Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2589250_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
7. juni 2022
J nr.
2022 - 855
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 12. maj 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 369 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 369
Ministeren bedes kommentere den præsentation, som Vestjyske Net 60 kV A/S og
SK Forsyning A/S anvendte i forbindelse med foretræde for udvalget den 12. maj
2022 om udmøntning af L 53 i forhold til opfølgningen på konkurrenceanalysen, be-
tænkningen til lovforslaget og virkningen for små netvirksomheder - herunder be-
svarelse af spørgsmålene/kommentarerne på slide 4, jf. KEF alm. del - bilag 340.
Svar
Jeg vil hermed kommentere på Vestjyske Net 60 kV A/S og SK Forsyning A/S’
præsentation med udgangspunkt i de enkelte slides, der udgør præsentationen.
Slide 1 med indledende betragtninger
Vestjyske Net 60 kV A/S og SK Forsyning A/S’ citerer betænkningen fra L 53. Virk-
somhederne fremfører generelt, at udkastet til de regler, som jeg med lov nr. 2605
af 28. december 2021 har fået bemyndigelse til at fastsætte om forhold i opfølgning
på konkurrenceanalysen, ikke er i overensstemmelse med det signal, som betænk-
ningen indeholder. Navnlig fremføres det, at reglerne ikke er proportionale og ikke
understøtter netvirksomhedens eksistens.
Hertil vil jeg bemærke, at de nye regler på bekendtgørelsesniveau, der har været i
høring indtil 20. maj 2022, og som forventes udstedt ultimo juni 2022, har til formål
at gennemføre de tiltag, der er blevet aftalt mellem regeringen, V, DF, SF, RV, EL,
KF, LA, og ALT i stemmeaftalen ”En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til un-
derstøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen” af 4. juni 2021. De nær-
mere tiltag, der er blevet aftalt om solide og ansvarlige rammer for netvirksomhe-
derne, indgår i stemmeaftalens bilag 1. De nye regler på bekendtgørelsesniveau
følger stemmeaftalen og holder sig inden for de rammer, der er nærmere beskrevet
i L 53.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om kommentar til materiale fra Vestjyske Net 60 kV A/S og SK Forsyning A/S om udmøntning af L 53, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2589250_0002.png
Slide 2 om markedsmæssighed og slide 5 om løsningsmuligheder
Slide 2 omtaler dokumentationskravene for markedsmæssighed ved kontrollerede
transaktioner som et konkret eksempel på regler, som de fortrædende virksomhe-
der opfatter som ikke proportionale og ikke understøttende for de små netvirksom-
heders eksistens. Slide 5 præsenterer løsningsmodeller, som jeg også vil kommen-
tere på her.
Indledningsvis vil jeg bemærke, at de påpegede lempelige dokumentationskrav
gælder på skatteområdet. Ifølge elforsyningsloven skal alle netvirksomheder udar-
bejde skriftlig dokumentation for, hvordan priser og vilkår er fastsat for aftaler, net-
virksomheden indgår med andre virksomheder. Netvirksomhederne skal herunder
udarbejde en kortfattet beskrivelse af den valgte metode for sikring af markeds-
mæssigheden ved prisfastsættelsen. Denne dokumentation skal kunne danne
grundlag for en vurdering af prisernes og vilkårenes markedsmæssighed.
Med ændring af elforsyningsloven i 2012 blev det fastsat, at alle netvirksomheder
skal dokumentere markedsmæssigheden af deres aftaler - og ikke kun de større
netvirksomheder som efter de hidtil gældende regler. Dette krav for samtlige net-
virksomheder har således været gældende siden 2012, og er ikke berørt af ændrin-
gen, der blev gennemført ved lov sidste år.
De foreslåede regler i netvirksomhedsbekendtgørelsen er en udmøntning af § 46,
stk. 3 og 4, i elforsyningsloven, der bl.a. drejer sig om vurdering af markedsmæs-
sigheden og dokumentationspligtens indhold og rækkevidde. Udmøntningen har
baggrund i stemmeaftalens bilag 1, hvor det fremgår, at der skal stilles højere krav
til dokumentation af prissætning og vilkår af netvirksomhedernes handler med kon-
cern- og interesseforbundne virksomheder.
Der indføres med de foreslåede regler i netvirksomhedsbekendtgørelsen en klar og
forudsigelig ramme for hvilke oplysninger, og hvilken dokumentation, der skal fore-
ligge på et givent tidspunkt. Denne forudsigelighed og klarhed vurderes at være
både proportional og understøttende for de små virksomheders virke.
De højere krav, der stilles i medfør af høringsudkastet til visse typer af aftaler, læ-
ner sig tæt op ad skatterettens lovgivning og praksis på Transfer Pricing-området.
