Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2626364_0001.png
Ministeren
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato
22. september 2022
J nr.
2022 - 2852
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 25. august 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 512 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 512
Ministeren bedes kommentere det materiale som udvalget har modtaget fra Ul-
rik Jørgensen (UJ Consult) m.fl. i forbindelse med foretræde den 25. august
2022 om energifællesskaber og borgerinddragelse i energiomstillingen, jf. KEF
alm. del – bilag 434, 454 og 459.
Svar
Jeg er enig i, at der er behov for en hurtig udbygning med vedvarende energi
(VE). Derfor har regeringen allerede iværksat flere forskellige initiativer, der skal
bidrage til at produktionen af VE forøges. Blandt andet er der med
Aftale om
grøn strøm og varme 2022
sat ambitiøse målsætninger og iværksat initiativer,
der skal fremme udbygning af VE både på hav og på land. Hertil er der blandt
andet med
Aftale om udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer 2022
og andre aftaler vedtaget tiltag, der skal bidrage til at reducere behovet for net-
udbygning ved at sikre, at VE-produktion og forbrug placeres i samme geografi-
ske område, således at der kan indpasses mere VE hurtigere. Nedenfor vil jeg
svare mere deltaljeret på de oplistede punkter i præsentationens slide 5 og 9.
Vedrørende bestemmelsen om elkunders mulighed for at etablere interne net
Som reglerne er i dag, må private bygningsejeres solcelleanlæg gerne forsyne
andre med elektricitet. Transport og distribution af elektricitet skal dog ske via det
kollektive elforsyningsnet, idet de kollektive elforsyningsvirksomheder har eneret
til at drive og eje den fysiske infrastruktur (’kollektivitet’). Dette bidrager bl.a. til at
sikre en stærk elforsyningssikkerhed og forbrugerbeskyttelse.
Der er allerede i dag en undtagelse til udgangspunktet om kollektivitet i elforsy-
ningen at individuelle elkunder har mulighed for at etablere et internt net (dvs. en
elektricitetsforbindelse mellem sit elproducerende anlæg og sit forbrug uden om
det kollektive elnet).
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om kommentar til materiale fra Ulrik Jørgensen (UJ Consult) m.fl. ifm. foretræde den 25/8-22 om energifællesskaber og borgerinddragelse i energiomstillingen, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2626364_0002.png
I bemærkningerne til lovforslag om ændring af lov om elforsyning
1
præciseres
det bl.a., at elkundens produktionsanlæg kan være placeret enten 1) på det om-
råde, der dækkes af elkundens forbrugssted eller 2) på et område umiddelbart
tilstødende forbrugsstedet forudsat, at elkunden har råderet over det samlede
område. Dette præciseres yderligere på bekendtgørelsesniveau. Udkast til be-
kendtgørelse forventes at blive sendt i offentlig høring i efteråret 2022.
Lovforslaget sigter på en videreførelse af Energistyrelsens gældende praksis for
interne net. Lovforslaget medfører således ikke en ændring af elforsyningslovens
definition af forbrugssted.
I det kommende forslag om ændring af lov om elforsyning indgår i øvrigt en tyde-
liggørelse og præcisering af reglerne for VE-egenforbrugere og interne elektrici-
tetsforbindelser, hvilket vurderes at imødekomme efterspørgslen i præsentatio-
nen ifm. fortrædet. Derfor anser jeg det ikke som nødvendigt at ændre elforsy-
ningslovens nuværende bestemmelse om forbrugssted.
Om energifællesskabers muligheder for at få adgang til lokal kollektiv tarifering
Muligheden for en omkostningsægte metode for lokal kollektiv tarifering blev aftalt
med
Aftale om udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer
(PtX-strategi)
af 15. marts 2022 og indgår i et kommende forslag om ændring af elforsyningslo-
ven. De nye muligheder for lokal kollektiv tarifering kan fx indebære, at et energi-
fællesskab, der har forbrug og produktion inden for fællesskabet - og som forbru-
ger strøm samtidig med, at strømmen produceres - kan opnå en tarifbesparelse
som følge af, at deres samlede forbrug og produktion aflaster det kollektive net.
Såfremt lovforslaget vedtages, vil netvirksomhederne og Energinet efterføl-
gende kunne udvikle konkrete tarifmetoder herfor, som skal godkendes af For-
syningstilsynet.
Benævnelsen af boligfælleskaber som medlemmer i bekendtgørelse om VE-fæl-
lesskaber og borgerenergifællesskaber
Der er ikke noget, der forhindrer, at boligfællesskaber som almene boliger, an-
delsboliger og bofællesskaber kan indgå i borgerenergifællesskaber og opstille
og dele energi på lige fod med andre aktører. Derfor anser jeg det ikke som
nødvendigt at tilføje yderligere præciseringer af, hvem der kan indgå i et energi-
fællesskab. Boligfællesskaber deltagelse i et energifællesskab indebærer på lige
fod med andre berettigede deltagere i et VE- fællesskab eller borgerenergifæl-
lesskab, at de kan bidrage til elmarkedet og den grønne omstilling ved fx at gå
sammen om fælles produktionsanlæg, fælles elleveringsaftaler mv.
