Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2552024_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
31. marts 2022
J nr.
2021 - 3320
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 24. marts 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 240 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 240
Mener ministeren ikke, at den markant ændrede situation på energimarkedet giver be-
hov for, at der på nuværende tidspunkt foretages en ny beregning af statens støtteud-
gifter til vedvarende energi i stedet for at vente til medio april 2022? Dette henset den
særlige situation med stigende energipriser og ministerens melding om, at forhandlin-
gerne om varmechecken skal genåbnes. Vil ministeren også på den baggrund be-
kræfte, at nye forhandlinger om varmechecken skal påbegyndes med baggrund i skøn
fra starten af 2022? Vil ministeren endvidere bekræfte, at disse skøn er foretaget in-
den den russiske invasion i Ukraine og den fornyede usikkerhed for så vidt angår
energipriserne, og derfor for så vidt er blevet overhalet af virkeligheden?
Der henvises til svar på KEF alm. del - spørgsmål 193.
Svar
Der gives direkte støtte pr. produceret enhed til en række vedvarende energifor-
mer i Danmark. Ved nogle ordninger gives faste pristillæg, hvor støtten dermed er
uafhængig af energipriserne, mens andre er bundet op på el- eller gasprisen.
Regeringen skønner ifm. de faste vurderinger af dansk økonomi, herunder Konver-
gensprogrammet til EU mv., løbende over de samlede offentlige udgifter, herunder
udgifter til støtte af vedvarende energi. Seneste skøn er fra starten af året, der blev
udarbejdet til brug for disse formål.
Fremskrivningen er et stort arbejde, og arbejdet med næste fremskrivning er i
gang. De nuværende forarbejder viser følgende ændringer sammenlignet med
fremskrivningen fra starten af året,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Marginale ændringer i forventede udgifter til VE-støtte ift. svar på KEF-spørgsmål 84 på FL-konti, der
bl.a. afhænger af energiprisen
2022
Mio. kr. (2022-PL)
2023
2024
2025
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om tiltag ift. den markant ændrede situation på energimarkedet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2552024_0002.png
29.24.21. Biogas (til transport
og proces)
29.25.09 Tilskud til opgrade-
ring eller rensning af biogas
29.25.22. Tilskud vedr. hav-
vind
29.25.23. Tilskud vedr.
landvind
29.25.25. Tilskud vedr. sol-
celler
29.25.27. Tilskud vedr. biogas
29.25.29. Tilskud vedr. decen-
tral kraftvarme
29.25.30. Tilskud vedr. øvrige
kategorier
I alt
Heraf under delloft for drift
0,0
0,0
-80,2
-12,7
-2,6
-125,1
0,0
0,0
-220,5
0,0
0,0
0,0
-813,0
-238,2
-61,9
-82,7
0,0
0,0
-1.195,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-38,7
-621,3
0,0
0,0
0,0
-210,0
0,0
0,0
-870,0
-38,7
Anm.: De skønnede ændringer er behæftet med væsentlig usikkerhed.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Der er kun taget højde for ændringer i energiprisen, men ikke mængder mv. Jf. tidli-
gere oversendt svar ventes en endelig fremskrivning medio april. Det bemærkes, at
da udgifterne afhænger af energipriserne, er skønnene for VE-udgifter behæftet
med betydelig usikkerhed, og der sker løbende betydelige ændringer i forventnin-
gerne til udgifterne.
Det bemærkes endvidere, at det, fsva. kontiene der afhænger af elprisen, alene er
årene 2022 og 2023, som er opdateret. Det skyldes, at elprisen i de førstkom-
mende år bygger på rene forwardpriser, mens de senere år er modelbaserede og
ikke foreligger endnu. Det er baggrunden for, at der for en række af kontiene kun
ses ændringer i 2022 og 2023. Fsva. konti, der afhænger af gasprisen, er hele år-
rækken opdateret, men i prisforudsætningerne i fremskrivningen, der indgik i svar
på KEF-spørgsmål 84, var der allerede budgetteret med støtteudbetalinger på nul
frem til og med 2024 fsva. gasprisafhængig støtte, hvilket er baggrunden for, at der
i de tilfælde først indtræffer ændringer i 2025.
Det er i sagens natur korrekt, at de hidtidige skøn, der fremgår af svar på KEF-
spørgsmål 84 af 3. februar 2022, er foretaget, inden den russiske invasion i Ukraine
var kendt.
Regeringens udgiftspolitiske prioriteter fastlægges på baggrund af en vurdering af
det samlede økonomiske råderum. I de løbende fremskrivninger af dansk økonomi
og vurderinger af de offentlige finanser vil der for en lang række udgifts- og ind-
tægtsposter kunne opleves forskydninger, der både trækker i opad- og nedadgå-
ende retning. Fx har højere energipriser andre afledte virkninger på de offentlige fi-
nanser end lavere udgifter til VE-støtte, herunder reduktion i provenu fra energiaf-
gifter, når der spares på energien, samt afledte virkninger via øvrigt privatforbrug
og aktivitet, når købekraften udhules af højere priser. Det er et sundt princip, at de
udgiftspolitiske prioriteringer ikke afhænger af løbende udsving i særskilte udgifts-
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om tiltag ift. den markant ændrede situation på energimarkedet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2552024_0003.png
eller indtægtsposter. Denne tilgang muliggør langsigtede prioriteringer i udgiftspoli-
tikken. På nuværende tidspunkt er der taget stilling til de finanspolitiske rammer
frem til 2025.
Ved kommende forhandlinger (uagtet om det er varmecheck eller andet), vil det
dermed også være den samlede vurdering af det økonomiske råderum og ikke æn-
drede skøn for enkeltposter, der danner ramme for prioriteringer.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3