Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2556637_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
7. april 2022
J nr.
2022 - 1686
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 22. marts 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 218 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål 218
Er det korrekt forstået, at omkostninger til etablering af gasledningen til Lolland og
Falster og evt. yderligere tab på gasledningen opkræves hos alle gasforbrugere
over Evidas og Energinets tariffer? Og I så fald vil ministeren opgøre den forven-
tede stigning i tariffer på baggrund af et scenarie, hvor der ikke længere anvendes
gas til opvarmning og hele regningen således skal dækkes af industriens gasfor-
brug?
Svar
Gasledningen finansieres af alle gasforbrugende virksomheder og husholdningers
tariffer. Derudover vil energiselskabet Andel bidrage til etableringsomkostningerne
af gasledningen til Lolland-Falster.
Energinets tarifmodel er godkendt af Forsyningstilsynet efter europæiske regler for
tariffastsættelse, og der er tale om en model med ”uniforme tariffer”, hvilket bety-
der, at alle transportkunder betaler det samme i alle punkter i systemet. En bruger
af en ny gasledning til Lolland-Falster vil altså bidrage til at betale omkostningerne
til hele transmissionssystemet, ligesom en bruger af det øvrige gassystem vil bi-
drage til at betale omkostningerne til ledningen til Lolland-Falster.
Tariffen udgør en del af gasregningen, som også består af omkostningen til selve
gassen og afgifter, og udsving i gasprisen vil typisk have en større effekt på de år-
lige gasregninger end tarifændringer. Tarifferne har dog betydning, for mens prisen
på selve gassen sættes på internationale børser, rammer danske tarifstigninger
kun danske virksomheder.
I Grøn Gasstrategi er der regnet på tarifkonsekvenser på et gasforbrugsscenarie
kaldet ’lavt forbrug’, hvor næsten al gas til opvarmning er udfaset inden 2031. Be-
regninger for dette scenarie viser, at den årlige tarifbetaling (distribution og trans-
mission) for en stor industriel gasforbruger, med et årligt gasforbrug på 10 mio. m
3
,
vil stige med ca. 3,3 mio. kr. fra 2021-2030. Dette svarer til en stigning i tarifbetalin-
gen på 145 pct. Den samlede tarifbetaling i 2030 vil i dette scenarie derfor være ca.
5,5 mio. kr. imod 2,2 mio. kr. i 2021. Efter 2030 vil tariffen stige yderligere.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om, hvorvidt omkostninger til etablering af gasledningen til Lolland og Falster og evt. yderligere tab på gasledningen opkræves hos alle gasforbrugere over Evidas og Energinets tariffer, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2556637_0002.png
I 2021 udgjorde den årlige tarifbetaling for en stor industrivirksomhed ca. 9 pct. af
den samlede gasregning, og vil i scenariet ’lavt forbrug’ udgøre ca. 16 pct. af den
samlede gasregning i 2030. Dette er når der tages udgangspunkt i gaspriser, CO
2
-
kvotepriser mv. fra Energistyrelsens analyseforudsætninger til Energinet.
I et andet scenarie i Grøn Gasstrategi, hvori det
ikke
antages, at alle husholdnin-
gers gasfyr udfases, forventes en større industrivirksomheds samlede tarifudgifter
at stige fra 2,4 mio. kr. i 2021 til 3,5 mio. kr. i 2030. Dette skal dog ses i et samlet
billede, hvor den samlede gasregning vil stige fra omkring 26 mio. kr. i 2021 til om-
kring 35 mio. kr. i 2030.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2