Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2543806_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. marts 2020
J nr.
2020 - 1297
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 2. marts 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 156 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra medlem af udvalget Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 156
Hvad skal der teknisk til for, at LNG kan indføres i det danske gasnet?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålene for Energistyrelsen, som har oplyst følgende, hvortil
jeg kan henholde mig:
”Danmark har ingen LNG-modtagerterminaler i dag. Der er dog store LNG-modta-
geterminaler i Danmarks nærområde. De nærmeste terminaler, som kan nås via
landtransport, ligger i Rotterdam (NL), Göteborg (S) og Swinoujscie (PL).
Forsyning med LNG-lastbiler fra en LNG-terminal uden for Danmark
Energistyrelsen vurderer, at forsyning med LNG-lastbiler fra en LNG-terminal i et af
Danmarks naboområder, ikke er aktuelt at undersøge nærmere, da de tilførte
mængder pr. lastbil vil være begrænsede, og det vil være svært at opretholde en
garanteret forsyningskæde over længere tid. Typiske LNG-lastbiler har en kapacitet
på ca. 60.000 liter LNG, hvilket svarer til ca. 28.000 m
3
gas. Skal der f.eks. leveres
1 mio. m
3
pr. dag i en periode, vil det betyde at ca. 35 LNG lastbiler skal komme til
Danmark hver dag.
Flydende LNG-terminal i Danmark
I 2017 undersøgte Energinet muligheden for at styrke forsyningssikkerheden under
Tyra-nedlukningen med LNG fra et såkaldt FSRU-anlæg (floating, storage and re-
gasification unit). En FSRU er en flydende LNG-terminal, der har et lager af LNG,
og som kan konvertere og indføre LNG til et nærliggende gasnet. FSRU kan få til-
ført LNG fra LNG-skibe eller fra en LNG-terminal. Der er i dag 43 FSRU i verden.
FSRU bygges enten for åbent leje eller til specifikke behov. I 2017 vurderede Ener-
ginet, at en FSRU med en størrelse på ca. 170.000 m
3
, kunne lejes for 150.000
USD/dag. Tilslutningsanlæg til gasnettet ville koste 70-100 mio. kr. og kunne mulig-
vis etableres på omkring et år. Energinet har tidligere vurderet, at det vil tage ca. to
år at få leveret en ny FSRU. Det vides ikke, om der er mulighed for at leje en
FSRU.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om, hvad der teknisk skal til for, at LNG kan indføres i det danske gasnet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2543806_0002.png
LNG-modtagerterminal i Danmark med et LNG-lager
Energinet har informeret Energistyrelsen om, at LNG kan modtages via en LNG-
modtagerterminal bestående af et LNG-lager for modtagelse, lagring, genfordamp-
ning af LNG og et anlæg, som kan levere gassen til det danske gastransmissions-
system. Energinet vurderer, at der er tre mulige lokaliteter i Danmark, som kan
egne sig til en LNG-modtagerterminal, herunder LNG-lager. En LNG-modtagetermi-
nal designes til det aktuelle behov og forventes at tage op til seks år at opføre, inkl.
myndighedsbehandling og VVM, projektering, anlæg og idriftsættelse.
LNG-modtagerterminal i Danmark uden lokalt LNG-lager
Endelig oplyser Energinet, at det kan være en mulighed at få forsyninger fra en
LNG-modtageterminal uden lokalt lager. Det kan derfor etableres hurtigere og billi-
gere sammenlignet med en LNG-modtagerterminal med lager. Dog vil en sådan
løsning stadig skulle igennem de samme processer, dvs. myndighedsbehandling
og VVM, projektering, anlæg og idriftsættelse. Derudover afhænger forsyningssik-
kerheden af, at der kontinuerligt anløber LNG-skibe, da LNG ikke vil kunne opbeva-
res i tilknytning til terminalen, hvilket alt andet lige forventes at bidrage til højere lø-
bende driftsomkostninger sammenlignet med en LNG-modtagerterminal med la-
ger.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2