Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2477102_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. november 2021
J nr.
2021 - 4256
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 14. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 14 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Marie Bjerre (V)
Spørgsmål 14
I regeringens Klimaprogram 2021 anfører regeringen, at ”En ensartet afgift på driv-
husgasser (CO2e-afgift) er et omkostningseffektivt værktøj til at indfri Danmarks 70
pct. mål med færrest mulige samfundsøkonomiske omkostninger. En højere og
ensartet afgift på drivhusgasudledninger vil overordnet gøre CO2e-udledninger dy-
rere og give virksomheder og forbrugere et ensartet prissignal ved udledninger af
CO2e” (Klimaprogram 2021, side 111), og videre at ”Hvis virksomhedernes redukti-
onstiltag er dyrere end afgiftsbelastningen, vil virksomhederne umiddelbart vælge
at bære afgiften. På den måde vil reduktionerne ske der, hvor de er billigst” (Klima-
program 2021, side 111).
I figur 51 (Klimaprogram 2021, side 110) er imidlertid alene anført de nationale af-
gifter på fossile brændsler/brændstoffer, og enkelte ikke-energirelaterede CO2-ud-
ledninger. Vil ministeren vurdere, om det er misvisende, at kvoteprisen ikke med-
regnes, når prissignalet ved udledninger af CO2e opgøres for virksomheder omfat-
tet af ETS? I bekræftende fald vil ministeren da fremsende en opdateret figur, hvor
også den nuværende kvotepris er anført på de relevante udledninger?
Svar
En ensartet afgift på drivhusgasser (CO
2
e-afgift) vil være et omkostningseffektivt
værktøj til at indfri Danmarks 70 pct. mål. Det skyldes, at en ensartet afgift på CO
2
e
vil give virksomhederne incitament til at reducere deres udledninger, og derved, i
kraft af det fælles forudsætningsgrundlag, sørge for, at vi får indfriet de mest om-
kostningseffektive CO
2
e-reduktioner.
For virksomheder der er kvoteomfattede, vil det ganske rigtigt være tilfældet, at de
på marginalen møder en omkostning på udledninger af CO
2
e svarende til en given
CO
2
e-afgift plus kvoteprisen, men dette forekommer kun hvis energiafgiften bliver
omlagt til en CO
2
e-afgift. Det skal hertil bemærkes, at tildelingen af gratiskvoter til
visse virksomheder bevirker, at der ikke kan laves en entydig opgørelse af de reelle
kvoteomkostninger, der gør sig gældende i en sektor.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om det er misvisende, at kvoteprisen ikke medregnes, når prissignalet ved udledninger af CO2e opgøres for virksomheder omfattet af ETS, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2477102_0002.png
Formålet med Figur 51 (Klimaprogram 2021, side 110) er imidlertid at illustrere,
hvordan de nuværende nationale afgifter kan sammenlignes på tværs af anvendel-
sesområder. Da de nuværende afgifter primært er energiafgifter, vil afgifterne have
forskellige niveauer, alt efter hvor CO
2
e-intensiv energiproduktionen med det på-
gældende brændstof er. Derfor er energiafgifterne i figuren omregnet til ækviva-
lente CO
2
e-afgifter. CO
2
-kvoteprisen er allerede angivet som en omkostning ved
udledning af CO
2
og den er således allerede sammenlignelig med de omregnede
afgifter. CO
2
-kvoteomkostningerne er derfor ikke inkluderet i figuren, og der skøn-
nes ikke at være behov for en opdateret figur.
Endelig kan nævnes, at Ekspertgruppen for en grøn skattereform forventes at of-
fentliggøre sin første delrapport i slutningen af 2021, mens den anden delrapport
forventes i 2022.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2