Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2561957_0001.png
APRIL 2022
Uafhængighed af russisk gas.
Danmark skal være grønnere og sikrere.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0002.png
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0003.png
DANMARK KAN MERE II
3
Indhold
Danmark skal være grønnere og sikrere
Mere grøn varme. Naturgas skal udfases
Mere grøn gas. Mere gas til Europa
Mere grøn strøm
Grøn skattereform – omstilling af industrien
Grønne danske løsninger kan omstille Europa
5
10
14
16
20
22
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0004.png
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0005.png
DANMARK KAN MERE II
5
Danmark skal
være grønnere og
sikrere
Uafhængighed af russisk gas.
Danmark og Europa står i den alvorligste sikkerheds­
politiske krise siden den kolde krig Vores tryghed og
sikkerhed er under pres fra Rusland
Derfor har regeringen indgået et nationalt kom­
promis om Danmarks sikkerhedspolitik
Og derfor præsenterer vi nu
Danmark kan mere II,
der skal gøre os uafhængige af russisk gas hurtigst
muligt og øge farten i den grønne omstilling
Sikkerhedspolitik og klimapolitik går hånd i hånd
Når Danmark og Europa frigør sig fra russisk gas, vil
det svække Putin Det vil gøre os sikrere Og det vil
gavne klimaet
Danmark står i en unik position Vi er godt i gang
med en ambitiøs grøn omstilling Vi har de grønne
løsninger, Europa efterspørger Vi har naturgas­
ressourcer i Nordsøen, som på kort sigt kan bidrage
til at fortrænge den russiske gas, indtil de grønne
løsninger dækker Europas behov for energi
Allerede næste år – hvor Tyra­feltet i Nordsøen
kommer i drift igen – forventes Danmark at
producere mere gas, end vi bruger Men fordi
gasnettet er integreret i Europa, så er vi først helt
uafhængige af russisk gas, når Europa er det Det
skal vi gøre, hvad vi kan for at bidrage til
Vi vil gå forrest og arbejde for en omfattende grøn
omstilling af Europa Ved at udbygge massivt med
grøn energi i Danmark kan vi udnytte vores unikke
havvindressourcer til at eksportere grøn strøm til
millioner af husholdninger og virksomheder i Europa
Danske husholdninger skal opvarmes med grøn
energi Danske hjem, der i dag har olie­ eller natur­
gasfyr, skal hurtigst muligt have fjernvarme eller en
varmepumpe – eller forsynes med grøn dansk gas
Den enkelte husstand skal allerede i år have klar
besked om mulighederne
Sikkerhedspolitik og klimapolitik går hånd i hånd. Når
Danmark og Europa frigør sig fra russisk gas, vil det
svække Putin.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0006.png
6
DANMARK KAN MERE II
Vi vil gå forrest og arbejde for en omfattende grøn
omstilling af Europa.
Vi skal omstille industrien med en højere og mere
ensartet afgift på CO
2
Og med klimapartner­
skaberne har vi et stærkt samarbejde med erhvervs­
livet om den grønne omstilling Endelig skal vi
fremme eksporten af de danske løsninger, der kan
bidrage til at gøre hele Europa grønnere
Vi har evnerne, og derfor har vi også forpligtelsen
til at gå forrest i den grønne omstilling af Europa, af
verden
Regeringen fremlagde i august 2021 et reformpro­
gram med 10 fremskridt til debat Danmark skal være
grønnere, rigere, dygtigere, flittigere, ansvarligere,
sikrere, retfærdigere, varmere, stærkere og friere
Med
Danmark kan mere I
præsenterede regeringen
et oplæg til flere i arbejde og investeringer i uddan­
nelse, forskning, grøn omstilling og det danske
arbejdsmarked
Nu følger
Danmark kan mere II,
der sætter ret­
ningen for et grønnere og sikrere Danmark Det
skal lægge sporene for Danmarks vej mod at blive
uafhængig af russisk gas og samtidig accelerere
den grønne omstilling
De konkrete indsatser vil regeringen i den kom­
mende tid præsentere i en række forløb, der lægger
vejen til:
1 Mere grøn varme Naturgas skal udfases
2 Mere grøn gas Mere gas til Europa
3 Mere grøn strøm
4 Grøn skattereform ­ omstilling af industrien
5 Grønne danske løsninger skal omstille Europa
Det vil accelerere den grønne omstilling i Danmark
og i Europa – for en sikrere og grønnere fremtid for
os alle
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0007.png
Ti fremskridt for Danmark
de næste ti år
Regeringen har sat retningen for Danmarks
udvikling med ti fremskridt i et tiårigt perspektiv.
