Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2631611_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. oktober 2022
J nr.
2022 - 2926
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. september 2022 stillet mig
følgende spørgsmål 546 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Katarina Ammitzbøll (KF).
Spørgsmål 546
Vil ministeren se på, om man skal ændre eller udvide muligheden for at dispensere
for kravet i elforsyningsloven om selskabsdannelse overfor kommunerne ved etab-
lering af solcelleanlæg? På den baggrund vil kommunerne kunne gå i gang med at
få etableret solcelleanlæg på de mange hundrede tusindvis af kommunale m2 og
samtidig undgå byrder som blandt andet aflæggelse af årsregnskab og revision.
Svar
Kravet om selskabsmæssig udskillelse for kommunerne blev indført i 1999 i forbin-
delse med elreformen og liberaliseringen af elmarkedet. Kravet sikrer en klar adskil-
lelse mellem kommunens kerneopgaver (borgernær velfærd som skoler, plejehjem,
mv.) og elforsyningsvirksomhed, der har en mere kommerciel karakter. Elforsynings-
virksomhed skal derfor drives i selvstændige selskaber, der har begrænset hæftelse.
Kravet om selskabsudskillelse kan opfyldes gennem et enkelt selskab til administra-
tion af flere anlæg. Der er intet til hinder for, at solcelleanlæg installeres og drives af
et allerede eksisterende selskab ejet af kommunen, fx et forsyningsselskab, eller af
en kommerciel tredjepart. På den måde kan administrationen i forhold til selve sel-
skabsudskillelsen reduceres.
En udvidelse af muligheden for dispensation vil også medføre et afgiftstab. Da kom-
munerne som udgangspunkt skal selskabsudskille deres produktion, kan de kun und-
tages fra elafgift, hvis de modtager dispensation fra dette krav. En udvidelse af mu-
ligheden for dispensation vil derfor indirekte medføre et afgiftstab og være en ufor-
holdsmæssig stor indirekte støtte til kommunalt opstillet vedvarende energi.
Såfremt kommunerne fritages fuldt fra at betale elafgift af egetforbrug af el fra kom-
munale solceller, vurderes det, at det med betydelig usikkerhed vil medføre et min-
dreprovenu, der gradvist stiger til ca. 500 mio. kr. årligt i 2030. Skønnet er baseret
på, at Kommunernes Landsforening tidligere har vurderet, at der er et potentiale til
at opsætte en solcellekapacitet på 1 GW på offentlige tage. Siden skønnet er udar-
bejdet, er elpriserne steget betydeligt, og det må alt andet lige forventes at medføre
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 546: Spm. om ministeren vil se på, om man skal ændre eller udvide muligheden for at dispensere for kravet i elforsyningsloven om selskabsdannelse overfor kommunerne ved etablering af solcelleanlæg, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2631611_0002.png
større udbygning af solceller og dermed større mindreprovenu. Mindreprovenuet
kan således potentielt blive betydeligt højere.
Kommunale solcelleanlæg er omfattet af reglerne om kommunal modregning. Kom-
munerne har pligt til årligt at indberette uddelinger og vederlag fra elproduktionsan-
læg, inklusive solcelleanlæg. Indberetningerne danner efterfølgende grundlag for
en reduktion af kommunernes bloktilskud. Uddelinger fortolkes bredt og vurderes
umiddelbart at kunne indbefatte enhver form for økonomisk værdi, inklusive bespa-
relser på elafgiften som et resultat af egetforbrug af el fra opsættelse af et solcelle-
anlæg. Reduktionen i bloktilskuddet afhænger af, at de kommunale institutioners
besparelse forbundet med elafgiftsfritagelsen indberettes korrekt.
I det omfang kommunerne indberetter korrekt vil de skulle modregnes i de bespa-
relser de opnår på bl.a. elafgiften, herved vurderes mindreprovenuet at blive redu-
ceret med ca. 40 pct. Hvis mindreprovenuet fra elafgiften er 500 mio. kr. årligt i
2030 vil mindreprovenuet efter modregning årligt være ca. 300 mio. kr.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2