Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2545173_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
18. november 2021
J nr.
.
Finansudvalget har i brev af 5. november 2021 stillet mig følgende spørgsmål 23
FIU alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Torsten Schack Pedersen (V) og Kim Valentin (V).
Spørgsmål 23
Vil ministeren redegøre for effekterne af de stigende energipriser på statens finan-
ser og effekterne for virksomhedernes konkurrenceevne og økonomi samt hushold-
ningernes disponible indkomster, og i forlængelse heraf oplyse, hvilke initiativer re-
geringen vil tage for at modvirke de negative konsekvenser af de stigende energi-
priser? Frist for dette spørgsmål er 2 dage før besvarelsen af FIU alm. del – sam-
rådsspørgsmål C.
Svar
De høje priser på særligt el og gas skyldes et sammenfald af en lang række fakto-
rer bl.a. en lav vandbeholdning i de norske vandreservoirer, og en mere vindstille
periode end normalt. Samtidig har den globale genopretning efter COVID ledt til sti-
gende efterspørgel efter gas i industrien og transportsektoren, hvilket er med til at
presse prisen op.
For spørgsmålene om effekterne på statens finanser og husholdningernes dispo-
nible indkomster har jeg indhentet bidrag fra Finansministeriet, som oplyser føl-
gende, hvortil jeg kan henholde mig:
Statens indtægter
De høje energipriser påvirker statens indtægter og udgifter gennem en lang række
forskellige kanaler. Det vurderes ikke muligt at give et konsolideret skøn for, hvor-
dan de høje energipriser samlet set påvirker statens finanser. Nedenfor er beskre-
vet, hvordan de høje energipriser bl.a. påvirker statens indtægter og udgifter.
De høje energipriser øger husholdningernes udgifter til blandt andet elektricitet,
gas, opvarmning samt brændstof. Det reducerer husholdningernes købekraft og vil
herigennem dæmpe forbrugsudviklingen.
Tilsvarende påvirker højere energipriser virksomhedernes produktionsomkostnin-
ger og kan føre til, at virksomhederne vælter de stigende omkostninger over i
salgspriserne, hvilket kan reducere efterspørgslen fra både ind- og udland. Relativt
til andre lande kan dansk industri dog have en konkurrencefordel i at være mindre
energitung og mere energieffektiv, jf. nedenfor, hvilket kan reducere det direkte
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 137: MFU spm., om ministeren vil igangsætte forhandlinger om en hjælpepakke til mindre erhvervsdrivende som oplever, at stigende energi priser truer deres eksistens, til erhvervsministeren
2545173_0002.png
gennemslag af de stigende energipriser på dansk økonomi. I udlandet dæmper hø-
jere energipriser også efterspørgslen generelt og dermed også efterspørgslen efter
danske varer og tjenester, hvilket kan reducere eksporten. De høje energipriser vil
dermed dæmpe aktiviteten i Danmark såvel som i resten af verden.
Stigningen i energipriserne vurderes pt. at være betinget af midlertidige forhold,
hvilket vil begrænse gennemslaget i økonomien. Hvis energipriserne forbliver på et
højt niveau i en længere periode eller stiger yderligere, må afdæmpningen imidler-
tid forventes at blive mere mærkbar.
Stigningen i energipriserne vil have direkte statsfinansielle konsekvenser via fx pro-
venu fra energiafgifter, udgifter til støtte til vedvarende energi mv. Hertil kommer af-
ledte virkninger på indtægter og udgifter af den generelle virkning på efterspørgslen
i økonomien af stigende energipriser,
jf. ovenfor.
Et dæmpet privatforbrug vil såle-
des alt andet lige reducere provenuet fra forbrugsafgifter mv.
Statens udgifter
De stigende energipriser medfører, at statens udgifter til en række VE-støtteordnin-
ger særligt i 2022 forventes at være lavere end tidligere skønnet. Det skyldes, at
støtten for en række ordninger er bundet op på el- eller gasprisen.