Danmark kan mere. Vi skal være:
Grønnere
Rigere
Dygtigere
Flittigere
Ansvarligere
Sikrere
Retfærdigere
Varmere
Stærkere
Friere
Grønnere
– Danmark skal tage ansvar
for at løse den globale klimakrise
Rigere
– gode vækstvilkår og digitalisering
skal give fremdrift i hård konkurrence
Dygtigere
– gode uddannelser skal være
grundlaget for samfundets udvikling
Flittigere
– højere beskæftigelse
skal skabe større velstand
Ansvarligere
– arbejdsfællesskab og danske
værdier skal bane vejen for integration
Sikrere
– Danmark skal tage
ansvar i en urolig verden
Retfærdigere
– der skal være
lige muligheder for alle
Varmere
– velfærden skal skabes
i mødet mellem mennesker
Stærkere
– vi skal forbedre
mulighederne for både land og by
Friere
– vi skal styrke den
demokratiske samtale
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0008.png
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0009.png
Hovedelementer i
Danmark kan mere II
Mere grøn varme. Naturgas skal udfases
Klar besked i 2022 til husholdninger om alternativer til olie- og gasfyr
Turbo på udrulning af fjernvarme, der senest skal være afsluttet i 2028
Bedre rådgivning og hurtigt svar på ansøgning om tilskud
Investeringsvindue for grønne varmekilder
Fordobling af støtten til grøn varme til husholdninger med de laveste indkomster
100 pct. grøn gas i husholdninger, virksomheder mv. i 2030
Mere grøn gas. Mere gas til Europa
Fremrykke og øge produktion af grøn gas
Midlertidig øget gasproduktion i Nordsøen
Mere grøn strøm
Høste det fulde havvindspotentiale i Danmark
1-4 GW ekstra havvind inden udgangen af 2030
Igangsætte forberedelse af nye energiøer i Nordsøen
Regionalt og europæisk samarbejde om markant udbygning af havvind i Nordsøen og Østersøen
Firedobling af samlet produktion fra solenergi og landvind frem mod 2030
Hurtigere sagsbehandling og bedre balance i miljøreguleringen
Grøn skattereform – grøn omstilling af industrien
Høj og mere ensartet beskatning af CO
2
Grøn støtte til virksomheder
Grønne danske løsninger skal omstille Europa
Højere klimamål i EU
Eksportfremme af grønne løsninger
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0010.png
10
DANMARK KAN MERE II
Mere grøn varme.
Naturgas skal
udfases
Danmark og Europa skal hurtigst muligt være
uafhængig af russisk gas
Det kræver, at vi både reducerer vores gasforbrug
og øger udbygningen af grøn gas
Omtrent 400 000 danske hjem opvarmes i dag med
naturgas Regeringen har indgået flere aftaler for at
reducere antallet, blandt andet ved at udvide fjerne­
varmenettet samt afsat over 3 mia kr til tilskuds­
puljer til udskiftning af blandt andet olie­ og gasfyr
Nu tager vi yderligere skridt for at udfase
naturgassen
Vi skal have husholdningerne over på grøn fjern­
varme de steder, hvor fjernvarmen er den bedste
løsning Det kan være i størrelsesordenen 30­50 pct
af husholdningerne Det skal ske løbende og senest
i 2028
Der er områder i Danmark, hvor husene ligger spredt
og er for få til et fjernvarmenet Her vil udrulning af
fjernvarme ikke være den bedste og billigste vej til
grøn varme
I de områder vil de enkelte husstande skulle over­
veje andre veje til grøn forsyning Det skønnes, at
det for omkring 20 pct af husholdningerne vil være
attraktivt med varmepumper inden 2030 ­ og på
sigt endnu flere
Der vil stadig være gasfyr tilbage i 2030 Løsningen
for dem er, at gasforsyningen gøres 100 pct grøn
Danmark har i forvejen et af verdens grønneste gas­
systemer Omkring en fjerdedel af vores gasforbrug
er i dag dækket af grøn gas Vi skal senest i 2030
være 100 pct forsynet med grøn gas
Klar besked til husholdninger
For den enkelte husejer kan det være svært at
planlægge udskiftningen af gasfyret Der er brug
for klare rammer og bedre adgang til information
og rådgivning
Derfor vil regeringen tage initiativ til, at:
• Kommunerne i 2022 udarbejder planer
for grøn varme i de områder, der i dag er
gasforsynede
• Alle husejere med gas­ eller oliefyr i 2022 får
et brev med klar besked om, hvorvidt de kan få
fjernvarme, eller om de i stedet skal overveje
at udskifte gasfyret med en varmepumpe
Brevet skal oplyse:
Om der kommer fjernvarme og hvornår
Hvordan man bliver tilkoblet til fjernvarme,
og hvornår man skal beslutte sig
Mulighed for rådgivning om en midlertidig løs­
