Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2556297_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
7. april 2022
J nr.
2022 - 1489
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 11. marts 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 188 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra René Christensen (DF).
Spørgsmål 188
Kan ministeren i forlængelse af vedtagelsen af L 53 og stemmeaftalen af 4. juni
2021 redegøre for, hvordan ministeren på bekendtgørelsesniveau har sikret, at de
synergier, som til kundernes fordel består i multiforsyningsvirksomheder (også
kommunalt ejede som f.eks. SK Forsyning i Slagelse), ikke kompromitteres og
forringes med de foreslåede bestemmelser i bekendtgørelserne?
Svar
Reglerne på bekendtgørelsesniveau er fortsat under udarbejdelse.
Udgangspunkt for reglerne vil være, at de skal sikre netvirksomheders tilstrække-
lige funktionelle adskillelse fra selskabsmæssig forbundne virksomheder med kon-
kurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter, serviceaktiviteter og med de selskaber, der
er holdingselskaber eller moderselskab for disse aktiviteter. Der vil navnlig ikke
være krav om netvirksomheders funktionelle adskillelse fra andre monopolregule-
rede aktiviteter, eksempelvis på varme-, vand- og spildevandsområdet.
Herudover lægger L 53 op til en vis nuancering af de tiltag, der er omfattet af stem-
meaftalens bilag 1. Dette vil kunne komme netvirksomheder til gode, der alene er
selskabsmæssigt forbundet med monopolregulerede aktiviteter og har et fælles
serviceselskab. Eksempelvis kan der være tale om undtagelse af kravet om mindst
to uafhængige bestyrelsesmedlemmer i bestyrelsen for disse netvirksomheder.
Endvidere fremgår det af bemærkningerne i L 53, at de specifikke regler for dataad-
skillelse, der vil fastsættes ved bekendtgørelse, ikke vil finde anvendelse for så-
danne virksomheder.
I forhold til SK Forsyning, der eksplicit nævnes i spørgsmålet, bemærkes det, at der
her er tale om en netvirksomhed, der er koncernforbundet med elhandel, hvorfor
eventuelle nuanceringer som beskrevet oven for, ikke vil finde anvendelse.
Dette vurderes dog ikke at være ensbetydende med, at der ikke vil kunne udnyttes
synergier mellem forskellige monopolregulerede aktiviteter. Eksempelvis vil det i
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om, hvordan ministeren har sikret, at de synergier, som til kundernes fordel består i multiforsyningsvirksomheder, ikke kompromitteres og forringes med de foreslåede bestemmelser i bekendtgørelserne, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2556297_0002.png
det konkrete tilfælde fortsat være muligt at have samme direktion og samme besty-
relsesmedlemmer på tværs af alle virksomheder i koncernen, herunder modersel-
skabet, holdingselskaber og i serviceselskabet, blot netvirksomhedens bestyrelse
har to uafhængige bestyrelsesmedlemmer. Uafhængighed betyder i denne sam-
menhæng, at de pågældende bestyrelsesmedlemmer ikke samtidigt må indgå i drif-
ten eller ledelsen i selskabsmæssig forbundne virksomheder med konkurrenceud-
satte elektricitetsaktiviteter, serviceaktiviteter og de selskaber, der er holdingselska-
ber eller moderselskab for disse aktiviteter.
Særligt i forhold til dataadskillelse bemærkes det, at de forventede adgangsbe-
grænsninger til netvirksomhedsdata som udgangspunkt ikke vil gælde for medar-
bejdere, der varetager opgaver for de andre monopolregulerede aktiviteter, uanset,
at der også ligger elhandel i koncernen.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2