Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2564110_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. april 2022
J nr.
2022 - 1873
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 30. marts 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 263 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Katarina Ammitzbøll (KF).
Spørgsmål 263
Energistyrelsen har foreslået en model, hvor CO₂-fangst på kommunale kraft-
varme- og affaldsenergianlæg skal ske som tilknyttet virksomhed til hovedvirksom-
heden. Vil ministeren vurdere, i hvilket omfang den foreslåede model vil:
1. påvirke antallet og sammensætningen af bud i forbindelse med udmøntningen af
første fase af CCUS-puljen?
2. sikre tilstrækkelig fleksibilitet i valg af selskabsstruktur, ejerskab m.v. til at opnå
det fulde potentiale for CO₂-fangst i Danmark, og om der skabes lige konkurrence-
vilkår?
3. sikre de rette incitamenter til investering i CO₂-fangst, herunder om sparede kvo-
ter og afgifter (og evt. senere indførte negative afgifter) kan bidrage til finansierin-
gen?
4. påvirke potentialet og omkostningerne ved CO₂-fangst i Danmark?
5. påvirke de kommunale kraftvarme- og affaldsenergianlægs mulighed for at inve-
stere i CO₂-fangst uden at opnå tilskud fra CCUS-puljen?
Svar
Vi tog med anden delaftale om CCS-strategien beslutning om, at kommunale aktø-
rer skal have en klar hjemmel til at etablere og drive CO₂-fangstanlæg på affalds-
forbrændings- og biomasseanlæg. Det gjorde vi, da affaldsforbrændingsanlæg er
oplagte punktkilder for CO2-fangst. Vi besluttede desuden at løsningen skulle un-
derstøtte, at omkostningerne til CO2-fangst ikke overvæltes på varme- og affalds-
forbrugerne.
Løsningen er, at affaldsforbrændings- og biomasseanlæg får hjemmel til, at CO
2
-
fangst kan ske som tilknyttet virksomhed. Det betyder, at CO
2
-fangst skal ske på
kommercielle vilkår i et selvstændigt selskab med begrænset ansvar, der er udskilt
fra hovedvirksomheden. Den valgte model implementeres ved udstedelsen af to be-
kendtgørelser, der træder i kraft tidsnok til, at selskaberne kan søge prækvalifikatio-
nen til første halvdel af CCUS-støttepuljen på 16 mia. kr. Prækvalifikation for puljen
forventes påbegyndt i maj. Når prækvalifikationen for CCUS-puljen er afsluttet, vil vi
vide mere om sammensætningen af buddene, herunder forventede omkostninger for
CO
2
-fangst, de forskellige aktørers forventede potentialer mv.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om en model, hvor CO2-fangst på kommunale kraftvarme- og affaldsenergianlæg skal ske som tilknyttet virksomhed til hovedvirksomheden, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2564110_0002.png
Udstedelsen af bekendtgørelserne løser dog ikke alle regulatoriske udfordringer,
som kan opstå på længere sigt i forhold til udvikling af CO
2
-fangst på kommunale
affaldsforbrændings- og biomasseanlæg. Håndteringen af disse udfordringer vil
indgå i det videre arbejde med en langsigtet løsning for CO
2
-fangst frem mod 2025,
hvor de første anlæg ventes sat i drift, fx med lovændring.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2