Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2491949_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Helt eller delvist imødekommet anbefalinger fra Borgertinget på
klimaområdet.
10. november 2021
Oversigten indeholder 41 af Borgertingets anbefalinger, der vurderes helt eller del-
vist imødekommet og afspejlet i ført politik. Borgertinget har afleveret 119 anbe-
falinger, og det er således ikke alle anbefalinger, der fremgår af dette overblik, da
en række anbefalinger ikke direkte er rettet mod staten. Overblikket fokuserer på
anbefalinger gennemført gennem hhv. politiske aftaler og lovgivning. De anbefa-
linger, der konkret er afspejlet i lovgivning eller politiske aftaler, er markeret med
fed skrift. De nævnte eksempler under de enkelte initiativer udgør ikke en udtøm-
mende liste.
Anbefalingerne er et dynamisk værktøj ligesom anbefalingerne fra Klimapartner-
skaberne, og de genbesøges løbende i udviklingen af ny politik. Derudover er flere
af Borgertingets anbefalinger ikke rettet direkte mod regeringen. Der er eksempel-
vis også anbefalinger til kommuner og pensionskasser.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvilke af Borgertingets anbefalinger der er blevet gennemført gennem hhv. politiske aftaler og lovgivning, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2491949_0002.png
Side 2 af 10
Tabel 1
Anbefalinger: helt eller delvist imødekommet
Nr.
2.4
Emne
Borgerind-
dragelse og
folkeoplys-
ning
Anbefaling
Borgertinget anbefaler overordnet set,
at der sikres en god kommunikation til
og med befolkningen. Kommunikatio-
nen bør være “simpel og letforståelig”
så alle er indforstået med hvordan og
hvorfor, der skal foretages ændringer i
befolkningens adfærd.
Borgertinget anbefaler, at der kom-
mer mere klimaundervisning i folke-
skolen og på ungdomsuddannelser,
som gennemgående obligatorisk
tema. Der skal være mere undervis-
ning om klimavenlig kost i faget
hjemkundskab. Klimaundervisnin-
gen skal også handle meget om,
hvorfor det er svært som samfund
og internationalt at løse klimakrisen
ift. andre kriser, altså ikke primært
om den naturvidenskabelige side af
klimakrisen.
Oplysning om beregningsgrundlag
og fuld gennemsigtighed i hvad vo-
res samlede udledning er, og hvor-
dan vi evidensbaseret kan mindske
denne. F.eks. oplysning om den CO2
der ikke indgår i vores danske regn-
skab, fordi den importerede vare er
produceret i udlandet (f.eks sojaba-
seret dyrefoder fra regnskovsarealer
i Sydamerika som fodres til mange af
de konventionelle svin i Danmark).
Beregningsgrundlag bør være fuldt syn-
kroniseret og indeholde alle faktorer.
Det kunne på sigt anvendes til standar-
diseret mærkninger af f.eks. emballage,
dagligvarer osv.
Min.
KEFM
Tværmin. bemærkninger
Der er igangsat en række indsatser, som skal
hjælpe borgerne til at kunne vælge en mere klima-
venlig levevis, hvis de ønsker det, herunder mad-
glade klimatips, de officielle kostråd - godt for sund-
hed og klima, EE-mærkningsordninger, spar-
energi.dk mv.
I
Aftale om udmøntning af pulje til grøn efterud-
dannelse og opkvalificering
af 2. november 2021
er partierne bag finansloven for 2021 og aftale
om
Stimuli og grøn genopretning
af 6. december
2020 blevet enige om, at øget bæredygtighed og
grøn omstilling skal skrives ind i erhvervsuddan-
nelsernes formålsparagraf ved førstkommende
lovgivningsmæssige lejlighed.
2.5
Borgerind-
dragelse og
folkeoplys-
ning
BUVM
2.7
Borgerind-
dragelse og
folkeoplys-
ning
KEFM/MIM
Fsva. udledninger, klimatiltag mv. afrapporteres
status årligt ifm. klimastatus og fremskrivning,
klimaprogrammet, redegørelse for klimaeffekter
og global afrapportering. Sidstnævnte har sær-
ligt fokus på det forbrugsbaserede klimaaftryk
og de udledninger, som ikke indgår i 70 pct.-mål-
sætningen. Der arbejdes løbende på at estimere
effekten af forskellige virkemidler, som kan bi-
drage til en reduktion i Danmarks udledninger.
2.8
Borgerind-
dragelse og
folkeoplys-
ning
KEFM/MIM
3.1
Adfærdsæn-
dringer med
fokus på ma-
terielt for-
brug
5.1
Langsig-
tede inve-
steringer
fra stat og
pensions-
selskaber
Vores nationalregnskab skal måles på IBM/FM
andre faktorer end kun økonomi: Livs-
kvalitet (sociale fællesskaber, godt hel-
bred, følelse af at gøre en forskel, fri-
hed), livslængde, bæredygtighed, na-
turressourcer. Danmarks Statistik har
allerede udviklet og beregnet et grønt
BNP, velfærdsmål og ressourcetræk.
Regeringen bør derfor fremover offent-
liggøre en årlig status på faktorerne i
forbindelse med offentliggørelsen af fi-
nansloven med henblik på at synliggøre
og motivere en positiv udvikling.
Borgertinget mener, at stat og pensi- FM/EM
onskasser skal tage ansvaret for de
nødvendige investeringer, der ikke
drives af markedet. Staten/det offent-
lige skal investere i kommercielle til-
tag såvel som at give støtte til nye
klimaløsninger.