Tabel 1
viser de skønnede marginale ændringer i udgifter til VE-støtte på de ud-
giftskonti, hvor støtteudgifterne bl.a. afhænger af energipriserne. Skønnene er ba-
seret på Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets seneste fremskrivning over ud-
gifter til VE-støtte. Støtteudgifterne er påvirket af flere forhold, men ændringerne
kan primært tilskrives de øgede energipriser. I 2022 ventes udgifterne til VE-støtte
pt. at være cirka 2,7 mia. kr. lavere end forudsat ifm. FFL22. I de løbende frem-
skrivninger af dansk økonomi og vurderinger af de offentlige finanser vil der for en
lang række udgifts- og indtægtsposter kunne opleves forskydninger, der både træk-
ker i opadgående og nedadgående retning. Det er et sundt princip, at de udgiftspo-
litiske prioriteringer ikke afhænger af løbende udsving i særskilte udgifts- eller ind-
tægtsposter. Denne tilgang muliggør langsigtede prioriteringer i udgiftspolitikken.
Det bemærkes, at da udgifterne afhænger af energipriserne er skønnene for VE-
udgifter behæftet med betydelig usikkerhed, og der sker løbende betydelige æn-
dringer i forventningerne til udgifterne.
Tabel 1
Marginale ændringer i udgifter til VE-støtte ift. FFL22 på FL-konti, der bl.a. afhænger af energiprisen
2022
Mio. kr. (2022-PL)
29.24.21. Biogas (til transport
og proces)
29.25.09 Tilskud til opgrade-
ring eller rensning af biogas
29.25.22. Tilskud vedr. hav-
vind
-48,1
-799,7
-1.052,5
-59,5
-832,3
-8,4
-12,2
-190,4
-2,2
-7,3
-133,2
-39,1
2023
2024
2025
Side
2/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 137: MFU spm., om ministeren vil igangsætte forhandlinger om en hjælpepakke til mindre erhvervsdrivende som oplever, at stigende energi priser truer deres eksistens, til erhvervsministeren
2545173_0003.png
29.25.23. Tilskud vedr. land-
vind
29.25.25. Tilskud vedr. solcel-
ler
29.25.27. Tilskud vedr. biogas
29.25.29. Tilskud vedr. decen-
tral kraftvarme
29.25.30. Tilskud vedr. øvrige
kategorier
I alt
Heraf under delloft for drift
-163,2
-70,4
-478,1
-16,6
-49,4
-2.678,5
-48,1
-0,2
-20,1
-270,3
-0,7
-13,2
-1.205,2
-59,5
5,2
-14,9
-67,1
-0,3
-13,4
-295,3
-12,2
5,7
-14,2
-48,8
0
-10,8
-247,7
-7,3
Anm.: De skønnede ændringer er behæftet med væsentlig usikkerhed.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Husholdningernes disponible indkomster
Den disponible indkomst omfatter personlig indkomst fratrukket skat og pensions-
indbetalinger, men omfatter ikke forbrugsudgifter til energi- og forsyningsydelser.
Højere energipriser har derfor ikke betydning for de disponible indkomster. De hø-
jere priser har dog betydning for husholdningernes samlede økonomi, og nogle
husstande forventes at bliver forholdsvis hårdt ramt.
Finansministeriet har ikke kendskab til et analyseapparat, der gør det muligt at op-
gøre, hvor meget de stigende energipriser vil påvirke de konkrete husholdningers
forbrugsudgifter. Det skyldes blandt andet, at der ikke findes oplysninger af en til-
fredsstillende kvalitet, om hvilken opvarmningsform (fjernvarme, varmepumpe, gas-
fyr, oliefyr mv.) den enkelte bolig er opvarmet med, samt at der ikke systematisk
indhentes oplysninger til analysebrug, der knytter den enkelte energileverandør (fx
fjernvarmeværk) til boligen.
I tabel 2 er opstillet en række regneeksempler for et udvalg af familietyper med de
opvarmningsformer, der forventes at opleve de største prisstigninger. Eksemplerne
er baseret på vinterhalvåret (Q4 og Q1) og defineres i det videre som fyringssæso-
nen. Det vurderes at varmebehovet i fyringssæsonen udgør ca. 80 pct. af det sam-
lede varmebehov på et år.
Det bemærkes, at langt hovedparten af fjernvarmekunderne ikke forventes at op-
leve prisstigninger over 500 kr. for fyringssæsonen 2021/2022 svarende til måned-
lig merudgift set over seks måneder på under 80 kr. Det skal desuden bemærkes,
at de skønnede merudgifter til energi er fordelt ud på de seks måneder i fyringssæ-
sonen fra oktober 2021 til og med marts 2022, uanset at den faktiske betaling kan
forfalde på et senere tidspunkt og/eller over en længere periode.
