Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2601759_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. juni 2022
J nr.
2022 - 1246
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 25. marts 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 247 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 247
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 17. marts 2022 fra KL, Dansk Fjern-
varme og Dansk Affaldsforening om CO
2
-fangst på affaldsenergianlæg, jf. KEF alm.
del – bilag 234.
Svar
Affaldsforbrændingsanlæg er mulige punktkilder for CO
2
-fangst. Med den politiske
aftale om CCS-strategien er det derfor besluttet at:
” (…) kommunale aktører skal
have en klar hjemmel til at etablere og drive CO
-fangstanlæg på affaldsforbræn-
dings- og biomasseanlæg. Regeringen vil præsentere en konkret model i 2022. Mo-
dellen skal understøtte, at omkostninger til CCS-anlæg ikke overvæltes på varme-
og affaldsforbrugere og samtidig understøtte en grøn, effektiv og sikker forsynings-
sektor. CO
2
-fangst på affaldsforbrændingsanlæg skal ses i sammenhæng med kli-
maplanen for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi. CCUS-puljen tilrettelægges
desuden således, at også kommunalt ejede affaldsforbrændings- og biomasseanlæg
kan søge første udmøntning”.
Løsningen er, at kommunale affaldsforbrændings- og biomasseanlæg har fået hjem-
mel til, at CO
2
-fangst kan ske som tilknyttet virksomhed. Det betyder, at kommunen
skal agere som privat markedsinvestor, hvor CO
2
-fangst skal ske på kommercielle
vilkår i et selvstændigt selskab med begrænset ansvar, der er udskilt fra hovedvirk-
somheden. Da hjemlen er udformet ift. tilknyttet virksomhed, vil omkostninger til CO
2
-
fangstanlægget ikke kunne overvæltes til forbrugerne,
jf. aftale om CCS-strategien.
Hjemmelsgrundlaget er tilvejebragt i hhv.
Bekendtgørelse om kommuners deltagelse
i anden virksomhed, som har nær tilknytning til virksomhed efter varmeforsyningslo-
ven
og
Bekendtgørelse om kommuners og Energinet-dk’s deltagelse i anden virk-
somhed, som har nær tilknytning til deres hovedvirksomhed efter elforsyningsloven.
De to bekendtgørelser er trådt i kraft den 8. juni 2022 med henblik på, at kommunalt
ejede anlæg kan nå at søge CCUS-puljen, inden ansøgningsrunden til prækvalifika-
tionen lukker den 7. juli 2022.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-22 fra KL, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening om CO2-fangst på affaldsenergianlæg, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2601759_0002.png
Den 21. juni 2022 har regeringen sammen med et bredt flertal i folketinget indgået
en aftale om rammevilkårene for CO
2
-lagring. Som en del af aftalen indgår det, at de
kommunale affaldsforbrændings- og biomasseanlæg skal have mulighed for at for-
pligte sig til at garantere for hele værdikæden for CCS. Dette er et krav for at kunne
få tildelt midler fra første udmøntning af CCUS-puljen. I den kommende Folketings-
samling vil der blive fremsat et lovforslag, der giver hjemmel til, at kommunale anlæg
kan påtage sig denne forpligtigelse.
Jeg har forelagt Energistyrelsen de konkrete udfordringer, som KL, Dansk Fjern-
varme og Dansk Affaldsforening påpeger i henvendelsen af 17. marts 2022. Energi-
styrelsen har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”CO
2
-fangst som en del af hovedvirksomheden
Det fremgår af aftaleteksten for CCS-strategien, at modellen skal understøtte, at om-
kostninger til CCS-anlæg ikke overvæltes på varme- og affaldsforbrugerne. Løsnin-
gen, hvor CO
2
-fangst foregår som tilknyttet virksomhed medfører selskabsmæssig
adskillelse, hvorved omkostninger ikke overvæltes til affalds- og varmeforbrugerne.
Hvis CO
2
-fangst skal udføres som en del af hovedvirksomheden uden, at omkostnin-
gerne overvæltes på varmeforbrugerne, vil det kræve en større tilpasning af prisre-
guleringen af fjernvarme, der ikke har været mulig at nå inden påbegyndelse af præ-
kvalifikation af CCUS-puljen.
Finansiering af CO
2
-fangstanlæg via sparede afgifter og kvoter
Reguleringen af CO
2
-fangst skal ses i sammenhæng med arbejdet med en grøn
skattereform, hvor regeringen har foreslået at indføre en høj og mere ensartet CO
2
-
afgift, herunder en delvis omlægning af energiafgiften til CO
2
-afgift på rumvarme.
Regeringen har i sit udspil til en grøn skattereform foreslået, at virksomheder ved
fangst og lagring af CO
2
vil kunne afløfte CO
2
-afgiften Regeringen har i sit udspil til
en grøn skattereform desuden foreslået at afsætte yderligere midler til tilskud til
fangst og lagring af både fossile og biogene kilder frem til 2030.