ning, hvis fjernvarmen ikke kan udrulles hurtigt
Hvis der ikke er planer om fjernvarme, vil
brevet vise andre grønne muligheder, fx en
varmepumpe
Information om støttemuligheder og yderligere
rådgivning
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0011.png
DANMARK KAN MERE II
11
Det skal være lettere og billigere
at skifte fra olie og naturgas
til en grøn varmekilde
Regeringen vil derfor:
1
2
3
Give
klar besked
Borgere med olie­ eller
gasfyr skal i år have besked
om, hvorvidt der kommer
fjernvarme og hvornår
Tilbyde
rådgivning
Både om fjernvarme
og varmepumper
Hjælpe med
finansiering
Billige lån
Økonomisk hjælp
til familier med
lave indkomster
Det er regeringens ambition, at de sidste fjernvarme­
projekter er afsluttet i 2028
Det er fjernvarmeselskabet, der udarbejder forslag
til udrulning af fjernvarme Forslaget skal godkendes
i kommunen, hvorefter husejerne giver tilsagn om
tilslutning Regeringen vil gøre det mere enkelt for
fjernvarmeselskaber og kommuner
Økonomisk hjælp
Priserne på gas er steget markant de seneste
måneder Og også fremadrettet kan vi sandsynligvis
forvente en højere gaspris end tidligere
For de fleste husholdninger med gasfyr og oliefyr
vil det være en økonomisk fordel at skifte til grøn
opvarmning
For nogle boligejere kan udskiftningen være en stor
enkeltudgift i budgettet, også selv om udskiftning af
varmekilde kan tjene sig ind over nogle år De skal
derfor have mulighed for at søge støtte
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0012.png
12
DANMARK KAN MERE II
Regeringen vil konkret:
• Etablere et investeringsvindue, der gør det
billigt at optage lån til at udskifte olie­ og gasfyr
Regeringen vil fjerne tinglysningsafgiften på
lån hertil i perioden 2023­2028 Derudover
ønsker regeringen at indgå et partnerskab med
den finansielle sektor med henblik på at fjerne
gebyrbetalingen for at oprette lånene
• Etablere en ordning, der tilbyder lån med stats­
garanti til skift til grønne varmekilder for boli­
ger, der ikke kan tilkobles fjernvarmenettet, og
hvor der er usikkerhed om værdiansættelsen
af boligen og dermed friværdien
• Søge at målrette tilskudspuljer til udskiftning
af olie­ og gasfyr til husstande med lave ind­
komster og samtidig fordoble støttebeløbet
pr varmekilde
• Gennemføre et serviceeftersyn af støtte­
mulighederne for at gøre det enklere for
borgere at søge om støtte til at udskifte olie­
og gasfyr, ligesom sagsbehandlingstiderne
skal være kortere
100 pct. grøn gas
I fremtiden vil den grønne gas i større udstrækning
blive brugt i industrien, mens husholdninger skifter
til fjernvarme og el­drevne varmepumper, der er
klimavenlige og økonomisk fornuftige alternativer
til gasfyr til opvarmning i individuelle boliger
Hvor gassen hidtil har været distribueret til hver
enkelt husholdning på villaveje rundt omkring i
Danmark, skal den fremover fordeles til færre,
større forbrugere
Med dette udspil hjælpes husholdningerne med
klar besked om udskiftning af gasfyret, og der
gives mulighed for billige lån Og med regeringens
forslag til grøn skattereform vil gasforbruget blive
reduceret i industrien
Ambitionen om 100 pct grøn gas i 2030 vil kræve
yderligere tiltag Regeringen vil i 2025 – når vi
har et bedre overblik over, hvor mange husstande
og virksomheder, der er tilbage på gasnettet –
fremlægge konkrete initiativer og finansiering til
at indfri ambitionen
Samarbejde med kommuner
Omstillingen fra naturgas til grønne energikilder
er en stor opgave Det vil kræve dialog og opbak­
ning fra kommunerne Regeringen er i dialog med
Kommunernes Landsforening om planen
Aktiviteten i bygge­ og anlægssektoren er høj og
en hurtig udrulning af fjernvarme i de kommende
år kræver, at der er arbejdskraft og materiel nok til
omstillingen
En ambitiøs omlægning af energiforsyningen kræver
svære prioriteringer, men regeringen mener, at en
frigørelse fra russisk gas i den nuværende situation
er afgørende
Udfasning af gas i fjernvarmesektoren
Fjernvarmeselskaberne har en vigtig rolle i omlæg­
ningen fra gas Ud over at stå for udrulningen af
fjernvarme skal de inden udgangen af 2023 frem­
lægge en plan for at udfase naturgassen på deres
egne rent varmeproducerende anlæg
Offentlige bygninger
