Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2582831_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. maj 2022
J nr.
2022-951
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 28. april 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 334 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 334
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20. april 2022 fra Dansk Gartneri i
forbindelse med foretræde den 28. april 2022 om konsekvenserne for erhvervet
ved regeringens udspil til en grøn skattereform og forslag på alternative løsninger,
jf. KEF alm. del - bilag 304.
Svar
Med regeringens udspil til en Grøn Skattereform foreslås en ambitiøs og mere ens-
artet afgift på udledningen af CO
2
, der bidrager til en langsigtet grøn omstilling i Dan-
mark. Udspillet tager udgangspunkt i ekspertgruppens model 2, fordi regeringen vur-
derer, at den er et balanceret bud på at imødekomme klimalovens principper om fx
omkostningseffektivitet og samtidig undgå blot at flytte udledningerne til udlandet.
CO
2
-afgiften sikrer stabile rammer for den langsigtede grønne omstilling. Det giver
virksomheder et direkte incitament til at sænke deres udledninger gennem fx omlæg-
ning til vedvarende energikilder og udvikling af nye og mere klimavenlige teknologier.
.
Dansk Gartneri problematiserer, at der ikke gives fuldt fradrag for de virksomheder,
som er omfattet af EU´s kvotehandelssystem. En afgift på 375 kr. pr. ton CO
2
for de
virksomheder, som er omfattet af EU´s kvotehandelssystem, svarer til et nedslag i
afgiften på ca. 50 pct. af kvoteprisen. Der er tale om en afvejning mellem forskellige
hensyn til kvoteomfattede virksomheders risiko for at flytte udledninger til udlandet,
en rimelighedsbetragtning om ensartet pris for virksomhederne inden og uden for
kvotesektoren og et hensyn til omfanget af de såkaldte gratiskvoter, som nogle af
de mest forurenende virksomheder bliver tildelt i det nuværende kvotesystem.
Som en sammenvejning af de modstridende hensyn lægger ekspertgruppens anbe-
falinger op til, at der gives et delvist nedslag for kvoteprisen på 50 pct., hvilket rege-
ringen har valgt at følge.
Herudover foreslår Dansk Gartneri, at det nuværende bundfradrag for ikke-kvoteom-
fattede virksomheder fastholdes og eventuelt udbygges. Ekspertgruppen har imid-
lertid anbefalet, at det eksisterende bundfradrag afskaffes. Dette begrundes med, at
bundfradraget giver en begrænset tilskyndelse til reduktioner for de omfattede virk-
somheder, da det udgør en meget høj andel af afgiften, og overskydende bundfra-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/4-22 fra Dansk Gartneri ifm. foretræde om konsekvenserne af regeringens udspil til en grøn skattereform, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2582831_0002.png
drag ikke kan udbetales som tilskud. Desuden afspejler det i mindre grad virksom-
hedernes aktuelle kompensationsbehov, da bundfradraget er baseret på virksomhe-
dernes udledninger tilbage i enten perioden 2003-2007 eller i 2007. En afskaffelse
vil ligeledes bidrage til et enklere og mere ensartet afgiftssystem. Denne anbefaling
har regeringen valgt at følge, ligesom regeringen har foreslået, at der ikke skal være
et bundfradrag i et kommende CO
2
-afgiftssystem bl.a. grundet implementerings-
mæssige, statsfinansielle, EU-retslige og administrative udfordringer.
Regeringen ønsker at belønne virksomheden, der vælger den klimavenlige løsning.
Med udspillet prioriteres derfor ca. 7 mia. kr. frem mod 2030 til grøn omstilling til
dansk industri og erhverv. Bl.a. foreslås en midlertidig, målrettet omstillingsstøtte til
de virksomheder, som rammes hårdest af afgiften, og som har svært ved at omstille
sig uden hjælp.
Allerede i dag er det muligt at søge om støtte til energieffektivisering og grøn omstil-
ling gennem Erhvervspuljen. Et bredt flertal i Folketinget har ad flere omgange afsat
tilskudsmidler til Erhvervspuljen, som yder investeringsstøtte til energibesparelser.
Hertil kommer, at energibesparelser, der medfører CO
2
-reduktioner, prioriteres i til-
delingen af tilskudsmidler. Det kunne fx være i forbindelse med et skifte fra gas til
varmepumper.
Afslutningsvis skal siges, at regeringen oplever, at alle dele af det danske erhvervsliv,
herunder danske gartnerier, tager klimaudfordringen meget alvorligt og tager ansvar.
Regeringen er klar over, at en ambitiøs CO
2
-afgift vil medføre en relativ stor belast-
ning for dansk erhvervsliv, hvor nogle virksomheder belastes hårdere end andre. Den
gode dialog mellem regeringen og klimapartnerskaberne skal understøtte at bygge
en bro mellem hensigterne bag grøn skattereform og erhvervslivets interesser og
udfordringer med grøn omstilling. Fx kan klimapartnerskabernes dybere viden om
virksomheders omstillingsmuligheder og -omkostninger blandt andet inddrages i
overvejelser om indretning af omstillingsstøtten.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2