1
Lovforslag om ændring af lov om elforsyning (geografisk differentierede forbrugstariffer og lokal
kollektiv tarifering, direkte linjer, forbud mod nye kulkraftværker, udligning af statslige organers elaf-
giftsbesparelser ved forbrug af egenproduceret elektricitet fra solcelleanlæg og registrering af data
for elproducerende anlæg, energilageranlæg og elforbrugsanlæg m.v.)
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om kommentar til materiale fra Ulrik Jørgensen (UJ Consult) m.fl. ifm. foretræde den 25/8-22 om energifællesskaber og borgerinddragelse i energiomstillingen, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2626364_0003.png
Præcisering af elkunde og forbrugssted i lovgivningen
En elkunde er efter den gældende bestemmelse i lov om elforsyning § 5, nr. 13,
defineret som en fysisk eller juridisk person, der råder over et aftagenummer.
Der er i dag mulighed for at etablere såkaldt ”fælles afregning” internt i en byg-
ning med flere forbrugere af elektricitet, hvor netvirksomheden kan oprette ét
enkelt målepunkt hos elkunden, der suppleres med bimålere, forudsat at der
ikke inddrages net, der er ejet og administreret af den relevante netvirksomhed
og forudsat at den enkelte elforbruger er indforstået med, at der opsættes en
bimåler.
I lighed med andre bygninger med flere forbrugere af elektricitet kan boligorga-
nisationer med mere end én bygning etablere ”fælles afregning” i hver enkelt
bygning, men ikke på tværs af boligorganisationens bygningsmasse.
Der henvises desuden til ovenstående afsnit vedrørende en præcisering af ”for-
brugssted”, samt til den kommende tydeliggørelse og præcisering af reglerne for
VE-egenforbrugere og interne elektricitetsforbindelser i lovforslag til ændring af
lov om elforsyning.
I forbindelse med det kommende lovforslag vil der på bekendtgørelsesniveau
desuden foretages en yderligere præcisering af elkunders mulighed for at bruge
en intern elektricitetsforbindelse. En tydeliggørelse af elkundens mulighed for at
bruge en intern elektricitetsforbindelse forventes også at medføre en tydeliggø-
relse og imødekommer efterspørgslen i oplægget. Udkast til bekendtgørelse for-
ventes at blive sendt i offentlig høring i efteråret 2022.
Vedrørende definitionen af ”eget forbrug” i lovgivningen
I slide 9 i præsentationen til foretrædet fremhæves der et ønske, om at det præ-
ciseres, hvad der menes med ”eget forbrug”.
”Eget forbrug af elektricitet” er defineret i Nettoafregningsbekendtgørelsen nr.
2657, §2, nr. 2 som: ”Den andel af elforbruget, som egenproducenten selv pro-
ducerer.” Endvidere er egenproducent defineret i samme bekendtgørelse §2, nr.
1 som: ” Elforbruger, som producerer elektricitet eller varme og elektricitet med
henblik på helt eller delvis at dække eget energiforbrug…”
Vedrørende eventuel forskelsbehandling af lejere ift. husejere og virksomheder
ang. produktion af vedvarende energi fra fx solceller
I slide 9 i præsentationen til foretrædet udtrykkes der bekymring for, at der sker
forskelsbehandling af lejere i forhold til husejere og virksomheder i relation til fri-
tagelse fra afgifter og tariffer.
Lejere kan på linje med husejere og virksomheder fritages fra betaling af elafgift
og tariffer ved egetforbrug af VE fra fx solceller.
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om kommentar til materiale fra Ulrik Jørgensen (UJ Consult) m.fl. ifm. foretræde den 25/8-22 om energifællesskaber og borgerinddragelse i energiomstillingen, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2626364_0004.png
Det fremgår af elafgiftslovens § 2 stk. 1 litra c, at
”… en lejer i en udlejningsejen-
dom, når anlægget er placeret i forbindelse med udlejningsejendommen og den
udlejede ejendom udlejes af elproducenten”
er undtaget fra betaling af elafgift
ved egetforbrug af VE.
Udlejningsejendomme har tillige mulighed for at etablere interne net på for-
brugsstedet, hvorfor der også vil ske fritagelse af tariffer ved egetforbrug af VE i
udlejningsejendomme.
Vedrørende den manglende benævnelse af ”fællesskab af VE-egenforbrugere” i
dansk lov.
Begrebet ”fællesskab af VE-egenforbrugere” med tilhørende rettigheder bliver be-
handlet i den kommende bekendtgørelse om VE-egenforbrugere, der forventes
udstedt i forbindelse med lovforslaget. Udkast til bekendtgørelse vil blive sendt i
offentlig høring.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 4/4