Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2586690_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
2. juni 2022
J nr.
2022 - 903
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 6. maj stillet mig følgende
spørgsmål 348 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 348
I »Danmark kan mere II« af april 2022 fremgår det, at kravene til metantab under
den eksisterende støtteordning vil føre til et forøget tilskudstræk på 30 mio. kr. om
året, som foreslås finansieret med en reduktion i de fremtidige udbud. Ministeren
bedes oplyse, hvordan det kan føre til et forøget tilskudstræk, når der allerede er
lagt låg på tilskuddet for de enkelte anlæg, og at mange anlæg yderligere er be-
grænset af kapaciteten på opgraderingsanlæggene? I forlængelse heraf bedes
ministeren oplyse, om konsekvenserne ikke vil blive et reduceret biomasseforbrug
ift. støttetrækket? Ministeren bedes ligeledes oplyse, hvor meget reduktionen på 30
mio. kr. om året reducerer fortrængningen af fossil russisk naturgas henset til, at
udbudspuljerne vedrører gas injiceret i gasnettet, mens begrænsningen af metan-
tabet ifølge Energistyrelsens undersøgelse i høj grad er knyttet til de ældre anlæg
med elproduktion?
Svar
Reguleringen af metantab til 1 pct. skønnes at medføre et finansieringsbehov i
2025 på 30 mio. kr. svarende til en metanudledning på 0,3 PJ. Finansieringsbeho-
vet skyldes, at de gamle anlæg som følge af tætningen vil kunne øge deres mæng-
de af injiceret biogas, fordi de allerede har en planlagt biogasproduktion med fler-
årige kontrakter med biomasseleverandører. Derved vil et reduceret metantab øge
deres forventede produktion og mængde af injiceret gas, hvilket vil kræve øge fi-
nansiering.
Det er dog ikke forventningen ift. nye anlæg, som ikke har samme planlagte pro-
duktion. De nye anlæg forventes at planlægge deres produktion efter den tildelte
støtteårsnorm, der ikke ændres som følge af reguleringen. Det betyder, at hvis nye
anlæg bliver utætte over tid, og der ikke er regulering, vil anlæggene øge biomas-
seinputtet for at fastholde den støtteberettigede mængde af injiceret gas. Hvis an-
læggene derimod tætner deres lækage pga. regulering, vil de således tilpasse pro-
duktionen herefter. Mængden af injiceret gas i gasledningsnettet skønnes dermed
at være konstant for nye anlæg – uanset om der indføres regulering eller ej – og
dermed vil reguleringen af de nye anlæg ikke øge finansieringsbehovet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om, hvordan kravene til metantab under den eksisterende støtteordning vil føre til et forøget tilskudstræk , til klima-, energi- og forsyningsministeren
2586690_0002.png
Det er ikke muligt ud fra metanlækagerapporten at give en præcis størrelsesorden
på fordelingen mellem elproduktion og opgradering. Elproducerende anlæg udgør
en mindre del af biogasproduktionen fra ældre anlæg, og der har også været kon-
stateret væsentlige udslip fra større biogasanlæg til opgradering. Hertil kommer, at
en betydelig del af de elproducerende anlæg forventes at konvertere til opgradering
i de kommende år, som vil øge andelen af biogas i ledningsnettet. Det er forvent-
ningen ud fra en forholdsmæssig betragtning, at reguleringen hovedsagelig vil for-
trænge naturgas i ledningsnettet, men en mindre del af det reducerede metanudslip
vil blive omsat til elproduktion.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2