Klima- , Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. juli 2022
J nr.
2022 - 1804
Klima- , Energi- og Forsyningsudvalget har af d. 17. juni 2022 stillet mig f ølgende
spørgsmål alm. del 429, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef ter
ønske f ra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 429
Vil ministeren oplyse, hvordan der kan være seks måneders ventetid på
godkendelse, når der ansøges om tilskud hos Sparenergi til omstilling f ra gasf yr til
jordvarme? Vil ministeren i f orlængelse heraf oplyse, hvilke tiltag der kan tages i
brug f or at lette ansøgningsprocessen?
Svar
Jeg skal f ørst og f remmest bemærke, at et af punkterne i den nyligt indgåede af tale
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022
er at gennemf øre et serviceef tersyn af
tilskudspuljerne f ra Energiaf tale 2018, herunder Bygningspuljen, særligt med henblik
på at lette ansøgningsprocessen og reducere sagsbehandlingstiden, således bor-
gere hurtigere modtager svar på deres ansøgning om tilskud til en varmepumpe.
Jeg har bedt Energistyrelsen redegøre f or, hvad den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid f or tilsagn om tilskud til varmepumper gennem Bygningspuljen er, samt i
hvilke tilf ælde sagsbehandlingstiden kan være længere. Energistyrelsen har oplyst
f ølgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Energistyrelsen oplyser, at der ved puljeåbning modtages et meget stort antal an-
søgninger på kort tid, og at sagsbehandlingen af ansøgningerne påbegyndes alle-
rede ved puljeåbning. Sagsbehandlingen påbegyndes ef ter f ørst til mølle-princ ippe t .
Den gennemsnitlige sagsbehandlings tid f or ansøgninger om tilsagn blev i septem-
berrunden i 2021 målt til 40 dage, og udbetalingsanmodninger til Bygningspuljen på
tværs af alle runder er målt til 45 dage. Endvidere bemærkes, at de f ørste tilsagn
bliver tildelt inden f or f å dage ef ter puljeåbning.
Der vil desværre altid være borgere, som oplevere længere ventetid. Energistyrel-
sens erf aringer med Bygningspuljen viser dog, at årsagen herf or i mange tilf ælde
skyldes, at de indsendte ansøgninger er mangelf ulde. I disse tilf ælde indgår Energi-
styrelsen en dialog med ansøger om indsendelse af de manglende oply sninger, der
er nødvendige f or at kunne træf f e af gørelse, hvilket f orlænger den sagsbehandlings -
tid, som ansøger kan f orvente.
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T : +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2