Regeringen har løbende fokus på at gøre viden om
vores adfærdspåvirkning af klimaet let tilgængelig.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet arbejder
derfor også med, hvordan vi bedst skaber og videre-
formidler klar oplysning om vores forbrugs klimapå-
virkning til både virksomheder og private og offent-
lige forbrugere.
Danmarks Statistik udgiver årligt et grønt national-
regnskab, der indeholder indikatorer om bæredygtig-
hed og naturressourcer. Dertil gennemfører Dan-
marks Statistik EU-SILC-undersøgelsen, hvori der
hvert 6. år indgår et spørgsmål om livskvalitet (næ-
ste gang i 2022), hvortil der også indgår helbreds-
spørgsmål hvert 3. år (uden at der er tale om en de-
cideret helbredsundersøgelse). Det bemærkes, at
Danmarks Statistik ikke selv har udviklet og bereg-
net grønt BNP.
Regeringen har med de indgåede klimaaftaler på
bl.a. energi og industri, transport og landbrug
samt med udmøntningen af forskningsreserven
for 2021 og 2022 samt grøn forskningsstrategi
arbejdet i tråd med den anbefalede tilgang.
Fx prioriteres der med Klimaaftale for energi og
industri både investeringer i energieffektiviserin-
ger i bygninger og industri samtidig med, at der
investeres i fremtidens grønne teknologier så-
som Power-to-X og fangst og lagring af CO
2
(CCS).
Med de indgåede klimaaftaler har regeringen inve-
steret massivt i den grønne omstilling.
Regeringens udgiftspolitiske prioriteter fastlægges
på baggrund af en vurdering af det samlede økono-
miske råderum. I de løbende fremskrivninger af
5.2
Langsigtede
investeringer
fra stat og
pensionssel-
skaber
Statens investeringer skal ikke begræn- FM/SKM
ses af provenuet ved en klimaafgift,
men provenuet skal indgå i investerin-
gerne.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvilke af Borgertingets anbefalinger der er blevet gennemført gennem hhv. politiske aftaler og lovgivning, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2491949_0003.png
Side 3 af 10
7.9
CO2e-afgift:
Bidrag til en
grøn skatte-
reform
7.11
Der skal arbejdes på muligheden for EM/FM
bedre lånemuligheder og lavere ren-
ter, når virksomheder investerer i kli-
maforbedringer af produktion eller
bygninger.
CO2e-afgift: Der skal arbejdes på muligheden for EM/FM/IBM
Bidrag til en bedre lånemuligheder og lavere ren-
grøn skatte- ter, når borgere investerer i klimafor-
reform
bedringer af fx private bygninger.
dansk økonomi og vurderinger af de offentlige finan-
ser vil der for en lang række udgifts- og indtægtspo-
ster kunne opleves forskydninger, der både trækker
i opadgående og nedadgående retning. Det er et
sundt princip, at de udgiftspolitiske prioriteringer ikke
afhænger af løbende udsving i særskilte udgifts- el-
ler indtægtsposter. Denne tilgang muliggør langsig-
tede prioriteringer i udgiftspolitikken.
Med etablering af Danmarks Grønne Fremtids-
fond fik DGIF udvidet sin låneramme med 6 mia.
kr., hvilket bl.a. skal forbedre virksomhedernes
lånemuligheder til grønne investeringer.
I forbindelse med udmøntningen af tilskudsmid-
lerne til puljerne til udfasning af olie- og gasfyr
vil det blive undersøgt, om der kan etableres en
særlig låneordning til borgere med manglende fi-
nansieringsmuligheder.
Med etablering af Danmarks Grønne Fremtids-
fond er det besluttet at udvide DGIF's låneman-
dat med henblik på at fremme lån til virksomhe-
der, der finansierer fx energirenoveringer i pri-
vate boliger. Muligheden er implementeret med
ændringen af lov om DGIF, som trådte i kraft 1.
juli 2021.
Med afsæt i regeringens grønne forskningsstra-
tegi er der i
Aftale om fordeling af forskningsre-
serven
mv. i 2021 afsat 700 mio. kr. til fire
grønne forskningsmissioner, herunder en mis-
sion om klima- og miljøvenligt landbrug og føde-
vareproduktion som bl.a. har fokus på bioraffine-
ring. Missionerne skal løses af grønne forsk-
nings- og innovationspartnerskaber, der skal
danne ramme om målrettede indsatser, der sam-
ler relevante videninstitutioner (universiteter,
GTS-institutter m.fl.), virksomheder, offentlige
parter og innovationsaktører. I aftalen er der
endvidere afsat 469 mio. kr. til forskning inden
for syv temaer i den grønne forskningsstrategi,
herunder et tema om landbrug og fødevarepro-
duktion, herunder f.eks. forskning i udvikling af
bioraffinering med henblik på at øge en flersidig
anvendelighed af biomasse samt rest- og side-
strømme. Midlerne til grønne missioner og forsk-
ning inden for de syv temaer fra den grønne
forskningsstrategi udmøntes af Innovationsfon-
den i løbet af 2021.
Med
Aftale om fordeling af forskningsreserven
mv. i 2022 er der afsat yderligere 295 mio. kr. til
de fire missioner og 350 mio. kr. til forskning in-
den for de syv temaer i den grønne forsknings-
strategi, herunder temaet om landbrug og føde-
vareproduktion. Herudover er der afsat 55 mio.
kr. til et program for forskning i emissionsfri fø-
devareproduktion.
Derudover er der i regi af Strategi for cirkulær
økonomi fra 2018 bl.a. afsat midler til en omfat-
tende analyse af arealanvendelse og bioraffine-
ring. Denne analyse forventes færdiggjort ultimo
2021.
