Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2557756_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål E
Vil ministrene redegøre for, hvilke effekter
regeringens planer om udpegning af op mod i alt 15
nye naturnationalparker og udlæg af knap 75.000
ha urørt skov har for klimaet og for
træproduktionen i Danmark?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Bjerre
(V) og Heidi Bank (V).
Svar
Introduktion
naturkrisen og baggrund for NNP
Tak for muligheden for at komme til orde her i
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget i dag.
Regeringen, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten
og Alternativet afsatte med Natur- og
Biodiversitetspakken 888 mio. kr. til blandt
andet at give naturen et markant løft med i alt
15 naturnationalparker fordelt over hele landet
og et samlet areal af urørt skov i Danmark på op
imod 75.000 ha.
Den 24. marts løftede vi så sløret for, hvor de
sidste ti naturnationalparker skal ligge. Fra
Læsø og Hanstholm i nord, til Draved Skov og
1
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/4-22 om naturnationalparker (samrådsspm. E), til miljøministeren
2557756_0002.png
TALEPAPIR
Kongens Mose i syd. Og fra Husby i vest til
Ulvshale i øst.
Med de i alt 15 naturnationalparker, vi nu har
udvalgt, udlægges i alt ca. 25.000 hektar til en
vildere natur som gennemsnitligt svarer til ca.
1.650 hektar per naturnationalpark.
Det gør vi, fordi det er nødvendigt, fordi
naturen er i krise! :
IPBES, som er pendanten til FNs klimapanel
IPCC ift. biodiversitet, har i 2018 konkluderet,
at biodiversiteten i Europa er i vedvarende
stærk tilbagegang.
I Danmarks seneste afrapportering til EU-
Kommissionen i forhold til Habitatdirektivet er
over halvdelen af de rapporterede arter og ikke
mindre end 95 pct. af de rapporterede
naturtyper i ugunstig bevaringsstatus.
Det er vores fælles natur
og det er vores fælles
ansvar at handle på den viden og bremse
tilbagegangen.
Men hvad skal der til for at give bedre vilkår for
naturen og biodiversiteten?
Regeringen og aftalepartierne bag natur- og
biodiversitetspakken er enige om, at
naturnationalparkerne udgør et vigtigt element
2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/4-22 om naturnationalparker (samrådsspm. E), til miljøministeren
2557756_0003.png
TALEPAPIR
i den samlede strategi, der skal bringe
Danmarks natur på fode igen.
Naturnationalparkerne er selvforvaltende
naturområder, hvor vi bringer vandet tilbage til
landskabet, stopper landbrugs- og
skovbrugsproduktionen, og sætter store
græssende dyr ud.
Alt sammen tiltag, som en række forskere
igennem en fælles ekspertudtalelse afgivet i
forbindelse med det danske IPBES-samarbejde
har peget på som centrale elementer, der kan
bidrage til at vende den negative udvikling for
biodiversiteten i Danmark.
Klimaeffekter i naturnationalparker
Vi kan ikke generelt sige, hvordan den samlede
klimaeffekt er. Det afhænger af den konkrete
nye forvaltning, der vil blive etableret.
Projektbeskrivelserne for de enkelte
naturnationalparker vil indeholde en
skønsmæssig vurdering af den forventede
klimaeffekt af naturnationalparkens etablering
og gennemførelse.
Naturnationalparkerne vil have både lysåbne
arealer og skov. Produktionen på
landbrugsarealer og i skovene ophører i
naturnationalparkerne.
3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/4-22 om naturnationalparker (samrådsspm. E), til miljøministeren
2557756_0004.png
TALEPAPIR
På de lysåbne arealer kan de forskellig tiltag,
der gøres for at forbedre biodiversiteten, have
forskellige klimaeffekter.
Nogle tiltag, som f.eks. udlægning af
bevoksninger til urørt skov indikeres ifølge
nyere tysk forskning at medføre fortsat
akkumulering af kulstof i en lang årrække efter
udlægning. Dette kan have en positiv
klimaeffekt.
Andre tiltag, som f.eks. etablering af lysninger,
som efter udlægning holdes relativt lysåbent, og
udsætning af dyr til græsning, som kan holde
tilvækst af ny opvækst nede, vil forventeligt
medføre en nedgang i lagring af CO2, hvilket
kan have en negativ klimaeffekt.
På skovarealerne vil den naturnære skovdrift,
som Naturstyrelsen i dag driver arealerne med,
blive stoppet i naturnationalparkerne, og
skovene vil blive lagt urørte.
Også her afhænger klimaeffekten af de konkrete
tiltag på arealerne.
Det kan have betydning, hvor stor en del af
skoven, der omfattes af græsning, hvor mange
ikke-hjemmehørende arter, der fældes, og hvor
mange træer, der veteraniseres for at skabe
mere biodiversitet.
4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/4-22 om naturnationalparker (samrådsspm. E), til miljøministeren
2557756_0005.png
TALEPAPIR
Generelle forhold om klimaeffekter i relation til
urørt skov
I diskussionen om naturnationalparkerne
fylder urørt skov også, og jeg vil gerne trække
nogle generelle forhold om klimaeffekterne i
relation til urørt skov op.
Man hører ofte, at urørt skov "slukker for CO2-
støvsugeren". Det er
på meget lang sigt - også
rigtigt. Ingen træer vokser ind i himlen.
Når skovene ikke længere drives, vil gamle
træer blive nedbrudt naturligt og vil frigive
CO2, mens nye træer vil vokse op og optage
CO2. Det betyder, at der på meget lang sigt vil
opstå en balance mellem optag og udledning af
CO2.
