Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2596113_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. juni 2022
J nr.
2022 - 656
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 29. april 2022 stillet mig følgen-
de spørgsmål 335 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 335
Ministeren bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra Ny-
borg Kommune i forbindelse med foretræde den 28. april 2022 om konsekvens af
foreslåede energiafgifter for FORTUM Nyborg, jf. KEF alm. del - bilag 291 og 309.
Svar
Fortum Waste Solutions A/S er ét af to anlæg i Danmark, der er specialiseret i at
forbrænde og destruere farligt affald. Forbrænding og destruering af farligt affald
kræver bl.a. højere temperaturer og andre modtageforhold end forbrænding af an-
det affald. De to anlæg har indgået en kapacitetspligtskontrakt med Energistyrel-
sen, hvor de mod betaling forpligter sig til at stille en given kapacitet til forbrænding
af farligt affald til rådighed for de danske affaldsproducenter. Kontrakterne er ind-
gået ud fra et hensyn om, at farligt affald kan behandles nationalt.
De nuværende kapacitetspligtskontrakter udløber i 2023. Energistyrelsen vil forud
for kontrakternes udløb i 2023 gennemføre en afdækning af, i hvilket omfang der
fortsat er behov for at have kapacitetspligtskontrakter i Danmark til forbrænding af
farligt affald samt vurdere, hvordan disse i givet fald skal udformes under hensyn-
tagen til bl.a. den økonomiske regulering af sektoren, afgifter og EU’s udbuds- og
statsstøtteregler.
Med regeringens udspil til en Grøn Skattereform foreslås en ambitiøs og mere ens-
artet afgift på udledningen af CO
2
, der bidrager til en langsigtet grøn omstilling i
Danmark. Der foreslås samtidig, at den eksisterende energiafgift på rumvarme
omlægges delvist til en CO
2
-afgift svarende til størrelsen på den generelle CO
2
-
afgift i ikke-kvotesektoren (dvs. 750 kr. pr. ton). CO
2
-afgiften vil således være ens
på tværs af anvendelser.
CO
2
-afgiften sikrer stabile rammer for den langsigtede grønne omstilling. Det giver
virksomheder et direkte incitament til at sænke deres udledninger gennem fx om-
lægning til vedvarende energikilder og udvikling af nye og mere klimavenlige tekno-
logier. Regeringen vil med udspillet prioritere knap 7 mia. kr. frem mod 2030 til grøn
omstilling af dansk erhvervsliv mv. De ca. 4 mia. kr. skal gå til omstillingsstøtte inkl.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om kommentar til materiale fra Nyborg Kommune om konsekvens af foreslåede energiafgifter for FORTUM Nyborg, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2596113_0002.png
reserve målrettet de virksomheder, der har sværest ved at omstille sig, og kan
hjælpe virksomhederne i en overgangsordning, men med krav til virksomhederne.
Herudover foreslås det, at der i udspillet til grøn skattereform afsættes yderligere
ca. 3 mia. kr. frem til 2030 til CCS-reduktioner gennem en konkurrenceudsat til-
skudspulje til fangst og lagring fra både fossile og biogene kilder som biomasse,
biogas eller biogent affald, heraf 1,1 mia. kr. i 2030. Desuden fortsætter CCS-
støtten efter 2030 og forudsættes samlet set at blive givet i 15 år. Støtten udgør
godt 1 mia. kr. årligt i årene efter 2030 og udgør samlet set ca. 15,2 mia. kr.
1
De
yderligere midler til CCS skal ses i sammenhæng med de allerede afsatte midler til
CCUS-puljen, som blev aftalt med Klimaaftale for energi og industri mv. i 2020,
samt de midler der blev afsat med finansloven for 2022.
Jeg er derfor også glad for, at Fortum ser på mulighederne for CO
2
-fangst. Det er
vigtigt, at der er opbakning fra erhvervslivet, når vi skal have sat gang i markedet
for CCS i Danmark. Jeg ved, at Fortum også har deltaget aktivt i den markedsdia-
log, der har været omkring udmøntningen af første fase af CCUS-puljen, der har til
hensigt at tildele ca. halvdelen af de afsatte midler i CCUS-puljen fra Klimaaftale for
energi og industri.
Endelig har jeg indhentet bidrag fra Miljøministeriet i forhold til reglerne for selve
behandlingen af farligt affald, herunder mulighederne for at eksportere farligt affald.
Miljøministeriet oplyser følgende:
”I det tilfælde, at farligt affald ikke kan forbrændes
i Danmark, vil det skulle undersøges, om det kan eksporteres. Eksport af farligt
affald til en EU-medlemsstat forudsætter, at der foreligger samtykke fra både Miljø-
styrelsen og den medlemsstat, affaldet vil skulle eksporteres til. Farligt affald til
bortskaffelse kan som udgangspunkt ikke eksporteres til tredjelande. Eksport af
farligt affald forudsætter, at affaldet behandles på en miljømæssig forsvarlig måde i
modtagerlandet. Derudover afhænger mulighederne for eksport af farligt affald af
tilgængelig kapacitet i andre lande.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
1
Beløbene knyttet til udspillet om grøn skatteform er opgjort i 2022-niveau.
Side
2/2