Regeringen har ligeledes i 2020 udpeget en
række nye klynger, som fungerer som bindeled
mellem virksomheder og videninstitutioner in-
den for de udvalgte danske styrkepositioner,
som f.eks. miljø, energi, det maritime område og
life science for at fremme innovations- og vi-
denssamarbejde. Det er desuden en selvstændig
ambition, at de kommende klynger bidrager til
omstilling til en mere grøn og klimavenlig pro-
duktion. En af de nye klynger er Food and Bio
Cluster Denmark som bl.a. arbejder med at
fremme innovationsprojekter mellem virksomhe-
der og forskere inden for bioøkonomi og biores-
sourcer.
9.1
Bioøkono-
miske løs-
ninger
Danmark skal være et foregangsland KEFM/FVM/
ift. genanvendelse af biomasse,
MIM/UFM/EM
hvorfor regeringen skal støtte forsk-
ning der fremmer produktion og an-
vendelse. Herunder skal regeringen
skabe rammerne for at virksomhe-
derne i højere grad kan indgå part-
nerskaber med forskningsinstitutio-
ner.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvilke af Borgertingets anbefalinger der er blevet gennemført gennem hhv. politiske aftaler og lovgivning, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2491949_0004.png
Side 4 af 10
Regeringens syv regionale vækstteams afleve-
rede i maj 2021 deres anbefalinger til, hvordan
der bedst investeres i udviklingen af lokale er-
hvervsfyrtårne. Herunder kom Vækstteam Sjæl-
land og øerne med en række anbefalinger, der
skal gøre regionen verdensførende inden for ud-
viklingen af nye biosolutions. Konkret anbefa-
lede vækstteamet bl.a. at styrke samarbejde
imellem virksomheder og med vidensinstitutio-
ner for at få mere forskningsgenereret viden ud i
virksomhederne samt at udpege biosolutions
som en ny grøn forskningsmission under rege-
ringens forskningsindsats. Med udspillet
Dan-
mark kan mere I
har regeringen lagt op til, at der
afsættes 1 mia. til realisering de lokale erhvervs-
fyrtårne. Samtidig vil regeringen gennem part-
nerskaber med de lokale aktører bidrage til ud-
viklingen af de lokale erhvervsfyrtårne.
9.3
Bioøkono-
miske løs-
ninger
Rester fra landbrugsproduktion, hus- KEFM/FVM/MIM
holdning og industri skal cirkulere i
bioøkonomien. Der skal udarbejdes
lovgivning til erhverv og landbrug,
som regulerer og kontrollerer anven-
delsen af restprodukter/biomasse.
Der er med VE-II direktivet indført bæredygtig-
hedskrav til brug af landbrugsbiomasse til ener-
giproduktion. Der er indført nationale regler for
maksimal anvendelse af energiafgrøder i biogas-
forbruget.
Den 30. juni 2021 har energiforligskredsen be-
stående af et bredt flertal i Folketinget besluttet
at stramme kravene til brugen af energiafgrøder
til produktion af biogas.
Derudover støtter regeringen op om udviklingen
af nye miljøteknologiske virkemidler, herunder
bedre recirkulering og udnyttelse af rest- og sid-
strømme via GUDP, MUDP og Innovationsfon-
den.
Der indføres et producentansvar for emballage
(herunder fremstillet af plast) senest den
31.12.2024 jf. EU’s emballagedirektiv. Producen-
terne bliver dermed som minimum økonomisk
ansvarlige for affaldshåndteringen, hvilket, i
kombination med indførslen af såkaldte gradue-
rede bidrag, skal fremme design til genanven-
delse. Der er desuden med
Klimaplan for en
grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
indført
krav til alle kommuner om en strømlinet indsam-
ling af husholdningsaffaldet i 10 forskellige frak-
tioner, herunder plast, hvilket vil bevirke en
større indsamlingsmængde og dermed øget gen-
anvendelse. I forbindelse med implementeringen
af engangsplastdirektivet er der mærkningskrav
for en række produkter som fx drikkebægre, to-
baksprodukter med filtre m.m.
Se anbefaling 10.3
10.3
Bioplast
handlings-
plan
Branchen/fabrikanterne skal holdes MIM/KEFM
fast i et produktansvar og tydeligere
typemærkning.
10.4
11.1
11.2
Bioplast
handlings-
plan
Standardi-
sering af af-
faldssorte-
ring
Standardi-
sering af af-
faldssorte-
ring
Virksomhederne skal pålægges af-
MIM/KEFM
gifter og ansvar for fremstilling og
genanvendelse.
Der skal være et stærkt samarbejde MIM/KEFM
på tværs af kommuner og stat om af-
faldssortering.
Anbefalingen er imødekommet i klimahandlings-
planen for affald ved initiativet om øget og
strømlinet affaldssortering
Anbefalingen er imødekommet i klimahandlings-
planen for affald ved initiativet om øget og
strømlinet affaldssortering
11.3
14.2
Regeringen skal sætte fælles stan-
MIM/KEFM
darder for kommuner og virksomhe-
der herunder for emballage. Kommu-
nerne skal udvikle bedre affaldssor-
tering (f.eks. forbrændingsanlæg-
gene eller affalds-/genbrugsstatio-
nerne), der forenkler sorteringen hos
den enkelte borger.
Standardi- Kommunerne skal informere bor-
MIM/KEFM
sering af af- gerne mere, så vaner kan ændres. Vi
faldssorte- skal som borgere regelmæssigt
ring
modtage information om effekten af
vores sortering.