Modsat i den dyrkede skov, hvor der løbende
kan udtages træ, som kan have en positiv
klimavirkning ved at erstatte fossile brændsler
og energitunge materialer.
Til gengæld vil den dyrkede skov med løbende
træproduktion typisk have et mindre stående
lager af kulstof end skov, der lades helt urørt.
Eller for at blive i jargonen: De dyrkede skove
vil ikke kunne holde på så meget af det
støvsugede CO2 som de urørte skove. Den
ekstra mængde CO2, som den urørte skov kan
lagre, afhænger af forvaltningen.
5
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/4-22 om naturnationalparker (samrådsspm. E), til miljøministeren
2557756_0006.png
TALEPAPIR
Hovedreglen er, at der er potentiale for
yderligere lagring af CO2 i urørt skov set i
forhold til gennemsnittet i en normal dyrket
skov.
Og i den fase, hvor der opbygges mere kulstof,
vil skovene have et netto-optag af CO2. Og her
står vi over for et reelt valg: Vil vi søge at øge og
optimere skovenes kulstoflagre, eller vil vi søge
at øge og optimere skovenes løbende optag?
Danmark har tilsluttet sig Parisaftalen, hvor
regeringerne er enige om at søge at øge både
optag og lagre af drivhusgasser, herunder i
skove.
Den danske regering har også under
drøftelserne af EU's skovstrategi haft fokus
både på skovenes lagring og løbende optag.
I klimadrøftelserne er det også væsentligt, at vi
holder fokus på, hvordan forskellige tiltag
bidrager til at nå Danmarks mål om 70 pct.
reduktion i 2030.
I det regnestykke tæller CO2-lageret i skovene
og de høstede træprodukter med. Der kan også
være afledte effekter, fx hvis træ erstatter stål
eller beton, som har udledt meget CO2 under
fremstilling. Det er imidlertid vanskeligt at
godtgøre, hvor store de er. Og det er usikkert,
hvor meget de bidrager til 70 pct. målet.
6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/4-22 om naturnationalparker (samrådsspm. E), til miljøministeren
2557756_0007.png
TALEPAPIR
Så forenklet sagt: I helt urørte skove kan vi
sikre den største lagring af CO2. I de dyrkede
skove kan vi sikre det største løbende optag.
Det handler om at finde en god balance.
Urørt skov er et centralt element i indsatsen for
bedre biodiversitet i Danmark og derfor også en
vigtig prioritet for regeringen.
Det betyder ikke, at vi ikke fortsat er
opmærksomme på effekterne af urørt skov for
eksempel for træindustrien.
Det er blandt andet derfor, at vi sammen med
aftaleparterne bag natur- og
biodiversitetspakken har besluttet, at der skal
være en overgangsordning.
Overgangsordningen skal give branchen
mulighed for at tilpasse sig den nye
markedssituation, når der udlægges mere urørt
skov i det statslige skove og træforsyningerne af
bæredygtigt træ fra statens skove ophører.
Det betyder, at leverancerne af løvtræ udfases
gradvist over seks år, og leverancer af nåletræ
opretholdes i seks til ti år på det nuværende
niveau, og falder herefter indtil år 25.
De statslige leverancer af bæredygtigt træ kan
erstattes af leverancer fra de private skove. For
at hjælpe de private skovejere, der gerne vil
bæredygtighedscertificeres, gennemføres også
7
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/4-22 om naturnationalparker (samrådsspm. E), til miljøministeren
2557756_0008.png
TALEPAPIR
en kortlægning af naturmæssigt særlig
værdifuld skov på private arealer, også kaldet §
25-skov. Det kan være første skridt mod en
certificering.
Regeringen arbejder samtidig aktivt på at øge
det samlede skovareal i Danmark, også arealet
med produktionsskov, bl.a. gennem tilskud til
privat skovrejsning, statslig skovrejsning og nu
også via Den Danske Klimaskovfond.
I Klimafremskrivning 22 regnes således med en
samlet skovrejsning hidrørende fra tilskud til
privat skovrejsning, klimaskovfondens
skovrejsning og statslig skovrejsning på 27.935
ha i 10-års-perioden 2021-2030, begge år
inklusive.
Vi lægger op til at gøre 12 procent af skovarealet
i Danmark urørt, inklusive den skov, der lægges
urørt i naturnationalparkerne. Der er plads til
både urørt skov og produktionsskov i Danmark,
og vi skal have begge dele.
Også på statens arealer har vi både urørt skov,
som kan lagre mest CO2, og produktionsskov,
som kan sikre løbende optag også på langt sigt.
Det er også afspejlet i Naturstyrelsens nye
vision, at der både vil være naturnær skovdrift
og urørt skov.
8
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/4-22 om naturnationalparker (samrådsspm. E), til miljøministeren
2557756_0009.png
TALEPAPIR
Jeg vil gerne slutte, hvor jeg startede. Naturen
er i krise, og den har brug for, at vi sætter i
gang. Mere af det samme er ikke nok.
Vi ved fra forskerne, at urørt skov og
naturnationalparker er centrale elementer, der
kan bidrage til at vende den negative udvikling
for biodiversiteten i Danmark.
De i alt 15 naturnationalparker er nu udvalgt,
og forslaget til udpegning af de næste 30.000
ha urørt skov sendes snart i høringen.
Jeg vil derfor appellerer til, at vi ser fremad, og
alle bakker op om at løse krisen for naturen og
biodiversiteten i Danmark.
9
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 7/4-22 om naturnationalparker (samrådsspm. E), til miljøministeren
2557756_0010.png
TALEPAPIR
10