Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2508357_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. december 2021
J nr.
2021 - 4622
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 1. december stillet mig følgende
spørgsmål 54 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 54
Vil ministeren oplyse, om VE-direktivet pålægger danske brændstofleverandører en
forpligtelse til at sikre, at avancerede biobrændstoffer udgør fastsatte andele af det
endelige energiforbrug i transportsektoren fra 2022 til 2025, og i bekræftende fald
hvilke? Vil ministeren endvidere vurdere hensigtsmæssigheden for de danske
brændstofleverandører af både at skulle efterleve et iblandingskrav på avancerede
biobrændstoffer samtidig med, at det danske iblandingskrav erstattes af et CO
2
-for-
træningskrav?
Svar
Den danske regulering af transportsektorens drivmidler er underlagt reguleringen i
EU’s direktiv til fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder (VE-
direktiv) og brændstofkvalitetsdirektivet (FQD).
VE-direktivet pålægger medlemsstaterne at gennemføre regulering i national lov-
givning, der sikrer opfyldelse af mål og krav fra direktivet, herunder mindstekravene
til brug af avancerede biobrændstoffer. Direktivet giver bl.a. medlemsstater mulig-
hed for at benytte foranstaltninger rettet imod drivhusgasemissioner til at opfylde
kravene. Det nuværende iblandingskrav bliver fra 1. januar 2022 erstattet med et
CO
2
e-fortrængningskrav gennem
bekendtgørelse om CO
2
e-fortrængningskrav og
bæredygtighed m.v.,
hvilket fremadrettet er den regulering, der i Danmark sikrer
opfyldelse af mål og krav i VE-direktivet for transportsektoren.
CO
2
e-fortrængningskravet er en teknologineutral regulering, der giver brændstofle-
verandørerne incitament til at anvende bæredygtige brændstoffer med en højere
vugge til grav-reduktionseffekt. Derved skal brændstofleverandørerne løbende vur-
dere og optimere de anvendte brændstoffer ud fra den globale reduktionseffekt.
Derved forventes nye brændstoffer, herunder avanceret biobrændstof, med lavere
globalt aftryk at blive taget i brug i takt med, at de udvikles og falder i pris.
Desuden vil indførelse af specifikke krav til bestemte typer brændstoffer medføre,
at brændstofleverandørerne i mindre grad vil skulle vurdere nye brændstoffer ud fra
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om, om VE-direktivet pålægger danske brændstofleverandører en forpligtelse til at sikre, at avancerede biobrændstoffer udgør fastsatte andele af det endelige energiforbrug i transportsektoren fra 2022 til 2025, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2508357_0002.png
deres CO
2
-fortrængning, eftersom specifikke krav vil fastsætte, hvad der som ud-
gangspunkt skal anvendes.
På baggrund af ovenstående vurderes det ikke hensigtsmæssigt, at der på kort sigt
fastsættes krav om anvendelsen af specifikke brændstoffer i CO
2
e-fortrængnings-
kravet, herunder krav til iblanding af avanceret biobrændstof.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2