Landbrug
Anvend formidling af de nye kostråd til FVM/KEFM
med mindre at minimere kødforbruget i Danmark.
klimaaftryk
Anbefalingen er imødekommet i klimahandlings-
planen for affald ved initiativet om øget og
strømlinet affaldssortering, hvori der indgår en
kommende kommunikationsindsats.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i
januar lanceret nye officielle kostråd, som bl.a. op-
fordrer danskerne til at spise flere bælgfrugter, mere
grønt og mindre kød. Lanceringen blev fulgt op med
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvilke af Borgertingets anbefalinger der er blevet gennemført gennem hhv. politiske aftaler og lovgivning, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2491949_0005.png
Side 5 af 10
14.3
Landbrug
Konsulenter/ekspertise på klimaom- FVM/KEFM/MIM
med mindre rådet til landmændene (både natio-
klimaaftryk nalt og internationalt), så de får den
nødvendige viden til at lave et effek-
tivt skift til mere klimarigtig fødeva-
reproduktion.
14.4
Landbrug
Staten skal stille støtte- og forsk-
med mindre ningsmidler til rådighed, så intensi-
klimaaftryk vering muliggøres (Nye typer afgrø-
der, gødning og foder).
FVM/KEFM/UFM/
MIM
en landsdækkende oplysningskampagne. En under-
søgelse fra Epinion fra juli 2021 viser, at to ud af tre
kender de nye officielle kostråd for sundhed og
klima .
Med
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
etableres en fond for plantebaserede fødevarer,
der bl.a. skal sikre uddannelse og vidensdeling
om plantebaseret produktion. Samtidig sættes
der bl.a. midler af til udtagningskonsulenter, der
bl.a. skal hjælpe landbrugerne med at udtage kli-
maskadelige lavbundsjorder. Regeringen arbej-
der desuden sammen med erhvervet om udvik-
ling af klima-bedriftsregnskaber, som skal
hjælpe landbrugerne til at klimaoptimere deres
landbrugsbedrifter
Med
Aftale om grøn omstilling af landbruget
af-
sættes 575 mio. kr. til et udviklingsspor, som
skal danne afsæt for udviklingen af nye teknolo-
gier og virkemidler. Fx afsættes yderligere 196
mio. kr. til forskning i og udvikling af pyrolyse, li-
gesom der afsættes 23 mio. kr. til udviklingsiniti-
ativer inden for gylle- og gødningshåndtering.
Desuden har rammeaftalerne med Aarhus Uni-
versitet for Planteproduktion, Husdyrsprodku-
tion og Natur og Vand bl.a. et fokus på klima- og
miljøvenlig drift af landbrug. Plantebaserede fø-
devareprojekter støttes gennem en øremærket
pulje i Fonden for økologisk landbrug med 38
mio., ligesom der med landbrugsaftalen er afsat i
alt 675 mio. kr. til en plantefond. Den eksiste-
rende GUDP-ordning kan ligeledes støtte forsk-
ningsindsatsen på området.
Herudover er der med
Aftalen om fordeling af
forskningsreserven
mv. i 2021 afsat 700 mio. kr.
til fire grønne missioner, herunder en mission
om klima- og miljøvenligt landbrug og fødevare-
produktion, samt 469 mio. kr. til grøn forskning,
teknologiudvikling og innovation inden for syv
temaer fra regeringens grønne forskningsstra-
tegi, herunder landbrug og fødevareproduktion.
Hertil er der med
Aftale om fordeling af forsk-
ningsreserven
mv. for 2022 afsat yderligere godt
300 mio. kr. til de fire grønne missioner samt 350
mio. kr. til de syv temaer. Der er ligeledes afsat
55 mio. kr. til et program for forskning i emissi-
onsfri fødevareproduktion.
Anbefalingen er imødekommet. I
aftale om grøn
omstilling af vejtransport
besluttede aftaleparti-
erne en omlægning af bilafgifterne, så registre-
rings- og ejerafgiften fremover baseres på bilens
CO
2
-udledning.
Derudover blev der aftalt en gradvis indfasning i
registreringsafgiften for nul- og lavemissionsbi-
ler.
15.1
Omstilling
til eldrevet
transport
15.2
Både lempelser og forøgelser i skat- SKM
ter og afgifter skal ses i forhold til bi-
lens forureningsgrad. Det vil sige, at
de mere forurenende biler ”betaler”
for de mindre forurenende – indtil
den logistiske (S-)kurve knækker, og
markedet således er tilstrækkeligt
mættet af el-biler. Dette kan evt. ske
via en form for solnedgangsklausul
for fritagelse for afgift på el-biler, så-
ledes at benzin- og dieseldrevne bi-
ler forbliver dyre, mens el-bilerne
gradvist kommer til at bidrage med
skatter og afgifter til statskassen på
samme måde, som i dag.
Omstilling til Ligeledes kan faste parkeringsafgifter
TRM/FM
eldrevet
for private såvel som for erhvervsdri-
transport
vende generelt forhøjes, hvis bilen foru-
rener, som det bl.a. er tilfældet i Køben-
havn i dag.
