Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2482843_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 8
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. november 2021
J nr.
2021 - 4109
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 14. oktober stillet mig følgende
spørgsmål 8 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 8
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Energistyrelsen i den nyaffattede bekendtgø-
relse nr. 1133 af 3. juni 2021 om biobrændstoffers bæredygtighed mv. helt har fjer-
net det hidtidige danske krav om iblanding af avancerede brændstoffer på 0,3 pct.,
når det vil ramme branchen hårdt i forhold til muligheder for fortsat dansk investe-
ring i og udvikling af nye avancerede biobrændstoffer?
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020 (vejtransport-
aftalen)
er det besluttet at ændre reguleringen af VE-brændstoffer i vejtransporten,
så det nugældende iblandingskrav erstattes af et CO
2
-fortrængningskrav. Den tek-
nologineutrale regulering skal understøtte, at nye VE-brændstoffer kan træde ind
på markedet, i takt med at markedet udvides, og nye brændstoffer bliver tilgænge-
lige og konkurrencedygtige. Bekendtgørelsen indeholder derfor ikke et krav til bru-
gen af specifikke VE-brændstoffer, herunder avancerede biobrændstoffer.
CO
2
-fortrængningskravet giver brændstofleverandørerne incitament til at anvende
bæredygtige brændstoffer med en højere vugge-til-grav reduktionseffekt. Det giver
en naturlig konkurrencefordel for fx avancerede biobrændstoffer, der har en høj
CO
2
-fortrængning. Der vil således fortsat være et incitament til investering i og ud-
vikling af fx avancerede biobrændstoffer samt nye brændstoftyper.
Det skønnes på baggrund af det nuværende markedsudbud og forventningen til
brændstofsammensætningen, at EU-kravet til avancerede VE-brændstoffer på hhv.
0,2 pct. i 2022 og 0,5 pct. i 2025 vil blive opfyldt. Det er ikke på nuværende tids-
punkt muligt at estimere den præcise brændstofsammensætning i 2030, da den af-
hænger af en række faktorer, herunder bl.a. udbud og pris på avancerede VE-
brændstoffer. Udviklingen i brændstofsammensætningen monitoreres og afrappor-
teres årligt,
jf. vejtransportaftalen.
I regeringens
Klimaprogram 2021
fremgår desuden, at regeringen i 2022 vil lancere
initiativer, som understøtter bæredygtig flytransport samt fremlægge en strategi for
udrulning af infrastruktur som skal fremme omstillingen af den tunge vejtransport. I
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om Danmark fra 2022 får problemer i forhold til sin forpligtelse til iblanding af avancerede brændstoffer i henhold til EU direktivet RED II artikel 25, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2482843_0002.png
2023 vil regeringen ydermere præsentere et udspil om grønne brændstoffer i vej-
transporten og søfarten. Udspillet vil inkludere den konkrete udmøntning af de af-
satte midler til CO
2
-fortrængningskravet fra 2025 og frem samt eventuelle skærpel-
ser af fortrængningskravet og krav til PtX- og avancerede VE-brændstoffer. Aftale-
kredsen skal i 2023 ligeledes tage stilling til, hvordan ILUC-værdier eller lignende
skal indgå i national lovgivning fra senest 2025.
I tillæg hertil har EU-Kommissionen i juli 2021 fremsat ’Fit for 55’-pakken for at ud-
mønte EU’s øgede 2030-klimamål på mindst 55 pct. i forhold til niveauet i 1990.
Som del af pakken har kommissionen bl.a. fremsat forslag om revidering af VE II-
direktivet, hvor det bla. foreslås at der indføres et CO
2
-fortrængningskrav, samt et
underkrav til anvendelse af Power-to-X brændstoffer. Kommissionen har derudover
foreslået sektorspecifik regulering med hhv. iblandingskrav til luftfarten (RefuelEU
Aviation) og CO
2
-fortrængningskrav til søfarten (FuelEU Maritime).
Samlet set er det derfor vurderingen, at de skitserede initiativer vil skabe et styrket
markedstræk på produktionen af bæredygtige brændstoffer frem mod 2030.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2