Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2556063_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
7. april 2022
J nr.
2022-1535
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. marts stillet mig følgende
spørgsmål 196 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 196
Kan ministeren i forlængelse af Energistyrelsens orientering om VE-andelen i trans-
portsektoren, jf. KEF alm. del – bilag 211 oplyse, om kravet på de 10 pct. alene
gjaldt kalenderåret 2020 eller også de efterfølgende og kommende år?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, som har oplyst følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”Kravet om 10 pct. vedvarende energi i transportsektoren i 2020 udspringer af VE I-
direktivet (2009/28/EF) og er et punktkrav for kalenderåret 2020.
Selvom VE I-direktivets krav kun gjaldt i 2020, reguleres landtransporten i dag igen-
nem et CO
2
e-fortrængningskrav, som fortsat skaber CO
2
-reduktioner i landtrans-
porten. Det forventes, at Danmark vil have en VE-andel på over 10 pct. i 2021, men
der foreligger først endelige data for 2021 med energistatistikken ultimo 2022, som
indarbejdes i den kommende Klimastatus- og fremskrivning det efterfølgende år.
Det er ligeledes forventningen, at Danmark markant vil overopfylde VE-målet for
transport fra VE II-direktivet på 14 pct. i 2030. I Klimastatus- og fremskrivning 2021
er det estimeret, at Danmark vil have en VE-andel anvendt til transport på 31 pct. i
2030. Det bemærkes dog, at det nuværende VE-II direktiv er under revision med fit-
for-55-pakken, hvor der lægges op til, at målet for 2030 bliver justeret til et CO
2
e-
fortrængningskrav.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1