Anbefalingen er delvist imødekommet, da det vurde-
res, at det vil være teknisk uproblematisk, hvis der
ved Borgertingets anbefaling vedr. forhøjelse af fa-
ste parkeringsafgifter reelt menes differentiering af
parkeringslicenser (betaling for brug af en parke-
ringsplads). Ifølge gældende regler er det allerede
muligt for kommuner at differentiere f.eks. beboerli-
censer til parkering under hensyn til miljøet ved en
kommunes udstedelse af licensen. Ligeledes er det
allerede muligt for vejmyndigheden at differentiere
betaling for parkering under hensyn til miljøet.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvilke af Borgertingets anbefalinger der er blevet gennemført gennem hhv. politiske aftaler og lovgivning, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2491949_0006.png
Side 6 af 10
15.3
Omstilling
til eldrevet
transport
15.6
Omstilling
til eldrevet
transport
Udformningen af disse skatter og af- SKM/FM/TRM
gifter bør dog ske på en sådan måde,
at det ikke skaber skævvridning i for-
hold til at kunne anskaffe og benytte
sig af en el-bil – det skal kunne lade
sig gøre uanset indkomstklasse.
Dette selvom at folk med højere ind-
komster kører mere i bil.
Der bør gives udvidet skrotnings-
MIM
præmie for fossile biler inden 2030 –
igen for at gøre incitamentet til at
skifte mere gunstigt.
Hvis der menes parkeringsafgifter (et beløb, som
man skal betale for at have parkeret ulovligt), kan
det være problematisk ift. lighedsgrundsætningen, at
den faste parkeringsafgift for private såvel som er-
hvervsdrivende generelt forhøjes, hvis bilen forure-
ner. Det følger af lighedsgrundsætningen, at væ-
sentligt lige forhold skal behandles lige i retlig hen-
seende. Der må således ikke ske usaglig forskels-
behandling, hverken direkte eller indirekte. Det vur-
deres derfor, at der for samme forseelse bør gælde
samme afgift.
Anbefalingen er imødekommet, jf. anbefaling
15.1, da aftalen samlet set reducerer omkostnin-
gerne ved at købe og køre i elbil.
15.7
Omstilling
til eldrevet
transport
Ladeinfrastruktur skal udbygges på TRM
en sådan måde, at tilgængeligheden
bliver jævnt fordelt, selv i storby-
erne.
15.9
Omstilling
til eldrevet
transport
Der skal stilles krav til udbydere af
TRM
el-opladning om, at deres betalings-
former ikke kræver, at kunderne skal
have ét abonnement per udbyder (og
deres tilhørende standere) så valget
om, hvor man elektrisk kan optanke,
er lige så frit, som det i dag er tilfæl-
det med benzinoptankning.
15.11 Omstilling
til eldrevet
transport
Al offentlig transport, det offentliges TRM
brug af køretøjer samt taxaer skal
elektrificeres senest i 2030.
Med aftalen om grøn vejtransport fra 4. dec. 2020
er aftaleparterne enige om midlertidigt at hæve
skrotningspræmien for ældre dieselbiler. Der er
afsat en pulje på 100 mio. kr. til at øge skrot-
ningspræmien indtil 31. december 2021, så ejere
af dieselbiler fra før 2006 vil kunne få en forhøjet
skrotningspræmie på 5.000 kr. ved skrotning af
bilen. Den nuværende forhøjelse af skrotnings-
præmien dækker ikke benzinbiler. Der er ikke af-
taler om at forlænge den forhøjede skrotnings-
ordning for dieselbiler i 2022.
Delvist imødekommet. I aftalen om Infrastruktur-
plan 2035 fra den 28. juni 2021 blev der afsat en
økonomisk ramme på 500 mio. kr. i perioden
2022-2030 til ladestandere langs statsvejnettet.
Med den afsatte ramme kan der gennem udbud
sikres en geografisk dækning af ladestandere i
landet.
I nogle områder er der i dag begrænsede mulig-
heder for offentligt tilgængelig opladning pga.
manglende kommerciel interesse fra markedsak-
tører. For at støtte udrulningen af ladeinfrastruk-
tur i disse omåder, blev der i aftale om udmønt-
ning af pulje til grøn transport fra den 25. juni
2021 udmøntet 65 mio. kr. i 2021 til medfinansie-
ring af offentligt tilgængelige ladestandere på
private arealer med manglende kommerciel inte-
resse fx ved trafikale knudepunkter og områder
med et sæsonbetonet behov for ladestandere.
150 mio. kr. udskydes til 2022 til medfinansiering
af offentligt tilgængelige ladestandere på kom-
munale, regionale og private arealer.
Der er i dag både EU-krav og krav i national lov
om, at offentligt tilgængelige ladestandere skal
give mulighed for opladning på ad hoc-basis,
uden at der skal indgås en kontrakt med lade-
operatøren. Derudover foreslår regeringen i ud-
kast til forslag til lov om infrastruktur for alterna-
tive drivmidler til transport, at operatører af lade-
standere forpligtes til at give adgang for
roamingtjenester, når ladestanderen er opstillet
på offentlige arealer eller med offentlige tilskud.
Regeringen arbejder allerede for en elektrifice-
ring af den kollektive trafik. Letbaner, metro og
en del af jernbanenettet kører på el i dag. I løbet
af de kommende år vil der blive indført elektrisk
togdrift på hele hovedjernbanenettet i takt med
færdiggørelsen af anlæggene og leverancerne af
DSB’s nye elektriske tog fra 2024 og frem til
2030. I aftalen om infrastrukturplan 2035 fra 28.
juni 2021 blev parterne enige om, at hele den
statslige togtrafik skal være CO2-neutral. Der
blev med aftalen desuden afsat 330 mio. kr. til
indkøb af fire batteritog og ladeinfrastruktur på
strækningen Holstebro-Skjern samt 650 mio. kr.
til etablering af ladeinfrastruktur på de øvrige
strækninger. Der blev med aftalen også afsat
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvilke af Borgertingets anbefalinger der er blevet gennemført gennem hhv. politiske aftaler og lovgivning, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2491949_0007.png
Side 7 af 10
15.12 Omstilling til Der skal tages initiativ til en folkeoplys- TRM
eldrevet
ningskampagne, hvori alle punkter i for-
transport
hold til folks skepsis og usikkerheder
ved skift til el-bil bliver berørt.
