Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2587839_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. juni 2022
J nr.
2022 - 838
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 9. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål 359 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kim Valentin (V).
Spørgsmål 359
Sammenlignet med syntetiske energiprodukter lavet af strøm og brint er energipro-
dukter fra landbruget hurtigere at lave og til ca. den halve pris. Kan ministeren be-
kræfte, at biogas svarende til 1 kg diesel koster ca. 7,5 kr. uden støtte at fremstille,
hvorimod grøn metanol lavet af sol og vind svarende til 1 kg diesel koster ca. det
dobbelte at fremstille?
Svar
Biogas og e-metanol er to forskellige produkttyper med væsentligt forskellige an-
vendelsesmuligheder, hvorfor det ikke er retvisende at lave en direkte sammenlig-
ning mellem de to. Dertil er biogas gasformigt, mens e-metanol er i flydende form.
Sammenligning af to energiprodukter bør være mellem produkter, som umiddelbart
kan anvendes til samme formål. For en retvisende sammenligning er det derfor
nødvendigt, at sammenligne biogas med et tilsvarende syntetisk brændstof. Sam-
menligningen er her angivet i en energienhed i stedet for en vægtenhed, fordi den
samme energimængde fra to forskellige energiprodukter kan have vidt forskellig
vægt.
Brint kan i nogen grad anvendes til nogle af de samme formål som opgraderet bio-
gas. Derudover kan brint, sammen med CO
2
, omdannes til e-metan, som herefter
kan tilføres gassystemet. Biogas, brint og e-metan er derfor i højere grad sammen-
lignelige end en sammenligning med e-metanol.
Med
Grøn Gasstrategi
af 15. december 2021 fremgår, at produktionsomkostnin-
gerne for Power-to-X brændstoffer er højere end for biogas. Det er vanskeligt, at
afgøre om og hvornår e-metan kan blive konkurrencedygtig med opgraderet bio-
gas. Produktionsomkostningerne afhænger i væsentlig grad af udvikling og opska-
lering af teknologierne samt hvornår denne udvikling finder sted. Dertil er der større
usikkerhed om fremtidige elpriser og tariffer. Med de nuværende ambitioner for
biogas og Power-to-X, både i Danmark og globalt, kan det dog, med stor usikker-
hed, forventes, at de lavere omkostninger, som fremgår af tabel 1, kan blive reali-
seret inden for en periode på maksimalt 10 - 20 år.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 359: Spm., om biogas svarende til 1 kg diesel koster ca. 7,5 kr. uden støtte at fremstille, hvorimod grøn metanol lavet af sol og vind svarende til 1 kg diesel koster ca. det dobbelte at fremstille, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2587839_0002.png
Tabel 1
Forventede produktionsomkostninger for de tre brændstoftyper
Forventede omk. på kort sigt
(DKK/GJ)
105 kr.
125 kr.
190 kr.
Forventede omk. på lang sigt
(DKK/GJ)
90 kr.
75 kr.
125 kr.
Opgraderet biogas
Brint fra elektrolyse
E-metan
Anm.: Omkostningerne for e-metan er pba. separeret CO
2
fra biogasopgradering. Omkostninger til
en samlet biogas og e-metan produktion forventes i mange tilfælde at kunne reduceres
ved at tilføre brint direkte i biogasprocessen, frem for at foretage separation og udledning
af CO
2
fra biogassen, som er den gængse teknologi til biogasopgradering i dag.
Kilde: Energistyrelsen
Trods det store tekniske potentiale for PtX-teknologierne, forventes biogas derfor
på kort sigt at have en mere fremtræden rolle i omstillingen af gassystemet i Dan-
mark.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2