For et kontanthjælpspar med to børn i lejebolig på 100 m2 skønnes den månedlige
merudgift til opvarmning at udgøre 870 kr. for fyringssæsonen 2021/2022 sammen-
lignet med fyringssæsonen 2020/2021, hvis gas er den primære opvarmningsform,
Side
3/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 137: MFU spm., om ministeren vil igangsætte forhandlinger om en hjælpepakke til mindre erhvervsdrivende som oplever, at stigende energi priser truer deres eksistens, til erhvervsministeren
2545173_0004.png
jf. tabel 2.
Opvarmes boligen med fjernvarme, skønnes merudgiften at udgøre hen-
holdsvis 270 eller 1.040 kr., afhængig af om fjernvarmen hovedsageligt produceres
med eldrevne varmepumper eller gas.
Tabel 2
Konsekvenser af højere energipriser i fyringssæsonen (Q4 og Q1) 2021/22 for udvalgte familietyper,
der forventes at blive særlig hårdt ramt af de stigende energipriser
Kontant-
Arbejder-
Arbejder-
Pensionist-
hjælpspar i
2
2
par i 85 m
2
leje-
2
lejebo- par i 100 m leje- par i 200 m ejer-
100 m
bolig med 2 børn bolig med 3 børn
bolig*
lig med 2 børn
--------- Månedlig merudgift til opvarmning i fyringssæson, kroner -----------
Hvis boligen opvarmes med:
- Gasfyr
- Varmepumpe
- Oliefyr
- Fjernvarme,
høj andel varmepumper
(0,2 pct. af fjernvarmeleverancer)
- Fjernvarme,
høj andel gas (2,4 pct. af
fjernvarmeleverancer)
870
380
300
270
1.040
870
380
300
270
1.040
1.730
750
600
540
2.080
270
80
120
90
260
Merudgift til opvarmning som andel af den årlige varmeudgift, pct.
Hvis boligen opvarmes med:
- Gas
- Varmepumpe
- Oliefyr
- Fjernvarme,
høj andel varmepumper
(0,2 pct. af fjernvarmeleverancer)
- Fjernvarme,
høj andel gas (2,4 pct. af
fjernvarmeleverancer)
Hvis boligen opvarmes med:
- Gas
- Varmepumpe
- Oliefyr
- Fjernvarme,
høj andel varmepumper
(0,2 pct. af fjernvarmeleverancer)
- Fjernvarme,
høj andel gas (2,4 pct. af
fjernvarmeleverancer)
1,7
0,7
0,6
0,5
2,0
1,0
0,4
0,3
0,3
1,2
1,6
0,7
0,6
0,5
2,0
0,6
0,2
0,3
0,2
0,6
39
20
10
15
60
39
20
10
15
60
39
19
10
17
64
18
6
7
6
18
Merudgift til opvarmning som andel af familiens disponible indkomst, pct.
Månedlig merudgifter til elforbrug (ikke opvarmning)
i fyrringssæsonen, kroner
Elforbrug til belysning mv.
260
260
420
160
Note: *) Inkl. varmetillæg. Folkepensionister og førtidspensionister på gammel ordning har mulighed for at modtage
varmetillæg. Varmetillægget ydes som en aftagende del af varmeudgiften, der er større end egenbetalingen og
op til et maksimumbeløb på årligt 22.500 kr. (2021-niveau). Varmetillægget afhænger også af den personlige
tillægsprocent.
Anm.: Merudgifter er afrundet til nærmeste 10 kr. Afrunding kan medføre, at tal ikke summer til samlet merudgift.