15.14 Omstilling
til eldrevet
transport
Derudover skal der gives markant
støtte til forskning omhandlende
genanvendelse af materialer brugt i
elbiler.
UFM/MIM
275 mio. kr. til et statslig tilskud til ladeinfra-
struktur på privatbanerne. Der arbejdes også
med omstilling af bustrafikken til eldrift frem
mod 2030. Der er pr. oktober 2021 indgået klima-
samarbejdsaftaler med 27 kommuner og alle 5
regioner, hvor kommunerne og regionerne for-
pligtiger sig til, at der skal være grønne busser i
alle nye udbud.
Der har været gennemført oplysningskampagner,
som har forsøgt at gøre op med myter ved elbiler og
deres opladning, eksempelvis kampagnen 'Sæt
strøm til din bildrøm' fra 2019, som blev gennemført
i samarbejde mellem en række organisationer samt
KEFM og TRM. Derudover tilbyder en række hjem-
mesider detaljeret viden om elbiler og opladning, fx
elbilviden.dk.
Med afsæt i regeringens grønne forskningsstra-
tegi er der med
Aftale om fordeling af forsk-
ningsreserven
mv. i 2021 afsat 469 mio. kr. til
grøn forskning, teknologiudvikling og innovation
inden for syv temaer i den grønne forsknings-
strategi, herunder bl.a. temaer om transport og
cirkulær økonomi. Indsatsen vil bl.a. kunne om-
fatte forskning, der omhandler genanvendelse af
materialer brug i elbiler.
Med aftalen om fordeling af forskningsreserven
mv. i 2022 er der desuden afsat 350 mio. kr. til
grøn forskning inden for de syv temaer fra grøn
forskningsstrategi.
16.1
Fleksibel
kollektiv
transport
som et po-
sitivt tilvalg
Kollektiv transport bør være et natur- TRM
ligt valg, fordi det er billigst, bedst
og mest miljørigtigt. Borgertingets
overordnede anbefalinger er derfor,
at den offentlige transport skal gen-
tænkes, så den bliver mere fleksibel.
Vi har brug for flere løsninger med
lavere brugerbetaling, som ikke går
på kompromis med fleksibiliteten.
16.2
Fleksibel
kollektiv
transport
som et po-
sitivt tilvalg
Borgertinget mener, at man bør opti- TRM
mere den kollektive trafik og gøre
den mere attraktiv, gratis, let tilgæn-
gelig, både udenfor og indenfor by-
erne; f.eks. gratis p-pladser uden for
byerne og gratis kollektiv transport
ind til byen fra parkeringssteder
(park and ride).
I IP-35 er der enighed om, at den kollektive trans-
port skal være mere attraktiv for langt flere dan-
skere. Der kigges på initiativer for hvordan den
kollektive trafik kan optimeres ift. pris, fleksibili-
tet, sammenhæng og klimaet. Med aftalen blev
det aftalt at nedsætte et grønt takstudvalg, som
skal komme med anbefalinger til, hvordan pri-
serne i den kollektive trafik i højere grad kan un-
derstøtte en overflytning af passagerer fra biler
og over i den kollektive transport og andre CO2-
venlige løsninger. Anbefalingen er ikke menings-
fuld at foretage beregninger af.
Med aftalen om infrastrukturplan 2035 fra den
28. juni 2021 blev det aftalt at nedsætte et grønt
takstudvalg, som skal komme med anbefalinger
til, hvordan priserne i den kollektive trafik i hø-
jere grad kan understøtte en overflytning af pas-
sagerer fra biler og over i den kollektive trans-
port og andre CO2-venlige løsninger. Det be-
mærkes, at DTU i samarbejde med TRM har fore-
taget beregninger af et scenarie med gratis kol-
lektiv trafik, som bl.a. viste, at gratis kollektiv
trafik medfører en reduktion i transportarbejdet
for hhv. cykler og gang på ca. 21 pct. Det vil sige
en negativ effekt på omfanget af cykling ved gra-
tis kollektiv trafik.
I regeringens klimasamarbejdsaftale om grøn
kollektiv trafik med Region Hovedstaden og Re-
gion Sjælland er det aftalt, at der skal udarbej-
des en analyse, som afdækker potentialet og
mulighederne for at implementere et attraktivt og
synligt Parker & Rejs-produkt.
Prioritering af buslinjer m.v. er et lokalt ansvar for
kommuner, regioner og relevante trafikselskaber.
Det er Transportministeriets indtryk, at prioriteringen
af busser, buslinjer m.v. løbende er til overvejelse
lokalt.
Prioritering og planlægning af buslinjer m.v. er et lo-
kalt ansvar for kommuner, regioner og relevante tra-
fikselskaber.
16.3
16.4
Fleksibel
kollektiv
transport
som et posi-
tivt tilvalg
Fleksibel
kollektiv
transport
som et posi-
tivt tilvalg
Udenfor større byer skal busruter være TRM
mere direkte, med kortere køretid og
koordineret med hinanden.
Minibusser skal bruges, hvor det er re-
levant, i stedet for store halvtomme
busser.
TRM
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvilke af Borgertingets anbefalinger der er blevet gennemført gennem hhv. politiske aftaler og lovgivning, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2491949_0008.png
Side 8 af 10
16.6
Fleksibel
kollektiv
transport
som et po-
sitivt tilvalg
Prisen på offentlig transport – hvis
TRM
ikke gratis - skal være baseret på di-
stance og ikke afhængig af regions-
grænser.
