Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2552239_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
31. marts 2022
J nr.
2022 - 1316
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 4. marts 2022 stillet mig
følgende spørgsmål 172 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars Boje Mathiesen (NB).
Spørgsmål 172
Vil ministeren redegøre for den grundlæggende retlige ramme, der regulerer
opsætningen af telemaster?
Svar
Opsætningen af mobilmaster er – afhængig af geografisk placering – underlagt en
række forskellige regelsæt, der henhører under forskellige ministerområder. Nogle
af de væsentligste love, der regulerer opsætning af mobilmaster, er planloven og
bygningsreglementet, som henhører under Indenrigs- og Boligministeriet, samt
teleloven og masteloven, der henhører under mit ministerområde.
Opsætningen af mobilmaster indebærer dels, at mobiloperatørerne som det klare
udgangspunkt skal have en byggetilladelse og evt. en landzonetilladelse samt en
aftale med en offentlig eller privat udlejer af arealer om opsætning af en mobilmast.
Det er kommunerne, der udsteder bygge- og landzonetilladelser til etablering af
mobilmaster under hensyntagen til de relevante regelsæt.
I medfør af planloven opdeles kommunerne i byzoner, sommerhusområder og
landzoner. Byzoner og sommerhusområder reguleres som udgangspunkt via
lokalplaner, mens landzoner som udgangspunkt reguleres via landzonetilladelser,
dog med mulighed for såkaldte landzonelokalplaner.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte bestemmelser i lokalplaner, som enten gør
det muligt eller ikke muligt at opsætte mobilmaster i kommunen. Hvis en mobilmast
ønskes opstillet i et område, der er dækket af en lokalplan, skal
kommunalbestyrelsen tage stilling til, om opstillingen er umiddelbart tilladt efter
lokalplanen. Hvis den ikke er det, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der
kan gives dispensation fra lokalplanen.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.kefm.dk
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 172: MFU spm. om den grundlæggende retlige ramme, der regulerer opsætningen af telemaster, til klima-, energi- og forsyningsministeren
I almindelighed kræves der i medfør af planloven en landzonetilladelse fra
kommunen ved opsætning af mobilmaster i landzone. Planloven indeholder ikke
detaljerede regler om kommunernes udstedelse af landzonetilladelser, men
Planklagenævnet har udviklet en relativ detaljeret praksis herfor. Det følger heraf,
at nye mobilmaster så vidt muligt bør placeres i bymæssig bebyggelse af hensyn til
landskabelige interesser. I landzone uden for bymæssig bebyggelse bør nye
mobilmaster så vidt muligt placeres i tilknytning til eksisterende høje konstruktioner
i området, f.eks. andre master, vindmøller, skorstene m.v. Kommunen skal efter
omstændighederne overveje, om der er grundlag for at udstede påbud om at give
adgang til udnyttelse af en allerede eksisterende høj konstruktion, inden der træffes
afgørelse om landzonetilladelse til placering af en ny mobilmast i det åbne land. Er
det ikke muligt at placere mobilmasten i bymæssig bebyggelse eller ved
eksisterende høje konstruktioner, og er det ikke muligt at fællesudnytte
eksisterende høje konstruktioner, bør mobilmasten så vidt muligt placeres i
tilknytning til eksisterende (lavere) bebyggelse. Placering af mobilmaster i områder,
der i den overordnede planlægning er udpeget som værdifulde landskabsområder,
bør helt undgås, idet der dog altid skal foretages en konkret vurdering i forhold til
det pågældende område.
Der stilles efter Planklagenævnets praksis store krav til kommunens sagsoplysning
i sager om landzonetilladelse til mobilmaster. Ansøgeren skal undersøge
alternative placeringsmuligheder og godtgøre, at den ansøgte placering er den
bedste placering set i forhold til de hensyn, der skal varetages efter
landzonereglerne. Kommunen skal således påse, at den ansøgte placering er den
bedste placering.
I medfør af bygningsreglementet kræver det en byggetilladelse fra kommunen at
etablere en mobilmast. Mobilmaster skal etableres i overensstemmelse med
reglerne i bygningsreglementet, herunder eventuel indplacering i en relevant
konstruktionsklasse og/eller brandklasse.
Offentlige myndigheders udlejning af arealer til teleoperatører med henblik på
opsætning af bl.a. mobilmaster er reguleret i teleloven. Det følger heraf, at
offentlige myndigheders aftaler med teleoperatører om udlejning af arealer med
henblik på udbygning af radiokommunikationsnettet skal ske på markedsvilkår.
Private udlejeres udlejning af arealer til teleoperatører sker som det klare
udgangspunkt på de vilkår, som parterne kan blive enige om.
Masteloven regulerer bl.a. fælles udnyttelse af mobilmaster. Herefter skal ejere af
mobilmaster imødekomme anmodninger fra f.eks. teleoperatører om fælles
udnyttelse af den pågældende mast, medmindre der foreligger tekniske hindringer
for fælles udnyttelse, f.eks. at fællesudnyttelse ikke er mulig på grund af
radiotekniske hindringer, eller at der gælder særlige sikkerhedsforskrifter for
adgang til eller benyttelse af den pågældende mast, som gør fællesudnyttelse
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 172: MFU spm. om den grundlæggende retlige ramme, der regulerer opsætningen af telemaster, til klima-, energi- og forsyningsministeren
umulig. Kommunerne kan udstede påbud til ejeren af en mobilmast om at give
adgang til fællesudnyttelse af mobilmasten, medmindre der foreligger tekniske
hindringer.
Masteloven regulerer endvidere ekspropriation af fast ejendom med henblik på at
sikre adgang til opsætning af bl.a. mobilmaster. Herefter kan Energistyrelsen i visse
tilfælde tillade, at der iværksættes ekspropriation af fast ejendom med henblik på
opsætning af mobilmaster, uanset om ejeren af et areal ønsker dette. Det er en
forudsætning for ekspropriation, at almenvellet kræver det, samt at der ikke er
andre muligheder for at etablere den nødvendige mobilmast, som det er rimeligt at
henvise til, og at den pågældende mobilmast er af væsentlig betydning for
udbuddet af offentlige telenet eller teletjenester.
Herudover er der en lang række regler vedrørende kulturhistoriske, landskabelige
og geologiske bevaringsværdier, naturbeskyttelse, herunder § 3-natur, Natura 2000
m.v., strandbeskyttelseslinjer, sø- og å-beskyttelseslinjer, skovbyggelinjer,
fortidsmindebeskyttelseslinjer, kirkebyggelinjer m.v., som i vid udstrækning – hvor
relevant – vil indgå i kommunernes behandling af ansøgninger om bygge- og
landzonetilladelser fra teleoperatørerne med henblik på opsætning af mobilmaster.
Det vil i vid udstrækning også være kommunerne, der skal give dispensation fra
disse beskyttelsesregler.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 3/3