Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2493802_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. december 2021
J nr.
2021-4434
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 9. november 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 33 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Sikandar Siddique (FG).
Spørgsmål 33
Vil ministeren redegøre for, hvad danske og europæiske markedsanalytikere for-
venter EU's kvotepris bliver i 2030?
Svar
EU’s
eksisterende
kvotesystem omfatter udledninger fra energi i elproduktion, fjern-
varme, store industrianlæg, olie- og gasproduktion samt flytrafik. Derudover har
EU-kommissionen med 'Fit for 55'-pakken foreslået oprettelse af et
separat
kvote-
handelssystem for vejtransport og individuel opvarmning.
EU’s eksisterende kvotesystem
EU's CO
2
-kvotepris er steget betragteligt over de seneste par år. Kvoteprisen var i
første halvdel af 2020 i gennemsnit 163 kr. per ton CO
2
, men er siden steget til 559
kr. per ton CO
2
ultimo november 2021
1
. Det svarer til en stigning på 243 pct.
CO
2
-kvoter kan købes og gemmes til senere brug eller med henblik på senere salg.
Derfor kan CO
2
-kvoter fungere som et finansielt aktiv, som virksomhederne kan
købe og sælge afhængigt af deres forventninger til fremtidige kvotepriser i forhold
til de nuværende kvotepriser. En annoncering af en fremtidig stramning i antallet af
kvoter kan således få virksomhederne til at forvente højere kvotepriser i fremtiden.
Det kan føre til forøgede køb på annonceringstidspunktet, hvilket får prisen på kvo-
ter til at stige som følge af annonceringen.
Der er variation i markedsanalytikeres forventninger til kvoteprisen i 2030,
jf. figur 1.
Siden offentliggørelsen af 'Fit for 55'-pakken i juli ligger forventningerne i et spænd
på mellem ca. 600 og 750 kr. per ton.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
1
The European Energy Exchange (EEX): https://www.eex.com/
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 33: MFU spm. om, hvad danske og europæiske markedsanalytikere forventer EU's kvotepris bliver i 2030, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2493802_0002.png
Figur 1
Udvalgte markedsanalytikeres forventninger til EU's CO
2
-kvotepris i 2030 i det eksisterende
kvotehandelssystem (kr. per ton CO
2
)
800
700
600
500
400
300
200
100
0
Gennemsnitlig kvotepris
ICIS
1.-29. november 2021[1] (juli 2021)[2]
Refinitiv
(juli 2021)[3]
S&P Global
Platts Analytics
(august 2021)[4]
THEMA
(oktober 2021)[5]
Anm.: I de anvendte kilder er det oftest ikke angivet, om de forventede kvotepriser er i løbende
eller faste priser. Figuren skal derfor læses med forbehold herfor.
Kilde: [1]: The European Energy Exchange (EEX): https://www.eex.com/
[2]: https://www.euractiv.com/section/emissions-trading-scheme/interview/analyst-eu-
carbon-price-on-track-to-reach-e90-by-2030/
[3]: https://www.euractiv.com/section/energy-environment/news/carbon-market-overhaul-
shifts-eus-climate-policy-focus-on-industry-fairness/
[4]: https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/electric-power/080521-
european-power-forecast-to-hold-near-record-levels-to-2023-platts-analytics
[5]: https://thema.no/news/record-high-carbon-prices-is-the-eu-ets-really-fit-for-55/?lang=en
Det bemærkes, at markedsanalytikeres fremskrivninger af kvoteprisen oftest ikke er
frit tilgængelige, hvormed omfanget af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
kendskab til markedsanalytikeres forventninger er begrænset. Der findes givetvis
flere fremskrivninger af kvoteprisen, som ikke er frit tilgængelige og som der derfor
ikke henvises til i dette svar.
Forslag til kvotehandelssystem på vejtransport og individuel opvarmning
Omfanget af offentliggjorte fremskrivninger og forventninger til prisen i det foreslå-
ede
separate
kvotehandelssystem for vejtransport og individuel opvarmning er min-
dre omfangsrigt end for det eksisterende kvotehandelssystem. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet kender ikke til nogle markedsanalytikeres fremskrivninger af
kvoteprisen i det foreslåede kvotehandelssystem for vejtransport og individuel op-
varmning.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2