Der er i dag ca 550 oliefyr og ca 4 200 gasfyr i de
bygninger, som staten, regionerne og kommunerne
ejer og benytter
Regeringen vil i foråret 2023 fremlægge en plan
for udfasning af den fossile opvarmning fra olie­
og gasfyr i statens bygninger
Regeringen vil desuden drøftte en plan for
udfasning af olie­ og gasfyr i kommunale og
regionale bygninger med Danske Regioner og
Kommunernes Landsforening som en del af de
kommende økonomiaftaler
Stop for nyinstallation
Regeringen vil indlede dialog med EU­Kommis­
sionen med henblik på at sikre hurtig opbakning til
konkrete tiltag, som vil sætte et stop for nyinstalla­
tion af gasfyr hurtigst muligt
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0013.png
DANMARK KAN MERE II
13
Alle husejere med gas- eller oliefyr får i 2022 et brev
med klar besked om, hvorvidt de kan få fjernvarme,
eller om de i stedet skal overveje at udskifte gasfyret
med en varmepumpe.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0014.png
14
DANMARK KAN MERE II
Mere grøn gas.
Mere gas til
Europa
Danmark bliver senest i slutningen af næste år
nettoeksportør af gas Det sker i takt med, at
Tyra­feltets produktion genoptages efter at have
undergået renovering
Når Tyra­feltet er i fuld drift, vil det kunne levere
naturgas til at dække, hvad der svarer til op mod
7 pct af Tysklands nuværende årlige import af
russisk gas
Den gas, vi indvinder her i Danmark, bliver ikke ude­
lukkende sendt til de danske forbrugere Gas hand­
les i dag på et internationalt, liberaliseret marked og
sælges til kunder ude i Europa, fx Tyskland, Sverige
eller Polen
Selvom vi producerer mere gas, end vi selv bruger,
kan der derfor stadig være knaphed på gas for
danske kunder, i takt med at russisk gas udfases
Danmark er derfor først fuldt uafhængig af russisk
gas, når Europa er uafhængig af russisk gas Den
danske indsats består derfor i høj grad også af at
understøtte omstilling i Europa
Vi er uafhængige af russisk gas, når europæiske
husholdninger og virksomheder fortsat kan få den
nødvendige forsyning af gas til en pris, der er til at
betale
EU’s regeringschefer blev i marts 2022 enige
om at udfase russisk gas hurtigst muligt, og EU­
Kommissionen vil i maj offentliggøre en konkret
plan for hvordan
Kommissionen vurderer, at EU's forbrug af russisk
gas kan reduceres med to tredjedele inden årets
udgang og udfases helt inden 2030
Danmark vil påtage sig en ledende rolle i arbejdet
med at realisere målet Vi kan bidrage med grøn
energi og grønne teknologier Og samtidig søger vi
at fremrykke og øge produktionen af dansk natur­
gas med det formål at fortrænge den russiske gas
fra det europæiske gasnet i en overgangsperiode
Midlertidig øget gasproduktion
Den danske indvinding af olie og gas i Nordsøen
skal stoppe senest i 2050 Det blev et bredt flertal i
Folketinget enige om i december 2020
Danmark blev dermed den største olie­ og gas­
producent i verden, der har sat en endegyldig
slutdato for produktion
Efterfølgende har Danmark – under COP26 i
2021 – lanceret verdens første globale alliance
af regeringer, der arbejder for at udfase olie­ og
gasproduktionen
De danske beslutninger om at udfase produktionen
af fossile brændstoffer står ved magt
Men den russiske invasion af Ukraine aktualiserer
spørgsmålet, om Danmark midlertidigt kan øge
gasindvindingen i Nordsøen – for på den måde at
afhjælpe Europas afhængighed af russisk gas
Regeringen vil i dialog med relevante markeds­
aktører afsøge mulighederne for at fremrykke og
midlertidigt øge indvindingen af gas i Nordsøen
på allerede licensbelagte felter Det vil blive
understøttet af hurtigere sagsbehandling på de
relevante områder
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0015.png
DANMARK KAN MERE II
15
Øget biogasproduktion
Biogas er en grøn, klimaneutral gas
I Danmark produceres biogas primært af biomasse
bestående af restprodukter fra landbrug, industri og
husholdninger
Der er altså tale om ressourcer, der ellers ville
blive brændt i forbrændingsanlæg eller spredt på
markerne, hvorfra de udleder drivhusgasser til
omgivelserne
Ved i stedet at bruge biomassen til biogas mindskes
udledningerne fra landbruget, og gasforbruget bliver
samtidigt mere klimavenligt
Regeringen vil både fremrykke og øge biogaspro­
