Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2477114_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. november 2021
J nr.
2021 - 4099
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 26. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 24 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Karsten Filsø (SF).
Spørgsmål 24
Vil ministeren oplyse, om vandselskaber efter gældende regler kan opkøbe jord med
henblik på at beskytte grundvandet, om sådanne opkøb belaster indtægtsrammen,
og i givet fald efter hvilke principper (afskrivningsrater)? Vil ministeren i forlængelse
heraf oplyse, om det gør en forskel at kommunen stiller et miljøkrav om beskyttelse
af grundvand, og om dette således kunne være mulighed for et tillæg til indtægts-
rammen?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen. De har oplyst følgende, hvortil jeg
kan henholde mig:
”Det følger af vandforsyningsloven, at vandforsyninger kan takstfinansiere udgifter til
beskyttelse af de vandressourcer, som anlægget indvinder fra eller i fremtiden kan
forventes at indvinde fra, i det omfang en sådan supplerende beskyttelse er nødven-
dig eller hensigtsmæssig for vandforsyningsanlægget.
Det er en forudsætning for, at en supplerende beskyttelse kan takstfinansieres, at
der er foretaget en vurdering af, om det konkrete supplerende beskyttelsestiltag er
hensigtsmæssigt og nødvendigt for at sikre forsyningen adgang til tilstrækkelige res-
sourcer af god kvalitet. Hvis disse betingelser er opfyldt, kan den supplerende be-
skyttelse bestå i, at vandselskabet opkøber jord. Efterfølgende kan selskabet f.eks.
videresælge jorden med dyrkningsrestriktioner.
Et vandselskabs betaling for aftaler med henblik på beskyttelse af vandselskabets
drikkevandsressourcer anses for at være en ikke-påvirkelig omkostning (IPO). Vand-
selskabets betaling for købet vil derfor skulle tillægges indtægtsrammen 1:1 og vil
ikke blive omfattet af effektiviseringskrav.
Det er dog en forudsætning, at indsatsen gennemføres for at leve op til en indsats-
plan efter vandforsyningsloven, eller at kommunalbestyrelsen i øvrigt har vurderet,
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm., om vandselskaber kan opkøbe jord m.v. med henblik på at beskytte grundvandet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2477114_0002.png
at omkostningen er nødvendig for beskyttelsen af vandselskabets drikkevandsres-
sourcer. Herudover er det ikke nødvendigt, at kommunen fastsætter miljøkrav, for at
vandselskabets betaling for køb af jord anses for at være en IPO.
Hvis vandselskabet senere sælger jorden, vil indtægten fra salget skulle indgå i op-
gørelsen af indtægter, som skal overholde indtægtsrammen. Det samme gælder an-
dre indtægter, f.eks. fra bortforpagtning eller udlejning. Selskabet vil således i dette
tilfælde skulle opkræve tilsvarende færre takstindtægter. Herved opnås, at den del
af omkostningen til køb af jorden, som ikke er nødvendig for grundvandsbeskyttel-
sen, føres tilbage til forbrugerne.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2