Fyringssæsonen er defineret som 4. kvartal samt 1. kvartal det følgende år. Merudgiften for fyringssæsonen
2021/22 er beregningsteknisk lagt ind i familiernes varmeregnskab for 2021. Fjernvarmeværker, som baserer
sig på mere end 75 pct. gas henholdsvis 50 pct. eldrevne varmepumper, er defineret som et fjernvarmeværk
Side
4/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 137: MFU spm., om ministeren vil igangsætte forhandlinger om en hjælpepakke til mindre erhvervsdrivende som oplever, at stigende energi priser truer deres eksistens, til erhvervsministeren
2545173_0005.png
med høj andel gas henholdsvis eldrevne varmepumper. Merudgiften vurderes at være overestimeret for boli-
gen på 200 m
2
, da beregningen ikke tager højde for, at varmeomkostningen i en sådan bolig ofte ikke vil
være dobbelt så stor som i en bolig på 100 m
2
. Merudgiften vurderes fsva. fjernvarmekategorierne at være
høje estimater, da der bl.a. ikke er taget højde for fjernvarmeselskabernes handlerum.
Kilde: Beregninger baseret på Finansministeriets familietypemodel
For spørgsmålet om virksomhedernes konkurrenceevne har jeg indhentet bidrag
fra Erhvervsministeriet, som oplyser følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
Virksomhedernes konkurrenceevne
Energipriser påvirker virksomhedernes internationale konkurrenceevne i lighed
med andre produktionsomkostninger og virksomhederne vil generelt opleve lavere
efterspørgsel. Virksomheder vil dog i et vist omfang kunne overvælte de øgede om-
kostninger i priserne. Danske virksomheder – set under et – forventes at blive min-
dre hårdt ramt end virksomheder i Europa generelt, da de relativt set påvirkes min-
dre af udsving i energipriserne. Det skyldes, at de har en relativt lav energiintensitet
sammenlignet med virksomheder i EU- og OECD-lande, jf. figur 1.
Figur 1. Energiintensitet opgjort som energiforbrug pr. enhed af BNP (2000, 2010 og
2018)
Anm.: Energiintensitet er et mål for, hvor effektivt energi anvendes inden for økonomien og opgøres som forholdet mellem
energiforbrug og økonomisk eller fysisk output. Energiintensitet er mål ved energiforbrug pr. enhed BNP.
Kilde:
Environment at a Glance 2020,
OECD.
De stigende energipriser forventes på den baggrund ikke at svække danske virk-
somheders konkurrenceevne generelt set. Enkelte virksomheder med høj energiin-
tensitet kan dog opleve forringet konkurrenceevne, afhængigt af energiforbruget i
konkurrerende virksomheder på det internationale marked.
Regeringens initiativer
Regeringen tager udviklingen i energipriserne seriøst. Særligt de stigende varme-
priser kan ramme dem hårdt, der har svært ved at finde penge til uforudsete regnin-
ger. Derfor har vi spillet ud med en varmepakke, hvor regeringen foreslår at afsætte
Side
5/6
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 137: MFU spm., om ministeren vil igangsætte forhandlinger om en hjælpepakke til mindre erhvervsdrivende som oplever, at stigende energi priser truer deres eksistens, til erhvervsministeren
2545173_0006.png
en pulje på [100] mio. kr. som kommuner kan søge for at få dækket direkte merud-
gifter til personligt tillæg til økonomisk dårligt stillede pensionister og enkeltydelser
til borgere i kontanthjælpssystemet foranlediget af de stigende varmepriser.
Regeringen har som en del af varmepakken desuden lavet en aftale med Dansk
Fjernvarme om udglatning af varmeregningerne. Regeringen og Dansk Fjernvarme
opfordrer fjernvarmeselskaberne til at udglatte kundernes regninger, så prisstignin-
gerne ikke kommer på én gang, men bliver fordelt over året. Derudover har Energi-
styrelsen og Forsyningstilsynet oprettet en hotline og rådgivet fjernvarmeselskaber
om reglerne for, hvordan værkerne konkret udglatter regningerne.
SparEnergi.dk er opdateret, så borgerne har én samlet indgang til information om
energipriserne. På siden kan man finde viden om, hvordan man selv her og nu kan
spare på energien, hvordan og hvilke tilskud, der kan søges, og hvordan for ek-
sempel energirenoveringer på længere sigt kan hjælpe med at nedbringe energi-
regningen.
Der er med eksisterende regler også mulighed for, at pensionister, der ikke har
større supplerende indkomst, kan få et varmetillæg. Der er også gode muligheder
for at få sit eksisterende varmetillæg genberegnet, hvis en varmeregner er steget
væsentligt. Pensionister kan kontakte Udbetaling Danmark, som administrerer ord-
ningen.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
6/6