duktionen, herunder fremrykke et planlagt udbud
Baltic Pipe
Baltic Pipe skal forbinde de norske, danske og
polske gassystemer, og forventes at være klar til
fuld idriftsættelse i januar 2023 og delvis idrift­
sættelse fra oktober 2022 Regeringen afsøger i
forlængelse heraf muligheden for at øge den danske
gasforsyning – både midlertidigt og varigt – via
Baltic Pipe
Myndighederne har fuldt fokus på, at den stramme
tidsplan overholdes
EU skal være uafhængig
af russisk gas
Derfor er der behov for midlertidigt at øge dansk
produktion af naturgas for at fortrænge russisk gas
2022
En tredjedel russisk
gas i EU's forbrug
2030
Ingen russisk gas
i EU's forbrug
Anm : Det Europæiske råd er d 11 marts blevet enige om at udfase afhængighed af import af
russisk gas, olie og kul så hurtigt som muligt I meddelelse fra EU­Kommissionen d 8 marts er
vurdering, at EU­landene kan blive uafhængige af russisk gas et godt stykke inden 2030
Kilde: COM/2022/108
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0016.png
16
DANMARK KAN MERE II
Mere grøn
strøm
Danmark og Europa skal drives af grøn strøm Det
nedbringer vores udledning af drivhusgasser og er
et afgørende skridt på vejen til at gøre os uafhængig
af russisk gas
Regeringen vil udbygge massivt med vedvarende
energi Både til lands og til vands Både på kort sigt
og langt sigt
Vi skal være nettoeksportør af grøn energi i 2030
Det vil hjælpe Europa væk fra fossile brændsler og
understøtte et mere uafhængigt Europa
Grøn strøm skal erstatte benzin og diesel i vores
biler, naturgas i vores huse, olie, kul og gas i indu­
strien Og så skal den grønne strøm også omdannes
til grønne brændstoffer til fx fly, skibe og tung
transport
Det vil både fremme vores uafhængighed, gavne
klimaet og bidrage til bedre sundhed og livskvalitet
Luften bliver renere Trafikstøjen bliver mindre
Samtidig vil omstillingen øge efterspørgslen på
nye grønne energikilder voldsomt Ikke bare i
Danmark, men i hele Europa Det gælder blandt
andet i Tyskland, hvor udfasningen af de fossile
brændsler kommer oveni, at man også udfaser
atomkraftværker
Regeringen vil før sommerferien præsentere et
selvstændigt udspil om grøn strøm, både til lands
og til vands Udspillet vil blandt andet indeholde en
plan for at gøre Danmark til nettoeksportør af grøn
energi i 2030
Havvind
Danmark er globalt førende inden for havvind Vi
var det første land til at opstille havvindmøller og
har i dag nogle af de største havvindmølleparker
i verden Og danske virksomheder eksporterer
viden, teknologi og produkter til hele verden
Danmarks store havarealer og vind­ og havbund­
forhold giver ideelle betingelser for at udnytte hav­
vinden Nordsøen og Østersøen har potentiale til at
blive grønne kraftværker for hele Europa
EU­kommissionen har vurderet, at der er behov for
at opføre havvindmølleparker i Europa, som leverer
mindst 300 gigawatt (GW) inden 2050, hvis vi skal
indfri målet om klimaneutralitet
Det vil kræve en massiv udbygning af havvind
Danmark vil gå foran og arbejde for et stærkt
regionalt og europæisk samarbejde i Nordsøen og
i Østersøen om at forsyne EU med grøn energi
Danmark får i dag 2,3 GW grøn strøm fra havvind
Og der er indgået politiske aftaler om opføre hav­
vindmølleparker, der skal sikre os yderligere over
16 GW, heraf en energiø på 10 GW i Nordsøen Det
kan tilsammen dække strømforbruget hos omkring
18 mio husstande i Europa
Men mulighederne er langt fra udtømte
Regeringen ønsker at høste Nordsøens fulde hav­
vindspotentiale Det vurderes foreløbigt, at der er
et potentiale for at udnytte op til 35 GW havvind
i Nordsøen frem mod 2050 Det er mere end en
15­dobling af den nuværende havvindkapacitet
i Danmark
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0017.png
DANMARK KAN MERE II
17
Danmark skal
forsyne Europa
med grøn energi
Derfor vil vi øge
ambitionerne
og tempoet for
udbygningen
med grøn energi
Potentialet for at udnytte havvind i DK afhænger af
en lang række forhold, herunder den teknologiske
udvikling og udbygningen i andre lande Hvis forhold­
ende og efterspørgslen i Europa tilsiger, at det er
klogt at udnytte mere end 35 GW, skal vi gøre det
Som et næste skridt vil regeringen igangsætte
forberedelser af nye energiøer i Nordsøen
