Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2508355_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. december 2021
J nr.
2021 - 4622
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 1. december stillet mig følgende
spørgsmål 53 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 53
Vil ministeren vurdere, hvor stor en andel avancerede biobrændstoffer vil udgøre i
vejtransporten i Danmark på årlig basis til og med 2030, og i forlængelse heraf om
andelen vil falde eller stige efter iblandingskravet erstattes af et CO
2
-fortrænings-
krav? Spørgsmålet ønskes besvaret på trods af, at det evt. forudsætter antagelser
vedr. udviklingen af udbud og pris på avancerede VE-brændstoffer, jf. svar på KEF
alm. del – spm. 8.
Svar
Avanceret biobrændstof forventes fra 2022-25 at udgøre ca. 0,2 pct. af det årlige
energiforbrug i vejtransporten,
jf. Klimastatus og –fremskrivning 2021.
Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at give et meningsfuldt estimat for den
præcise brændstofsammensætning efter 2025 og frem, herunder andelen af avan-
ceret biobrændstof. Det skyldes, at udbuddet og prisen på avancerede biobrænd-
stoffer er stærkt afhængige af de regulatoriske rammevilkår, som på nuværende tids-
punkt er under hastig udvikling.
For det første har Europa-Kommissionen med forslag til revision af VE II-direktivet
foreslået, at medlemsstater fremover skal implementere regulering målrettet CO
2
-
fortrængning frem for iblanding. Det vil indebære et grundlæggende skifte i ramme-
vilkårene for det europæiske marked for VE-brændstoffer og give incitament til at
anvende brændstoffer med høj fortrængningsevne, som fx avancerede biobrænd-
stoffer eller PtX-brændstoffer.
For det andet har regeringen med
Aftale mellem regeringen (S), RV, SF, EL om Grøn
omstilling af vejtransporten af 4. december 2020
forpligtet sig til senest fra 2025 at
indarbejde ILUC-værdier eller lignende i det nationale CO
2
-fortrængningskrav. Dette
forventes at skabe markant bedre rammevilkår for anvendelsen af avancerede bio-
brændstoffer, dog er den konkrete effekt af tiltaget på brændstofsammensætning
fortsat meget usikkert og afhængigt af den konkrete implementering.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om, hvor stor en andel avancerede biobrændstoffer vil udgøre i vejtransporten i Danmark på årlig basis til og med 2030, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2508355_0002.png
På ovenstående baggrund er det samlet set vurderingen, at der ikke på nuværende
tidspunkt foreligger et tilstrækkeligt vidensgrundlag til at vurdere, hvad den igangvæ-
rende udvikling vil betyde for den præcise brændstofsammensætning på lang sigt.
Det kan i forhold til iblandingskravet under den gældende regulering af VE-brænd-
stoffer oplyses, at der tidligere har været fastsat et specifikt iblandingskrav for avan-
cerede biobrændstoffer på 0,9 pct. i vejtransporten, hvilket var afspejlet i den forrige
klimafremskrivning af anvendelsen af avanceret biobrændstof i
Basisfremskrivnin-
gen 2020
(nu
Klimastatus- og fremskrivning).
Det specifikke krav for avanceret biobrændstof blev for året 2020 sænket til 0,15 pct.
på baggrund af
Aftale mellem regeringen (S), V, RV, DF, SF, K og LA om forhøjelse
af iblandingskrav for biobrændstoffer af 11. november 2019
og for året 2021 sænket
til 0,3 pct. med
Aftale mellem regeringen (S), V, RV, DF, SF, K, LA og NB om forhø-
jelse af iblandingskrav for biobrændstoffer i 2021 af 7. oktober 2020.
Sænkelsen af kravet relaterede sig blandt andet til en meget begrænset produktion
af avancerede biobrændstoffer samt uforholdsmæssige høje priser som følge af en
øget global efterspørgsel.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2