niveauet i 1990.
Som del af pakken har kommissionen bl.a. fremsat forslag om revision af VE II-di-
rektivet, herunder at der indføres et CO
2
-fortrængningskrav med et underkrav til an-
vendelse af Power-to-X brændstoffer.
EU-Kommissionen har derudover foreslået sektorspecifik regulering med henholds-
vis iblandingskrav til luftfarten (RefuelEU Aviation) og CO
2
-fortrængningskrav til sø-
farten (FuelEU Maritime).
Samlet set er det derfor vurderingen, at de skitserede initiativer frem mod 2030 vil
skabe et styrket markedstræk på produktionen af bæredygtige brændstoffer, herun-
der avanceret biobrændstof.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om fremtidsmulighederne for avancerede biobrændstoffer i Danmark, når CO2-fortrængningskravet er implementeret, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2508359_0002.png
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2