Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2548447_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. marts 2022
J nr.
2022-1137
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 25. februar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 143 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kristian Thulesen Dahl (DF).
Spørgsmål 143
Vil ministeren redegøre for, hvordan og hvorfra regeringen agter at sikre en øget
forsyning af olie og gas, som kan mindske afhængigheden af olie og gas fra Rus-
land?
Svar
Jeg henviser bl.a. til min besvarelse af KEF alm. del – spm. 142.
Gas
Derudover kan jeg oplyse, at høje fyldningsgrader i de danske gaslagre og en høj
biogasproduktion bidrager til den danske forsyningssikkerhed. Derudover er der
både på nationalt niveau og på EU-niveau regulering og planer for, hvad der skal
ske, hvis der opstår udfordringer for forsyningssikkerheden. Bl.a. er der i EU’s gas-
forsyningssikkerhedsforordning en solidaritetsmekanisme, som skal sikre, at sår-
bare kunder, dvs. husholdninger og samfundskritiske institutioner, kan få gas i en
europæisk krisesituation med gasmangel.
Baltic Pipe
Baltic Pipe skal forbinde de norske, danske og polske gassystemer, og forventes at
være klar til fuld idriftsættelse i januar 2023. Dog vil det norske og danske gassy-
stem være forbundet fra oktober 2022, når sammenkoblingen mellem Europipe II
og Baltic Pipe i Nordsøen er fuldendt. Baltic Pipe øger forsyningssikkerheden i
Danmark, fordi det åbner nye muligheder for transport og køb af gas for danske
energiselskaber
.
Olie
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet følger situationen på oliemarkederne nøje
og er i tæt dialog med EU og IEA. På nuværende tidspunkt ser vi ikke i Danmark en
forsyningsmæssig afbrydelse af olie, men hvis dette bliver tilfældet, har jeg som mi-
nister bemyndigelse til at frigive de danske olieberedskabslagre. Olieberedskabs-
lagrene eksisterer, så vi i Danmark og internationalt i EU og IEA er robuste over for
en større forsyningsafbrydelse. Lagrene er med til at sikre, at forsyningen af olie-
produkter til samfundet kan opretholdes, hvis forsyningen afbrydes.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: MFU spm. om, hvordan og hvorfra regeringen vil sikre en øget forsyning af olie og gas, som kan mindske afhængigheden af olie og gas fra Rusland, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2548447_0002.png
Den 1. marts 2022 blev det på et ekstraordinært møde i det Internationale Energi-
agenturs styrelsesråd besluttet, at IEA’s medlemslande iværksætte en fælles ind-
sats og en række lande har tilkendegivet samlet at ville frigive 60 mio. tønder olie
for at stabilisere oliemarkedet. Danmark støtter op om beslutningen, men har ikke
bidraget til frigivelsen af olielagre, da dansk frigivelse, jf. olieberedskabsloven, for-
udsætter, at der er tale om en egentlig oliekrise (dvs. en større forsyningsafbry-
delse). Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget er orienteret herom den 3. marts
2022 jf.
KEF Alm.del - Bilag 216: Orientering til KEF (ft.dk).
Såfremt der opstår en
oliekrise, i form af en større forsyningsafbrydelse, vil vi fra dansk side kunne bi-
drage til en fælles frigivelse.
EU
Der er behov for, at vi på EU-niveau får en plan på plads hurtigst muligt i forhold til
at udfase russisk gas hurtigst muligt, og hvordan vi sikrer et mere energiuafhængigt
EU, som i krisesituationer kan klare sig selv forsyningsmæssigt. I lyset af situationen
i Ukraine offentliggjorde Kommissionen den 8. marts en meddelelse, hvori de peger
på, hvilke fælleseuropæiske indsatser der skal indføres for at sikre en mere sikker
og bæredygtig energi til overkommelige priser. Kommissionen peger bl.a. på, at EU
kan opnå fuld afhængighed af russisk gas længe før 2030 ved hjælpe af diversifice-
ring, acceleration af den grønne omstilling samt reduktion af energibehov. Tiltagene
flugter fint med de tiltag, som regeringen har peget på, at der er behov for at igang-
sætte for at sikre uafhængighed af importerede fossile brændsler, særligt russisk
naturgas. Det drejer sig om at fremskynde indsatsen for udbygning af vedvarende
energi, herunder havvind, sol og grønne gasser som biogas og brint, samt energief-
fektivitet, da det på sigt vil være med til at afhjælpe udfordringerne. På kort bane har
Kommissionen peget på behovet for at understøtte lagring af gas frem mod næste
vinter samt øget diversificering, herunder import af LNG.
Udfasning af olie- og gasfyr
Nationalt er det bl.a. vigtigt at se på, hvordan vi hurtigst muligt kan komme af med
de sidste olie- og gasfyr. Regeringen har sammen med en bred række af Folketingets
partier allerede taget vigtige skridt ifm.
Klimaaftale for energi og industri mv. 2020,
hvor der blev afsat tilskudsmidler og besluttet regulerings- og afgiftsændringer. Se-
nest – i lyset af vinterens høje energipriser – har regeringen og partierne bag
Aftale
om målrettet varmecheck
aftalt yderligere tiltag til udfasningen af gas til rumvarme.
Regeringen indleder en dialog med Kommissionen med henblik på at sikre hurtig
opbakning til konkrete tiltag, som vil sætte et stop for nyinstallation af gasfyr hurtigst
muligt, der afsættes 250 mio. kr. til hurtig udfasning af fossile varmekilder, og der
indledes styrket dialog med kommuner, vidensinstitutioner og fjernvarmeselskaberne
om hurtig konvertering væk fra gas Regeringen vil fremlægge yderligere initiativer til
udfasning af olie- og gasfyr med afsæt i et kommende energi- og forsyningsudspil.
Med venlig hilsen
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 143: MFU spm. om, hvordan og hvorfra regeringen vil sikre en øget forsyning af olie og gas, som kan mindske afhængigheden af olie og gas fra Rusland, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2548447_0003.png
Dan Jørgensen
Side
3/3