Danmark skal gå til opgaven på en måde, der
forener ambitionerne om massiv grøn omstilling
med godt købmandskab
En stor del af havvindsudbygningen vil være med
eksport til Europa for øje, hvor Danmark skal sikre
størst mulig indtægt og gevinst for det danske sam­
fund, borgere og virksomheder Så ressourcerne i
Nordsøen bidrager til fremtidens velfærd og velstand
Havvindsudbygningen skal gå hurtigere, og nye
modeller skal derfor også undersøge, hvordan
tempoet kan øges samtidig med, at markedets
innovative kompetencer aktiveres til fordel for at
fastholde en høj forsyningssikkerhed i en fremtid,
hvor vores energiforsyning er afhængig af det
danske vejrs luner
Regeringen foreslår også at udbyde yderligere 1­4
GW havvind til etablering inden udgangen af 2030
Der er en forudsætning, at havvindmølleparkerne
ikke belaster statens finanser negativt over projekt­
perioden, og at der i relevant omfang er plads i el­
nettet Regeringen vil derfor analysere det mere
præcise omfang frem mod præsentation af et udspil
om grøn strøm før sommerferien Den ekstra hav­
vind kommer oven i de 2 GW havvind, der indgik i
Aftale om Finansloven 2022
Sidste år blev Thor Havvindmøllepark den første
havmøllepark i verden, der bliver opført støttefrit
og med betaling til staten Parken vil være i fuld drift
i 2027 og forventes inden for få år at sikre betaling
til staten på 2,8 mia kr
Tidligere tjente Danmark penge på at udvinde olie
og gas fra undergrunden i Nordsøen Nu kan
Danmark høste gevinster i Nordsøen ved at udnytte
vores unikke havvindressourcer klogt
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0018.png
18
DANMARK KAN MERE II
Mere landvind og solenergi
Solcelleparker og landvindmøller kan levere billig
grøn energi hurtigt i årene frem mod 2030
Derfor skal der mere fart på udbygningen Rege­
ringen har som ambition at firedoble den samlede
produktion fra solenergi og landvind frem mod
2030
Udbygning af grøn strøm ud over Danmarks behov
skal opføres støttefrit, og der skal ikke pålægges for­
brugerne og virksomheder væsentlige omkostninger
Både solcelleparker og landvindmøller er faldet i
pris over de seneste år, og der kommer flere og flere
eksempler på, at solceller og landvind kan opføres
uden statslig støtte
Men der er brug for at fjerne barrierer og for at
sikre, at de nødvendige arealer er til rådighed
Udbygning af vedvarende energi skal spille en større
rolle i den fysiske planlægning, end det gør i dag
Regeringen vil gå i dialog med kommunerne om øget
udbygning af vedvarende energi på land Og vi vil
præsentere et katalog med konkrete initiativer, der
skal understøtte en ambitiøs udbygning af solcelle­
anlæg og landvindmøller
Hurtigere sagsbehandling og bedre
balance i miljøreguleringen
Tempoet i den grønne omstilling skal op Det er en
udfordring, at langvarige og tunge administrative
procedurer i miljøreguleringen forsinker eller brem­
ser udbygningen af energi­ og klimaprojekter Det
skal vi løse med en klar prioritering af fremdrift til
den grønne omstilling
Regeringen vil i EU arbejde for, at opførelse af anlæg
og infrastruktur til vedvarende energi betragtes
som en overordnet offentlig interesse, der er vigtig
for den offentlige sikkerhed Udbygningen af ved­
varende energi og andre klimaprojekter skal nyde
fordel af den mest fordelagtige procedure, når det
gælder planlægning og godkendelser
Europa­Kommissionen forventes til maj at offent­
liggøre en henstilling om hurtig godkendelse af
klima­ og energiprojekter Kommissionen lægger
op til at udnytte alle former for fleksibilitet, som
EU­lovgivningen allerede indeholder, samt fjerne de
resterende hindringer
Regeringen støtter Kommissionens ambition og vil
arbejde for ændringer af relevant regulering, så der
skabes en bedre balance i håndtering af hensyn til
miljø, klima og nu også energiforsyning
Der er brug for en hurtigere kortlægning, så det
står klart for virksomhederne, hvor de kan lave nye
vedvarende energiprojekter på land Med bedre
kortlægning vil regeringen mere offensivt udnytte
mulighederne for at fravige problematiske EU­
regler, når det er nødvendigt
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0019.png
DANMARK KAN MERE II
19
Regeringen ønsker at høste Nordsøens fulde
havvindspotentiale.