16.8
Fleksibel
kollektiv
transport
som et po-
sitivt tilvalg
Offentlig transport skal køre på el el- TRM
ler brint, da offentlig transport skal
være et foregangsbillede på, hvor-
dan elektrificering bør virke.
16.9
Fleksibel
kollektiv
transport
som et po-
sitivt tilvalg
Oplysning til befolkningen, der
TRM
fremme grønne transportmuligheder,
skal ske på statsligt, regionalt og
kommunalt niveau.
16.10 Fleksibel
kollektiv
transport
som et po-
sitivt tilvalg
En app, der samler samkørselsmu-
TRM
ligheder (fx Go More), offentlige
transportmuligheder og flextrafik,
bør udvikles. Appen skal kunne kob-
les på mobiltelefoner og smartwat-
ches.
17.1
Klimavenlig
godstrans-
port f.eks.
PtX
Der er brug for politiske initiativer,
KEFM/UFM
der understøtter grøn udvikling på
transportområdet. Først og fremmest
skal der være offentlig støtte til ud-
vikling og forskning af nye teknolo-
gier, der ser ud til at være lovende
lige nu dvs. biobrændsel og PtX (e-
fuels). Der skal også være en mere
langsigtet plan med offentlig støtte
til udvikling og forskning inden for
nye teknologier, der viser sig at være
lovende på lang sigt, som vi ikke
kender til i dag.
I 2015 og 2016 blev en takstharmonisering af
Øst- og Vestdanmark besluttet, som skulle gøre
priserne mere enkle og gennemskuelige for kun-
derne, og i denne forbindelse har trafikvirksom-
hederne sikret en sammenhæng mellem rejsens
længde og rejsens pris. Med aftalen om infra-
strukturplan 2035 fra den 28. juni 2021 blev det
aftalt at nedsætte et grønt takstudvalg, som skal
komme med anbefalinger til, hvordan priserne i
den kollektive trafik i højere grad kan under-
støtte en overflytning af passagerer fra biler og
over i den kollektive transport og andre CO2-
venlige løsninger.
Regeringen arbejder allerede for en elektrifice-
ring af den kollektive trafik. Letbaner, metro og
en del af jernbanenettet kører på el i dag. I løbet
af de kommende år vil der blive indført elektrisk
togdrift på hele hovedjernbanenettet i takt med
færdiggørelsen af anlæggene og leverancerne af
DSB’s nye elektriske tog fra 2024 og frem til
2030. I aftalen om infrastrukturplan 2035 fra 28.
juni 2021 blev parterne enige om, at hele den
statslige togtrafik skal være CO2-neutral. Der
blev med aftalen afsat 330 mio. kr. til indkøb af
fire batteritog og ladeinfrastruktur på stræknin-
gen Holstebro-Skjern samt 650 mio. kr. til etable-
ring af ladeinfrastruktur på de øvrige stræknin-
ger. Der blev med aftalen også afsat 275 mio. kr.
til et statslig tilskud til ladeinfrastruktur på pri-
vatbanerne. Der arbejdes også med omstilling af
bustrafikken til eldrift frem mod 2030. Det er
også forventningen, at taxibranchen er omstillet
til el i 2030.
Med aftale om grøn omstilling af vejtransporten
er der afsat DKK 3 mio. kr. til oplysnings- og ad-
færdskampagner om 'transportspild'. Kampag-
nen skal fokusere på samkørsel og delebilisme
og tilrettelægges af Vejdirektoratet, hvor aktører
inden for samkørsel og delebiler inddrages.
Kampagnen lanceres i 2022. Der foreligger ikke
beregninger af CO2-effekter af tiltaget.
Ifølge lov om trafikselskaber (L206) skal der ud-
vikles en offentligt funderet Mobility-as-a-Ser-
vice-app (MaaS-app). En MaaS-app er en mo-
derne digital platform for planlægning, reserve-
ring og betaling af rejser. Derved muliggøres
planlægning, booking og betaling af både offent-
lige kollektive transporttilbud og nye (private)
mobilitetsformer, såsom samkørsel, i én app.
Udviklingen af MaaS-app’en foretages af Rejse-
kort & Rejseplan A/S. I aftalen om Infrastruktur-
plan 2035 er der afsat 40 mio. kr. til at bidrage til
en hurtigere udvikling af en national MaaS-app.
Midlerne skal udmøntes i 2022. Tiltaget ventes at
give begrænsede CO2-besparelser.
Delvist imødekommet. Dele af anbefalingens ind-
hold er afspejlet i transportaftalen fra december
2020, og dele bliver aktuelt analyseret i regi af
PtX-strategien der offentliggøres i 2021. Med Af-
talen om fordeling af forskningsreserven mv. i
2021 er der desuden med afsæt i regeringens
grønne forskningsstrategi afsat 700 mio. kr. til
fire grønne missioner, herunder en mission om
grønne brændstoffer (Power-to-X mv.) samt 469
mio. kr. til grøn forskning, teknologiudvikling og
innovation inden for syv temaer fra regeringens
grønne forskningsstrategi, bl.a. inden for energi-
produktion og transport.
Med aftalen om fordeling af forskningsreserven
mv. i 2022 er der afsat yderligere 295 mio. kr. til
de fire grønne missioner og 350 mio. kr. til grøn
forskning inden for de syv temaer fra grøn forsk-
ningsstrategi.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvilke af Borgertingets anbefalinger der er blevet gennemført gennem hhv. politiske aftaler og lovgivning, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2491949_0009.png
Side 9 af 10
17.2
Klimavenlig
godstrans-
port f.eks.
