Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 8
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. november 2021
J nr.
2021 - 4109
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 14. oktober stillet mig følgende
spørgsmål 8 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 8
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Energistyrelsen i den nyaffattede bekendtgø-
relse nr. 1133 af 3. juni 2021 om biobrændstoffers bæredygtighed mv. helt har fjer-
net det hidtidige danske krav om iblanding af avancerede brændstoffer på 0,3 pct.,
når det vil ramme branchen hårdt i forhold til muligheder for fortsat dansk investe-
ring i og udvikling af nye avancerede biobrændstoffer?
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020 (vejtransport-
aftalen)
er det besluttet at ændre reguleringen af VE-brændstoffer i vejtransporten,
så det nugældende iblandingskrav erstattes af et CO
2
-fortrængningskrav. Den tek-
nologineutrale regulering skal understøtte, at nye VE-brændstoffer kan træde ind
på markedet, i takt med at markedet udvides, og nye brændstoffer bliver tilgænge-
lige og konkurrencedygtige. Bekendtgørelsen indeholder derfor ikke et krav til bru-
gen af specifikke VE-brændstoffer, herunder avancerede biobrændstoffer.
CO
2
-fortrængningskravet giver brændstofleverandørerne incitament til at anvende
bæredygtige brændstoffer med en højere vugge-til-grav reduktionseffekt. Det giver
en naturlig konkurrencefordel for fx avancerede biobrændstoffer, der har en høj
CO
2
-fortrængning. Der vil således fortsat være et incitament til investering i og ud-
vikling af fx avancerede biobrændstoffer samt nye brændstoftyper.
Det skønnes på baggrund af det nuværende markedsudbud og forventningen til
brændstofsammensætningen, at EU-kravet til avancerede VE-brændstoffer på hhv.
0,2 pct. i 2022 og 0,5 pct. i 2025 vil blive opfyldt. Det er ikke på nuværende tids-
punkt muligt at estimere den præcise brændstofsammensætning i 2030, da den af-
hænger af en række faktorer, herunder bl.a. udbud og pris på avancerede VE-
brændstoffer. Udviklingen i brændstofsammensætningen monitoreres og afrappor-
teres årligt,
jf. vejtransportaftalen.
I regeringens
Klimaprogram 2021
fremgår desuden, at regeringen i 2022 vil lancere
initiativer, som understøtter bæredygtig flytransport samt fremlægge en strategi for
udrulning af infrastruktur som skal fremme omstillingen af den tunge vejtransport. I
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2