Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2556059_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
7. april 2022
J nr.
2022-1535
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. marts stillet mig følgende
spørgsmål 198 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 198
I henhold til Energistyrelsens orientering om VE-andelen i transportsektoren, jf.
KEF alm. del – bilag 211 skyldes afvigelsen, at andelen af vedvarende energi i
elektricitet i 2018 var lavere end forventet. Vil ministeren på den baggrund oplyse,
hvorfor der tilsyneladende ikke blev korrigeret herfor inden 2020, idet det antages,
at andelen af vedvarende energi for 2018 måtte være kendt inden starten af 2020?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, som har oplyst følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”Afvigelsen fra forpligtelsen til transport i VE-direktivet på 10 pct. skyldes flere for-
hold:
På tidspunktet for aftalens indgåelse i 2019 var opgørelsen over VE-ande-
len i el i 2018 ikke tilgængelig, da det tager tid at fastlægge efter årsafslut-
ningen
1
. Ved fastsættelsen af iblandingskravets størrelse for 2020 var det
derfor Basisfremskrivningen for 2019, som dannede grundlag for beregnin-
gen, da de faktiske tal for VE-andelen i el for 2018 blev opgjort med energi-
statistikken ultimo 2019. På tidspunktet for udgivelsen af Basisfremskriv-
ning 2019 er 2017 det seneste endelige statistikår, mens 2018 først blev
opgjort som et statistikår i Basisfremskrivning 2020. I Basisfremskrivningen
2019 blev der taget udgangspunkt i, at 2018 var et ”normalt” år mht. vand
og vind. 2018 viste sig dog at være et ”unormalt” år med høj varme i Skan-
dinavien (tørår i Norge), mindre vind end gennemsnittet, høje elpriser (der
fører til øget termisk elproduktion) samt øget nettoimport af el ift. året før.
Det bemærkes, at enkeltstående forhold almindeligvis ikke korrigeres lø-
bende mellem årlige basisfremskrivninger.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
1
Forholdene i 2018 påvirker målopfyldelsen i 2020, da EU’s metode indebærer, at VE-andelen for elek-
tricitet i 2018 indgår som referenceår i beregningen af niveauet for andelen af VE anvendt til transport i
2020.
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om, hvorfor der ikke blev korrigeret for, at andelen af vedvarende energi i elektricitet i 2018 var lavere end forventetinden 2020, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2556059_0002.png
Elforbruget til vejtransport i 2020 var lavere end forventet i Basisfremskriv-
ningen 2019. En del af forklaringen herpå kan være mindre kørsel som
følge af nedlukning pga. COVID19. Da VE-andelen af elforbrug tælles med
en faktor fem i opfyldelsen af EU-forpligtelsen, har et ændret elforbrug til
transport større betydning for målopfyldelsen, også hvis der er tale om en
ensartet reduktion på tværs af drivmidler.
En mindre andel af biobrændstofferne var ikke kategoriseret korrekt i Euro-
stats opgørelser. Energistyrelsen har i forlængelse heraf lavet en korrektion
til Eurostat vedrørende kategoriseringen af disse biobrændstoffer. ”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2