Det vurderes foreløbigt, at der er et potentiale for at
udnytte op til 35 GW havvind i Nordsøen frem mod
2050. Det er mere end en 15-dobling af den
nuværende havvindkapacitet i Danmark.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0020.png
20
DANMARK KAN MERE II
Grøn skattereform
– omstilling af
industrien
Med den grønne skattereform vil regeringen bane
vejen for en ambitiøs grøn omstilling af industrien
Reformen vil hvile på det simple princip, at virksom­
heder, der belaster klimaet, selv betaler for deres
udledning
Det skal få flere virksomheder til at vælge en klima­
venlig produktion, så udledningen af CO
2
reduceres
Den grønne omstilling skal altså på den ene side
drives frem af en afgift på drivhusgasudledninger
og på den anden side af grøn støtte, der hjælper
virksomheder med at omstille produktionen
Danske virksomheder skal vise resten af verden, at
den grønne omstilling kan gå hånd i hånd med vækst
og arbejdspladser
En ny og ambitiøs CO
2
­afgift vil sætte turbo på den
grønne omstilling, som mange danske virksomheder
allerede er godt i gang med
På den måde skal den grønne skattereform være en
hovedmotor i den grønne omstilling og give industri
og andre erhverv et stabilt grønt incitament til frem­
tidige investeringer
Hovedelementerne i reformen er en ambitiøs afgift
på CO
2
med et klart prissignal og grøn støtte, der
skal hjælpe virksomhederne med at omstille sig og
holde hånden under danske arbejdspladser Det er
særligt aktuelt i lyset af den nuværende situation
I dag er udledningen af CO
2
beskattet på meget
forskellig vis Og nogle brancher er helt fritaget
Med regeringens udspil får vi et afgiftssystem med
en højere og mere ensartet beskatning af CO
2
Da 2030­målet om 70 pct drivhusgasreduktion
blev indgået for snart tre år siden, var reduktions­
behovet knap 20 mio ton
Siden har regeringen indgået mere end 50 grønne
aftaler, der tilsammen betyder, at vi i dag er halv­
vejs til at nå målet om 70 pct reduktion i 2030 set i
forhold til 1990
Grøn skattereform skal være en hovedmotor i den
grønne omstilling.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0021.png
DANMARK KAN MERE II
21
Med de nuværende fremskrivninger skønnes man­
koen at være 9,4 mio ton CO
2
e
Og med regeringens forslag til en grøn skattereform
kommer vi endnu tættere på målet Reformen vur­
deres at kunne medføre yderligere reduktioner på
ca 3,7 mio ton CO
2
e i 2030
Lavere gasforbrug i erhvervslivet
Den grønne skattereform betyder, at det bliver
dyrere for virksomhederne at bruge olie, kul og gas
Gasforbruget i industrien og erhvervslivet skal
nedbringes I dag er der ca 30 000 danske virksom­
heder, som anvender gas til varmeformål eller
industrielle processer
Industrien og erhvervslivet har et stort potentiale
for at reducere gasforbruget gennem energieffekti­
visering og elektrificering
Det skønnes, at regeringens grønne skattereform vil
reducere virksomhedernes gasforbrug med 30 pct
frem mod 2030
Ekspertgruppen for en grøn skattereform skal efter
planen aflevere sin endelige rapport i slutningen af
2022 Rapporten skal levere anbefalinger om blandt
andet landbrugets udledninger af drivhusgasser
Herefter vil regeringen tage fat på næste del af den
grønne skattereform
Grøn skattereform er et stort grønt
skridt mod klimamålet for 2030
Regeringens forslag til grøn skattereform indeholder
en reduktion på 3,7 mio ton CO
2
i 2030
Klimamål i 2030
Aftaler mv. fra
regeringsskiftet
til nu
Grøn
skattereform
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0022.png
22
DANMARK KAN MERE II
Grønne danske
løsninger kan
omstille Europa
Hele Europa står over for en omfattende grøn
omstilling
EU skal være klimaneutralt senest i 2050 Vejen til
udfasning af russisk energi i Europa går gennem at
accelerere den grønne omstilling
Danmark går forrest i arbejdet for at skabe et grøn­
nere og mere energiuafhængigt Europa Regeringen
arbejder for at øge EU’s mål for både vedvarende
energi og energieffektivitet