Dette er for at sikre forudsigelighed og forudberegnelighed i reglerne og gøre det
muligt for både store og små virksomheder at trække på erfaringer fra skatteområ-
det. Sammenhængen til skatteområdet gælder ligeledes for de krav, der stilles til
dokumentation af aftalerne i medfør af høringsudkastets bilag 3, hvor størstedelen
af kravene alene skal dokumenteres, hvis det er relevant for den af netvirksomhe-
den valgte prisfastsættelsesmetode.
Den foreslåede bagatelgrænse på 250.000 kr. har til formål at undtage uvæsentlige
aftaler fra de højere dokumentationskrav. Bagatelgrænsen undtager ikke transakti-
onen fra at skulle være markedsmæssig, men alene dokumentationskrav.
Side
2/5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om kommentar til materiale fra Vestjyske Net 60 kV A/S og SK Forsyning A/S om udmøntning af L 53, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2589250_0003.png
Endvidere vil jeg bemærke ift. udbud som metode og dokumentation for markeds-
mæssighed, at udbud anses som en god måde at sikre markedsgørelse. Som
nævnt læner de højere krav sig op ad skattelovgivningen om markedsmæssighed.
Det indebærer blandt andet, at en aftale indgået pba. et udbud ikke er ensbety-
dende med denne aftale er markedsmæssig. Det er fortsat opfattelsen, at udbud er
en god og relevant måde at sikre, at en transaktion sker på markedsmæssige vil-
kår, og i forhold til nettab er der eksempelvis krav om udbud. Anvendelse af udbud
som metode vil dog ikke i sig selv i alle tilfælde være tilstrækkeligt til at dokumen-
tere markedsmæssigheden, men vil være et vigtigt element i dokumentationen.
Endelig vil jeg bemærke ift. overgangsperiode, at der som udgangspunkt ikke har
været årsager, der har givet anledning til at indføre en overgangsperiode. Dette
skyldes, at netvirksomhederne i forvejen er forpligtet til at dokumentere markeds-
mæssigheden af aftaler. Derudover skal de krav, der fremgår af høringsudkastets
bilag 3 alene opfyldes hvor relevant for den valgte prisfastsættelsesmetode, og
sendes til Forsyningstilsynet 60 dage efter anmodning. Vi vil dog se nærmere på de
rejste argumenter for en overgangsperiode, som er fremført i nogle af de tilsendte
høringssvar og vurdere behovet for en overgangsperiode.
Slide 3 om dataadskillelse og slide 5 om løsningsmodeller
Slide 3 omtaler dataadskillelseskravene som et yderligere konkret eksempel på
regler, som de fortrædende virksomheder opfatter som ikke proportionale og ikke
understøttende for de små netvirksomheders eksistens. Slide 5 præsenterer løs-
ningsmodeller, som jeg vil kommentere på her.
Indledningsvis vil jeg bemærke, at elforsyningsloven allerede indeholder brede reg-
ler om netvirksomheders forvaltning af den typer oplysninger, som fremadrettet bli-
ver genstand for krav om dataadskillelse. Netvirksomhederne skal således holde
kommercielt følsomme oplysninger fortrolige, som de modtager i forbindelse med
udøvelsen af deres virksomhed. Oplysninger om egne aktiviteter, som kan være
forretningsmæssig fordelagtige, må ikke videregives på en diskriminerende måde.
Der er tale om regler, der gennemfører elmarkedsdirektivet.
Formålet med de nye regler på bekendtgørelsesniveau er at fastsætte mere ekspli-
citte regler om implementering af de allerede gældende forpligtelser efter loven i til-
fælde, hvor disse typer oplysninger ligger i datasystemer. Baggrunden for de nye
regler er, at fælles IT-systemer uden adgangsbegrænsninger, der indeholder de
nævnte typer oplysninger, medfører en risiko for konkurrenceforvridninger.
I høringsudkastet defineres de omfattede netvirksomhedsdata som de typer oplys-
ninger, der også er omtalt i de gældende regler i lov om elforsyning. Der bruges
altså kendte begreber. Begrebet datasystemer er ikke defineret. Der er således tale
om et bredt begreb. At det skulle være problematisk er ikke blevet rejst i høringen.
