Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2503551_0001.png
16. december 2021
J.nr. 2021 - 9406
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 43 af 23. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om CO2-priserne i vores nabolande, til skatteministeren
2503551_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for CO
2
-priserne i vores nabolande (Norge, Sverige og Tyskland)
opdelt på henholdsvis transport (benzin og diesel), energi (gas, kul og biomasse), fly (pas-
sagerafgifter) og industri i både aktuelle satser og 2025-satser?
Svar
CO
2
- og passagerafgifter for Norge, Sverige og Tyskland fremgår af tabel 1. Der indgår
både energi- og CO
2
-afgifter, da begge afgifter sætter en pris på CO
2
-udledning. Hertil er
medregnet det særlige tyske kvotesystem for benzin og diesel, der kan betragtes som en
national afgift på CO
2
.
Skatteministeriet er ikke i besiddelse af sammenlignelige afgiftssatser på energi til andet
end transport, der er opgjort på husholdninger og industri for forskellige typer af brænds-
ler. Der er i stedet angivet den gennemsnitlige CO
2
-beskatning, der omfatter både hus-
holdninger og industri.
Alle tre lande har en passagerafgift, der fungerer som en stykafgift pr. rejsende. Afgiften
er stigende med rejsens længde, men er ikke direkte korreleret med CO
2
-udledning.
Tabel 1. CO
2
-afgifter i udvalgte lande
Norge
Sverige
Kr./ton CO
2
Benzin
1
Diesel
1
Energi, andet end transport
2
2.158 / 2.288
1.526 / 1.657
290
2.113 / 2.113
1.307 / 1.307
50
Kr./passager
Passagerafgift
3
1)
Tyskland
2.436 / 2.466
1.600 / 1.691
50
56-149
46-304
55-309
I de samlede afgifter medregnes udgifter til kvoter i det nationale tyske CO
2
-kvotesystem. Benzin forudsættes at inde-
holde 9,8 volumenpct. biobrændstoffer (E10-benzin) og diesel 6,8 volumenpct. (B7-diesel). Udgifter til CO
2
-kvoter på
brændstoffer til vejtransport i Tyskland udgør €25 pr. ton i 2021 og €55 i 2025.
Den norske CO
2
-afgift forudsættes at være
756,50 NOK pr. ton i 2025 (2021-priser) ligesom i 2022. Afgiften er vist for hhv. 2021 / 2025 i 2021-priser. Der er forudsat
en inflation på 1,9 pct.
2)
Gennemsnitlige samlede afgifter på fossile brændsler ift. CO
2
-udledninger, hvori der er indregnet udledninger fra bio-
brændstoffer. De gennemsnitlige afgifter omfatter husholdninger og industri. De gennemsnitlige satser er opgjort på data fra
2018.
3)
En stykafgift pr. rejsende, der rejser ud fra det enkelte land. Afgiften er i varierende grad stigende med rejsens længde i
de tre lande. 2021-satser.
Kilder: EU-Kommissionens Oil Price Bulletin 2021,
OECD ”Taxing Energy Use 2019”,
www.skatteetaten.no, www.skattever-
ket.se, www.zoll.de
samt egne beregninger.
Side 2 af 2