Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2597065_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. juni 2022
J nr.
2022-1533
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. juni stillet mig følgende
spørgsmål 421 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 421
Vil ministeren kommentere høringssvaret fra DI, herunder spørgsmålet om klima-
neutralitet ift. primærproduktion af biomasse, samspillet med det såkaldte ’kaskade-
princip’ for anvendelse af biomasse og den danske adgang til et marked for bære-
dygtig biomasse? Der henvises til det seneste samlenotat om LULUCF-
forordningen, jf. KEF alm. del – bilag 192.
Svar
Som redegjort for i svar på KEF alm. del – spm. 419, foreslår Kommissionen et mål
om klimaneutralitet for en samlet landsektor (dvs. landbrug og LULUCF) på EU-
plan i 2035. Ifølge Kommissionens forslag skal nationale mål forhandles på et se-
nere tidspunkt og ikke som del af Fit For 55-pakken. Det er for tidligt på nuværende
tidspunkt at vurdere, hvad et muligt mål om en klimaneutral landesektor vil betyde
for primærproduktionen af biomasse.
Der spørges yderligere til samspillet mellem LULUCF-forordningen og kaskade-
princippet. Kommissionen lægger i forslaget til VE-direktivet (VED), som fortsat er
under forhandling, op til at skærpe kravene for brug af biomasse til produktion af el,
varme og køling samt bæredygtighedskriterierne, som minimerer risikoen for høj
klima- eller biodiversitets-belastning. Medlemsstaterne skal blandt andet træffe
foranstaltninger for at undgå, at produktionen af bioenergi får forvridende effekter
på råmaterialemarkederne og skadelige effekter på biodiversiteten. Hvor der tidlige-
re blot var henvist til affaldshierarkiet, skal kaskadeprincippet fremover også tages i
betragtning. Kaskadeprincippet betyder her, at træressourcen skal bruges efter et
hierarki af anvendelse med faldende værdi. De nye krav om at bruge biomassen til
højværdiformål i tråd med kaskadeprincippet styrker den grønne oms tilling gene-
relt, fordi det fremmer ressourceeffektivitet i et miljø- og klimaperspektiv. En mere
effektiv anvendelse af biomassen stemmer godt overens med den øgede ambition
om at øge LULUCF-sektorens nettooptag i Kommissionens forslag til en revideret
LULUCF-forordning.
Endelig spørges til konsekvenserne af LULUCF-forordningen for adgangen til et
marked for bæredygtig biomasse. Regeringen har ikke udarbejdet egne analyser,
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm. om kommentar til høringssvaret fra DI ift. LULUCF-forordningen,, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2597065_0002.png
men jeg kan henvise til Kommissionens konsekvensanalyse bag forslaget om en
revideret LULUCF-forordning.
1
Her noterer Kommissionen sig, at der i dag er et
begrænset potentiale for at øge biomasseproduktionen i eksisterende skove i EU.
Kommissionen foreslår, at behovet for øget biomasseproduktion derfor bør dækkes
af en kombination af forskellige kilder, herunder i landbruget, husdyrproduktion,
akvakultur og skovbrug, alt imens der sikres en løbende forøgelse af naturlige kul-
stofoptag.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
1
Comission Staff Working Document SWD/2021/609, se bl.a. afsnit 10.6.2, s. 102. Link:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=SWD:2021:609:FIN
Side
2/2