PtX
17.4
Klimavenlig
godstrans-
port f.eks.
PtX
Der skal være et økonomisk incita-
TRM
ment til at bruge biobrændsel, el el-
ler PtX. På den måde vil en del af den
transport, der i dag foregår på last-
bil, blive flyttet over på for eksempel
tog, el-lastbil eller mindre belastende
metoder. En mulighed er, at der skal
være et system, der gør det muligt,
at der betales alt efter, hvor meget
CO2, der udledes ved langdistance-
transporten. En anden mulighed kan
være finansielt incitament for trans-
portfirmaer til at benytte biobrænd-
sel og PtX (e-fuels), så der skabes in-
citament for omstilling, og så risici
ikke kun bæres af transportfirma-
erne.
Det anbefales, at der tages initiativer til TRM
at udvikle jernbanetransporten for at
gøre denne konkurrencedygtig, og der-
med flytte tung transport fra landevejen
til jernbanen på lang sigt. Det vil gøre,
at langdistancetransport med lastbiler,
der ikke kan elektrificeres, minimeres
så meget som muligt, eftersom stræk-
ningen fra jernbanestation og det sidste
stykke vil være en mindre distance, der
formodentlig kan nås med mindre og
elektrificerede lastbiler.
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
inde-
holder flere elementer med det foreslåede sigte,
hvor særligt CO2-fortrængningskrav for VE-
brændstoffer, kilometerbaserede vejafgifter for
lastbiler samt lav elafgift til opladning af biler vil
fremme godstransportsektorens omstilling. Dog
er der ikke indgået aftale om decideret CO2-af-
gift for langdistancetransport.
18.8
19.2
Støt initiativer til lokal etablering af
KEFM
vedvarende energi, således at over-
skud af driften bliver i lokalområdet,
og borgerne er mere positive over
for etablering, når det ikke er store
ubekendte udenbys foretagender,
der opstiller møller og tager over-
skuddet med væk.
Placering af Lovgivning på området omkring sol- KEFM
teknik i
fangere skal ændres, så der ikke
landskabet skabes unødvendige udbygninger af
elnettet og strømspild. Derudover
skal der ikke gives tilskud til solfan-
gere, når det ikke giver mening sam-
fundsøkonomisk (for eksempel små
solfangere på private hjem, der laver
strøm, når folk ikke er hjemme ver-
sus solfangere på fabrikker, der bru-
ger strømmen i dagtimerne til pro-
duktion). Kig også for eksempel på
installering af solceller på bygninger
og eksisterende industritage.
Medejer-
skab til ved-
varende
energi
Anbefalingen er delvist imødekommet, idet der frem
mod 2030 gennemføres en række store anlægspro-
jekter på jernbanen, som vil forbedre forholdene for
banegods markant. Den væsentligste forbedring
kommer med Femern Bælt-forbindelsen og opgra-
deringen af de tilstødende bane-anlæg på den dan-
ske og tyske side. I Danmark gælder det stræknin-
gen Ringsted-Rødby. Staten driver ikke godstrans-
port på jernbanen og kan derfor udelukkende sørge
for gode rammebetingelser for banegodser-hvervet.
Disse er tilstede allerede i dag i form af ledig kapaci-
tet til mere banegods på jernbanen og en favorabel
afgiftsstruktur, når banegods sammenlignes med
vejtransport. Rammebetingelserne vil forbedres
yderligere i de kommende år i takt med de store an-
lægsprojekter (Femern Bælt, Signal-programmet, Ny
bane Vestfyn, med flere).
Fsva. havvind er det i dag allerede muligt for lo-
kale aktører at etablere VE-anlæg på havet gen-
nem åben dør-ordningen. Ordningen indebærer
dog et vist krav til projektudviklers finansielle
formåen.
Fsva. støtte til solceller har der tidligere været
ordninger der gav tilskud, men nu er man over-
gået til mere samfundsøkonomisk hensigtsmæs-
sige måder at støtte solceller på via de Teknolo-
gineutrale Udbud, hvor det er den teknologi, der
giver mest VE for pengene, der vinder.
Fsva. elnettet blev det med
Klimaaftale for energi
og industri
mv. af 22. juni 2020 besluttet at ind-
føre lovgivning, der muliggør indførelsen af et
geografisk differentieret tilslutningsbidrag og
indfødningstariffer for producenter samt en æn-
dring af Energinets kompensationsforpligtelse.
Der er for så vidt angår tilslutningsbidrag og ta-
riffer fulgt op på aftalen med lovforslag om æn-
dring af elforsyningsloven og forskellige andre
love (L 53), der er fremsat d. 27. oktober 2021.
Derudover har regeringen igangsat et analysear-
bejde, der skal undersøge muligheden for at til-
lade geografisk differentierede forbrugstariffer.
Geografisk differentierede forbrugstariffer kan
give økonomisk incitament til, at store VE-for-
brugere placerer sig hensigtsmæssigt ift. elpro-
duktion og kapacitet, hvorved behovet for ud-
bygning af det kollektive net reduceres.
Med Klimaaftalen for Energi og Industri af 22. juni
2020 blev partierne desuden enige om at fjerne
det såkaldte identitetskrav. Tiltaget trådte i kraft
d. 30. juni 2021.
Med ændringen kan en opstiller installere et sol-
celleanlæg på taget af en bygning, der ejes eller
lejes af en anden virksomhed.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvilke af Borgertingets anbefalinger der er blevet gennemført gennem hhv. politiske aftaler og lovgivning, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Side 10 af 10