Høje grønne ambitioner i Europa skaber et marked
for eksport af grønne energiteknologier Det åbner
nye store muligheder for dansk erhvervsliv
Danske virksomheder er blandt de bedste i verden
inden for vedvarende energi og klima­ og energi­
teknologi De kan levere de løsninger, som kan
hjælpe med at reducere afhængigheden af russisk
gas i resten af Europa
Derfor ønsker regeringen at fremme dansk eksport
af grønne teknologier
Danmark samarbejder i dag med en lang række
lande om at fremme den grønne omstilling
Gennem styrkede landesamarbejder kan vi bi­
drage til at sætte skub i gasudfasningen i euro­
pæiske nøglelande og styrke mulighederne for
grøn dansk eksport
Vi skal også hjælpe de lande, som står særlig udsat
over for Rusland Det gælder fx i de baltiske lande,
hvor vi gennem myndighedssamarbejde kan under­
støtte landenes grønne omstilling, blandt andet
gennem hurtigere udbygning af havvind, grøn fjern­
varme og større integration af vedvarende energi
samt understøtte uafhængigheden af russisk gas og
tilkobling til det europæiske elsystem
Danmark er sammen med Det Internationale
Energiagentur vært for en stor energieffektivitets­
konference i Sønderborg den 7 ­9 juni Her vil
danske styrkepositioner på området blive flaget for
bl a en række EU­lande
Stort eksportpotentiale
Danske virksomheder har siden 2014 eksporteret
energiteknologi og ­services for mere end 100 mia
kr årligt
I 2020 udgjorde eksporten af energiteknologier
næsten 12 pct af den samlede danske vareeksport i
2020 EU­landene aftog i 2020 over halvdelen af den
danske eksport af energiteknologi
Danske virksomheder leverer blandt andet vind­
møller, fjernvarme­ og energieffektiviserings­
løsninger, biogas og fremtidens afgørende teknolo­
gier som Power­to­X og fangst og lagring af CO
2
Det er løsninger, som både på kort sigt og læng­
ere sigt kan bidrage til udfasningen af russisk gas
i Europa
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0023.png
DANMARK KAN MERE II
23
Danske løsninger skal bidrage
til Europas grønne omstilling
Grønne energisystemer
Fjernvarme
Grøn strøm
Energieffektivitet
På kort sigt er energieffektivisering et vigtigt
redskab i den grønne omstilling og en måde at øge
forsyningssikkerheden på
Men også omstillingen af varme­ og gassektoren,
elektrificering samt udvikling af nye teknologier i
Europa vil være afgørende
Mange europæiske lande står i dag over for en stor
opgave med at omstille varmesektoren væk fra gas
Her kan de danske erfaringer med fjernvarme spille
en central rolle
Endelig går vejen til uafhængighed af russisk gas
også gennem en hurtigere udbygning af vedvarende
energi i Europa Et stærkt regionalt og europæisk
samarbejde i Nordsøen og i Østersøen om at
forsyne EU med grøn energi kan yderligere bringe
danske kompetencer i spil
Danske grønne virksomheder er blandt de bedste
i verden Det skal vi bygge videre på Både med de
kendte teknologier, vi har i dag, og med de teknolo­
gier, som danske virksomheder er i fuld gang med
at udvikle
Etableringen af Danmarks Eksport­ og Investe­
ringsfond vil bidrage til, at danske virksomheder
har adgang til finansiering, når de skal gøre deres
grønne projekter til virkelighed – i både Danmark
og resten af verden
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0024.png
April 2022
Statsministeriet
Prins Jørgens Gård 11
1218 København K
Telefon: +45 33 92 33 00
E­mail: stm@stm dk
ISBN 978­87­94224­14­7 (digital version)
ISBN 978­87­94224­13­0 (trykt version)
2021/22:11
Publikationen kan hentes på
www regeringen dk
Side 10: Foto: Bjarke Ørsted/Ritzau Scanpix
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0025.png
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om konkrete initiativer, der kan reducere afhængigheden af russisk gas på en måde, der samtidig flugter med den grønne omstilling, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2561957_0026.png
Statsministeriet
Prins Jørgens Gård 11
1218 København K
Telefon: +45 33 92 33 00
E­mail: stm@stm dk