Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2560400_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19
EFK Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 155
Offentligt
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. januar 2019
J nr.
2017-2582
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 17. december 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 155 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål 155
I forbindelse med besvarelse af EFK alm. del
samrådsspm. B (2017-18) den 1.
november 2017 oplyste ministeren, at godkendelsen af salget til Total er en forvalt-
ningsretlig afgørelse. Ministeren afviste at kunne blande sig i forløbet, ”og jeg har
heller ingen ambitioner om at blande mig i det, for det kan jeg ikke, det er en for-
valtningsretlig afgørelse. Men det er også således, at jeg tilbyder udvalget, efter at
den afgørelse er faldet, at komme til udvalget her og give udvalget en orientering
om indholdet i afgørelsen, men jeg hverken kan eller vil kunne blande mig i afgø-
relsen, for den er ikke til forhandling.”. Vil ministeren i lyset af denne udtalelse
re-
degøre for, hvorledes der kan være tale om en forvaltningsretlig afgørelse,
- når baggrundsnotater er fremlagt for regeringen, jf. EFK alm. del
svar på spm.
333 (2017-18),
- når der er indgået en aftale om, at Totals moderselskab skal garantere for udgif-
terne til oprydning i Nordsøen, og
- når Total i forbindelse med salget accepterer aftalen vedrørende genopbygning af
Tyra-feltet?
Vil ministeren endvidere oplyse, om der er andre af den type betingelser/aftaler,
som er indgået i forbindelse med salgsprocessen og statens godkendelse af sal-
get?
Svar
Godkendelsen er en forvaltningsretlig afgørelse. Kompetencen hertil er delegeret til
Energistyrelsen. Det gælder bl.a. i forhold til vurderingen af, om Total har den til-
strækkelige finansielle og tekniske kapacitet til blandt andet at kunne leve op til
kravene i Nordsøaftalen.
Energistyrelsens afgørelse indeholdt flere vilkår. Afgørelsen indeholdt fx krav om,
at der blev stillet en moderselskabsgaranti fra Total S.A. for de økonomiske forplig-
telser, der ligger i tilladelserne, og at A. P. Møller-Mærsk blev ansvarlig for at dæk-
ke Mærsks andel af oprydningsomkostningerne i Nordsøen, hvis Total ikke er stand
til at betale omkostningerne den dag, det bliver aktuelt at afvikle anlæggene. Der er
således tale om vilkår i en forvaltningsretlig afgørelse, for at overdragelsen kunne
godkendes.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2803
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 238: MFU spm. om, hvorvidt indstillingen til regeringens økonomiudvalg i februar 2008 angående medoverdragelsen af kompensationsaftale bare var en orientering af regeringen, til klima-, energi- og forsyningsudvalget
2560400_0002.png
Regeringen holder sig generelt orienteret om større sager. Total S.A.'s overtagelse
af Mærsk Olie og Gas var en stor og usædvanlig overdragelse, og regeringen er
derfor blevet orienteret om en række forhold af betydning for staten, som indgik i
godkendelsen.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2