Side
3/5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om kommentar til materiale fra Vestjyske Net 60 kV A/S og SK Forsyning A/S om udmøntning af L 53, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2589250_0004.png
Høringsudkastet giver netvirksomhederne mest mulig fleksibilitet i forvaltningen af
dataadgang, dog således at formålet med reglerne – sikring mod konkurrencefor-
vridninger – vil blive opfyldt. Derfor vil dataadgang eksempelvis ikke kunne gives til
en medarbejder, der er ansat i en konkurrenceudsat elektricitetsvirksomhed, defi-
neret som varetagelse af elproduktion, elhandel, aggregering, energilageraktiviteter
eller ladestanderaktiviteter. Det vil ikke være udelukket at give adgang til en medar-
bejder, der er ansat i en servicevirksomhed, forudsat at medarbejderen ikke ude-
lukkende eller helt overvejende varetager opgaver for de nævnte konkurrenceud-
satte virksomheder, eller visse nærmere beskrevne kerneopgaver for denne kate-
gori af virksomheder. Høringsudkastet vurderes umiddelbart ikke at udelukke, at
f.eks. en teknisk medarbejder, der er ansat i et fælles serviceselskab alene med
den opgave at tilse vand-, varme-, og elmålere, gives adgang til netvirksomhedens
måledata. Efter hvad der er beskrevet, varetager medarbejderen nemlig ikke opga-
ver for virksomheder med konkurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter.
Som løsning foreslås på slide 5 at styrke det opgavemæssige aspekt, frem for det
selskabsmæssige og organisatoriske aspekt og at fokusere på at afgrænse medar-
bejdere, der varetager kommercielle opgaver. Det er netop den tilgang, der er valgt
i høringsudkastet, jf. ovenfor.
Slide 4 med spørgsmål/kommentarer
Vestjyske Net 60 kV A/S og SK Forsyning A/S udtrykker bekymring angående For-
syningstilsynets tilsyn med uklare regler.
Præsentationen uddyber ikke de påstående uklarheder i høringsudkastet nærmere,
bortset fra, hvad der rejses ifm. dataadskillelse. Herom henviser jeg til mine be-
mærkninger ovenfor.
Jeg vil herudover understrege, at det på baggrund af de indkomne høringssvar
selvfølgelig vil blive vurderet, om det giver anledning til præcisering af reglerne ift.
de formuleringer, der fremgår af høringsudkastet. Det bemærkes dog også, at
nogle af de nye krav er formuleret mere bredt og vil kunne opfyldes på forskellige
måder. I lyset af den store forskellighed netvirksomhederne imellem vil det heller
ikke være hensigtsmæssigt at fastlægge netvirksomheders opfyldelse af disse krav
på én bestemt måde. Det vil altså i første omgang være op til netvirksomheder at
vælge en metode, der opfylder et givet krav. Deri ligger også en fleksibilitet for net-
virksomhederne til at vælge en metode, der passer bedst til deres individuelle om-
stændigheder. Det gælder samtidigt, at det er Forsyningstilsynet som tilsynsmyn-
dighed, der skal acceptere den måde, kravet ønskes opfyldt på. I sine vurderinger
vil Forsyningstilsynet være bundet af lovbemærkningerne og de formål, lovbe-
mærkningerne knytter til kravene.
Virksomhederne udtrykker ligeledes bekymring over deres opgavevaretagelse som
netvirksomheder med fokus på den grønne omstilling.
Side
4/5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om kommentar til materiale fra Vestjyske Net 60 kV A/S og SK Forsyning A/S om udmøntning af L 53, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2589250_0005.png
Hertil vil jeg bemærke, at stemmeaftalen af 4. juni 2021, som de nye regler er med
til at implementere, netop understreger den øgede betydning af solide og ansvar-
lige rammer for netvirksomhederne i lyset af den grønne omstilling og elektrifice-
ring. På den baggrund ser jeg ikke den modsætning, som Vestjyske Net 60 kV A/S
og SK Forsyning A/S nævner.
Virksomhederne understreger, at betænkningen har betydning for udmøntning af
ministerens bemyndigelser og at betænkningens udtalelse om de små netvirksom-
heder derfor skal tages i betragtning allerede nu. Hertil vil jeg henvise til, at de nye
regler følger stemmeaftalen og holder sig inden for de rammer, der er nærmere be-
skrevet i L 53.
Endelig ønsker virksomhederne en redegørelse til KEF-udvalget om effekten af
reglerne for netvirksomheder i koncerner og den praksis, der udvikles i Forsynings-
tilsynet, senest medio 2024.
Jeg kan hertil bemærke, at betænkningen til lovforslaget allerede indeholder en op-
fordring til mig om at følge konsekvenserne af lovforslaget for de små selskaber,
herunder Forsyningstilsynets betalingsmodel. Jeg vil således løbende følge virknin-
gen af de nye regler, når de er implementeret, herunder hvorvidt reglerne er pro-
portionale og hensigtsmæssige.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
5/5