Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
28. juni 2022
J nr.
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har d. 31. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål 383 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 383
Mener ministeren, at det er rimeligt, at familier i dag skal vente op til seks måneder
for at få behandlet deres tilskudsansøgninger til f.eks. varmepumper?
Svar
I forlængelse af
Danmark kan mere II
er det med den politisk aftale af 25. juni 2022
besluttet at gennemføre et serviceeftersyn af tilskudspuljerne fra Energiaftalen 2018,
herunder Bygningspuljen, særligt med henblik på at reducere sagsbehandlingstiden,
således borgere hurtigere vil kunne modtage svar på deres ansøgning. Endvidere er
der planlagt en opsplitning af bygningspuljen i to mhp. at oprette en pulje specifikt til
konverteringer og en til renoveringer. Dette uddybes yderligere i svar på KEF alm.
del 384.
Jeg har endvidere bedt Energistyrelsen redegøre for, hvad den gennemsnitlige sags-
behandlingstid for tilsagn om tilskud til varmepumper gennem Bygningspuljen er,
samt i hvilke tilfælde sagsbehandlingstiden kan være længere. Energistyrelsen har
oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Energistyrelsen oplyser, at der ved puljeåbning modtages et meget stort antal an-
søgninger på kort tid, og at sagsbehandlingen af ansøgningerne påbegyndes alle-
rede ved puljeåbning. Sagsbehandlingen påbegyndes efter først til mølle-princippet.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for ansøgninger om tilsagn var i september-
runden i 2021 målt til 40 dage, og udbetalingsanmodninger til Bygningspuljen på
tværs af alle runder er målt til 45 dage. Endvidere bemærkes, at de første tilsagn
følgende en ansøgningsrunde bliver tildelt inden for få dage fra puljeåbning.
Der vil desværre altid være borgere, som oplevere længere ventetid. Energistyrel-
sens erfaringer med Bygningspuljen viser dog, at årsagen herfor i mange tilfælde
kan tilskrives, at der i de indsendte ansøgninger mangler væsentlige informationer,
der skal indsamles via manuel kontakt til borgeren (sagsoplysning). I disse tilfælde
skal der forventes længere tid, før borgeren modtager enten tilsagn eller afslag om
tilskud.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2