Energistyrelsen er opmærksom på, at CO
2
-fangst som tilknyttet virksomhed medfø-
rer, at værdien af sparede gratis CO
2
-kvoter ikke under nuværende lovgivning kan
modregnes i støttebeløbet. Energistyrelsen kan i den forbindelse oplyse, at der i den
kommende samling forventes at blive fremsat lovforslag om, at sparede gratis CO
2
-
kvoter er med til at finansiere CO2-fangst, -transport, -lagring og –udnyttelse, hvis
CO
2
-fangst er statsligt støttet. Formålet hermed er at sikre, at der i forbindelse med
støtte af CO
2
-fangst og lagring ikke sker overkompensation, som medfører ulovlig
statsstøtte, og at understøtte en markedsbaseret udrulning af CCS på sigt. Lovforsla-
get er sendt i høring d. 25. maj 2022 med frist for høringssvar den 24. juni 2022.
Energistyrelsen er opmærksom på, at sparede gratis CO
2
-kvoter, som er opstået ved
CO
2
-fangst, som ikke er statsligt støttet, ikke er omfattet af lovændringen. Det vil
derfor indgå i det videre arbejde med en langsigtet løsning for CO
2
-fangst frem mod
anden udmøntning af CCUS-puljen.
Side
2/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-22 fra KL, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening om CO2-fangst på affaldsenergianlæg, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2601759_0003.png
For så vidt angår afgifter er Energistyrelsen opmærksom på, at det fremgår af aftalen,
at aftalepartierne ønsker en markedsbaseret udrulning af CCS på sigt. Dette skal ses
i sammenhæng med øgede økonomiske incitamenter via bl.a. afgifter og kvoter. Det
vil derfor indgå i det videre arbejde med en langsigtet løsning for CO
2
-fangst frem
mod anden udmøntning af CCUS-puljen.
Beløbsbegrænsning (50 pct. af hovedvirksomheden)
Omsætningsgrænsen på 50 pct. skal beregnes som omsætning i den tilknyttede virk-
somhed i forhold til omsætningen i hovedvirksomheden. Energistyrelsen er opmærk-
som på, at CO
2
-fangst som tilknyttet virksomhed på længere sigt vil kunne overstige
omsætningsgrænsen på maximalt 50 pct. af omsætningen i hovedvirksomheden,
men vurderer, at det ikke vil være tilfældet før anlæggene er i drift, og således får en
omsætning. De foreslåede regler er således ikke en hindring for, at de kommunalt
ejede anlæg kan ansøge CCUS-puljen.
Omsætningsgrænsen fremgår desuden af bemærkningerne til såvel elforsyningslo-
ven som varmeforsyningsloven. Det er således en grænse, som er sat af Folketinget,
og som alene kan ændres ved lov.
Energistyrelsen er opmærksom på, at omsætningsgrænsen på sigt kan være en hin-
dring for udvikling af CCS, og tager det derfor med i det videre arbejde med en lang-
sigtet løsning for CO
2
-fangst frem mod anden udmøntning af CCUS-puljen.
Mulighed for kommunal garantistillelse
Biomasse- og affaldsforbrændingsanlæg med en elkapacitet under 25 MW er regu-
leret i varmeforsyningsloven, mens anlæg med en elkapacitet over 25 MW er regu-
leret i elforsyningsloven. Der gælder forskellige regler for garantistillelse alt efter,
hvilken af de to love et anlæg er reguleret efter.
Elforsyningsloven giver mulighed for, at en kommune under iagttagelse af statsstøt-
tereglerne kan investere i tilknyttet virksomhed, såfremt det sker på kommercielle
vilkår, og kommunen agerer som en privat markedsinvestor, der søger et normalt
udbytte. Energistyrelsen vurderer, at det indebærer, at en kommune også kan ga-
rantere for tilknyttet virksomhed i form af investeringer i etablering og senere drift af
CO
2
-fangstanlæg, hvis kommunen agerer som en privat markedsinvestor. Mulighe-
derne består kun i forhold til tilknyttet virksomhed og i dette konkrete tilfælde dermed
kun for etablering og senere drift af selve CO
2
-fangstanlægget, men ikke resten af
CCUS-værdikæden.
Varmeforsyningsloven indeholder derimod ikke hjemmel til, at kommuner kan garan-
tere for CO
2
-fangst, og der er heller ikke hjemmel til at fastsætte regler herom. Det
vil således kræve en lovændring at ændre herpå. Efter gældende regler vil det kom-
munale moderselskab dog for eventuelle frie midler kunne hæfte for investeringer i
etablering og senere drift af CO
2
-fangstanlæg i nogle tilfælde, mens det i andre til-
fælde vil være kommercielle aktører, der vil skulle hæfte.
Side
3/4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-22 fra KL, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening om CO2-fangst på affaldsenergianlæg, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2601759_0004.png
Mhp. at sikre at anlæg kan søge CCUS-puljen, arbejder Energistyrelsen på at give
kommuner og kommunalt ejede anlæg hjemmel til at hæfte for og være ansvarlig for
hele værdikæden (fangst, transport og lagring), når der ydes statslig støtte til CO
2
-
fangst. Dette sker ved lovændring, som forventes at træde i kraft 1. januar 2023.
Udbudsmaterialet for CCUS-puljen ændres således, at kommunalt ejede anlæg kan
prækvalificeres til at kunne søge CCUS-puljen i udbudsprocessen med det forbe-
hold, at ovenstående hjemmel vedtages.”
Ovenstående svar fremgår også af det høringsnotat, som blev offentliggjort i forbin-
delse med bekendtgørelsernes ikrafttræden. Høringsnotat og høringssvar er offent-
liggjort på Høringsportalen og kan findes
her.
De endelige bekendtgørelser er offent-
liggjort på Retsinformation og kan findes
her
og
her.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
4/4