Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2595093_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. juni 2022
J nr.
2022-1494
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 19. maj 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 377 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 377
Ministeren bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra
Biogas Danmark i forbindelse med foretræde den 19. maj 2022 om finansiering
af en hurtigere uafhængighed af russisk gas gennem øget biogasproduktion, jf.
KEF alm. del - bilag 318 og 350
Svar
Biogas Danmark har foreslået at samle alle seks udbud i to udbud på hhv. 350
mio. kr. og 328 mio. kr. med afløb i 2024, 2025 og 2026, som illustreres i tabel
1. Da der er en forventning om effektivisering af biogassektoren over årene, vil
en samling af udbud ikke udnytte denne udvikling, og der forventes derfor en la-
vere kontraktet mængde på 9,4 PJ mod 10 PJ i det aftalte forløb med 6 udbud.
Den årlige klimaeffekt vil da reduceres fra 0,70 mio. tons CO2e til 0,66 mio. tons
CO2e. Afholdelse af et udbud med udbetalingsstart i to forskellige år vil udgøre
en udbudsmæssig udfordring, da der vil skulle differentieres mellem indkomne
udbud i forhold til start af produktion. I praksis vil det derfor skulle afholdes som
tre udbud, da der skal være klare vilkår for hvornår støtten starter for det enkelte
anlæg.
Tabel 1
Finansieringsbehov ved to støtteudbud
År
Udbud mio. kr.
Finansieringsbehov mio. kr.
2
2024
3
0
,
350
1
150
2025
200
350
2026
128
328
2027
0
253
2028
0
178
2029
0
88
2030
0
0
Anm.: I tabellen fremgår afløbet for de to udbud i 2024, 2025 og 2026. Tabellen viser
ligeledes finansieringsbehovet frem mod 2030 ved at fremrykke og samle
støtteudbuddene. Da støtten udbetales over en 20-årig periode vil der således være
et finansieringsbehov i de år hvor der ikke er et udbud.
Kilde: Energistyrelsen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
På baggrund af en rundspørge oplyser Biogas Danmark, at der er planer om ca.
40 udvidelser af eksisterende anlæg og etablering af ca. 35 nyanlæg. Det er kun
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om kommentar til materiale fra Biogas Danmark ifm. foretræde den 19/5-22 om finansiering af en hurtigere uafhængighed af russisk gas gennem øget biogasproduktion, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2595093_0002.png
glædeligt, at der er stor interesse for etablering af biogasanlæg, således at der
både kan opnås en stor klimaeffekt og også stor konkurrence om støttemidlerne
og dermed lavere støtteomkostninger.
Biogas Danmark foreslår, at fremrykningen kan finansieres via den forventede
overkompensation på biogasstøtteordningerne, som følge af de høje gaspriser.
Overkompensationsvurderingen for biogasstøtteordninger laves årligt på bag-
grund af årsregnskaber fra støttemodtagerne. Deadline for indlevering af års-
regnskaber er slutningen af juni, og overkompensationsvurderingen kan derfor
først udarbejdes herefter. Det vides derfor ikke endnu, hvorvidt der vil være
overkompensation på biogasstøtteordningerne. Overkompensationsvurderingen
laves for de seneste tre år, dvs. i år vil det være for 2019, 2020 og 2021, og en
evt. overkompensation i 2021 kan derfor til dels blive udlignet af vurderingerne
for 2019 og 2020, hvor der ikke var overkompensation. Det kan heller ikke på
nuværende tidpunkt estimeres hvorvidt der vil være overkompensation for perio-
den 2022-2024. Alt andet lige vil en højere gaspris give højere indtjening for
støttemodtagerne, men der kan også være øgede omkostninger, som f.eks.
større udgifter til biomasse som følge af højere efterspørgsel. Samtidig bliver en
del af støttesatsen årligt reguleret efter gasprisen året før, hvilket vil medvirke til
at reducere effekten af høje gaspriser på overkompensationsvurderingen. Det vil
derfor være usikkert at antage, at der med sikkerhed vil være fremtidig finansie-
ring fra eventuel fremtidig overkompensation.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2