Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2541549_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. marts 2022
J nr.
2022-118
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 14. februar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 134 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 134
Vil ministeren oplyse, om der i Total Energies godkendelse/kontrakt er tilladelse til
rutineflaring, og redegøre for hvilke sagsbehandlingsskridt ministeriet har taget og vil
tage for at stoppe rutineflaring hos Total Energies? Der henvises til besvarelse af
KEF alm. del – samrådsspørgsmål F.
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, der oplyser følgende, som jeg
henholder mig til:
Om tilladelse til rutineflaring
TotalEnergies driver Gorm-feltet under Eneretsbevillingen af 8. juli 1962 med efter-
følgende ændringer. Efter 1976-aftalen, som er en del af Eneretsbevillingen, er be-
villingshaverne forpligtet til at tilrettelægge indvindingsforanstaltninger på en måde,
således at afbrænding af kulbrinter i det væsentlige undgås. Derudover er bevillings -
haverne forpligtet til at indrette deres indvinding på en sådan måde, at spild af råstof-
fer undgås, jf. undergrundslovens § 10. Dette er eksplicit fastlagt ved modernise-
ringsaftalen fra 2019.
Bevillingshaverne er således forpligtede til dels at undgå spild af råstoffer, og dels at
undgå unødig afbrænding af kulbrinter.
Under eneretsbevillingen og undergrundsloven findes der altså ikke en tilladelse til
rutineflaring. Der er omvendt heller ikke et direkte forbud mod rutineflaring, idet det
dog er fastlagt, at unødig afbrænding og spild af råstoffer skal undgås.
Om sagsbehandlingssk ridt
I april 2021 får Energistyrelsen oplysning om rutineflaring på TotalEnergies Gorm -
anlæg i forbindelse med styrelsens tilsyn med et ombygningsprojekt. På daværende
tidspunkt planlagde Total at iværksætte foranstaltninger i løbet af 2021 til at fjerne
rutineflaringen. Derved var der ikke grundlag for at gå videre.
Energistyrelsen blev i september 2021 ved sit tilsyn bekendt med, at TotalEnergies
ønskede at udskyde den løsning, der skulle rette op på rutineflaringen ved at udsætte
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om, hvorvidt der i Total Energies godkendelse/kontrakt er tilladelse til rutineflaring, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2541549_0002.png
et projekt, der ville eliminere rutineflaringen på Gorm-feltet. Energistyrelsen gik i sep-
tember og oktober aktivt i dialog med Total mhp. at forstå den konkrete situation og
mhp. at fjerne flaringen.
I starten af november gentager Energistyrelsen sine bekymringer om flaringen skrift-
ligt overfor Total og gør det klart, at situationen med rutineflaring ikke er acceptabel ,
da den indebærer unødig flaring. Det gøres også klart, at Total snarest muligt skal
anvise løsningsmuligheder.
I slutningen af november præsenterer Total de foreløbige løsningsforslag på proble-
met med rutineflaring for Energistyrelsen. Energistyrelsen finder, at der er grundlag
for, at Total arbejder videre med at konkretisere de pågældende løsninger. Energi-
styrelsen følger Totals udvikling af løsningerne i december og januar måned. På
møde den 13. januar oplyser Total, at de arbejder med en delløsning, der i først e
omgang kan reducere flaringen med omkring 50 procent set over året i 2022, og en
plan for en fuld løsning, hvor flaringen nedbringes 100 procent i 2023.
Energistyrelsen har senest afholdt et statusmøde med TotalEnergies den 28. februar
2022. Her blev Energistyrelsen præsenteret for de foreløbige positive resultater for
delløsningen og for en plan for gennemførelse af en permanent løsning i løbet af
2023. Delløsningen overgår nu til en driftsfase, hvor Energistyrelsen vil følge resul-
taterne. Delløsningen ventes dermed at få en reel effekt på at nedbringe rutinefla-
ringen i 2022. Planen for den permanente løsning indebærer blandt andet, at der
skal gennemføres en række tekniske ændringer af anlæggene, og at der skal være
kortere produktionsstop i forbindelse hermed. TotalEnergies vil konsolidere denne
plan i andet kvartal af 2022 og fremlægge resultaterne for Energistyrelsen.
Energistyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag, at de anviste løsninger er
hensigtsmæssige og ikke kan fremskyndes yderligere. De vurderes endvidere at
være i overensstemmelse med regelgrundlaget. Energistyrelsen finder på denne
baggrund ikke, at der for nuværende er belæg for sanktioner.
Det bemærkes yderligere, at der ikke er hjemmel til at udstede et strakspåbud om at
stoppe den pågældende flaring på det foreliggende grundlag. Et strakspåbud ville
medføre, at produktionen fra Halfdan-feltet skulle stoppes i en længere periode, idet
der ikke er anden teknisk løsning, der kan tilvejebringes hurtigt. Det er således E ner-
gistyrelsens vurdering, at regelsættet ikke hjemler dette som en proportional sanktion
i den konkrete sag.
Såfremt Energistyrelsen i fremtiden vurderer, at TotalEnergies for eksempel ikke i
tilstrækkelig grad bestræber sig på at gennemføre den teknisk e løsning hurtigst mu-
ligt, vil Energistyrelsen overveje proportionale sanktioner i form af påbud eller fast-
læggelse af rammer for flaring i produktionsfastsættelsen.
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om, hvorvidt der i Total Energies godkendelse/kontrakt er tilladelse til rutineflaring, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2541549_0003.png
Energistyrelsen forventer at følge fremdrift i arbejdet med begge løsninger med hen-
blik på at sikre, at arbejdet skrider planmæssigt frem og den unødige flaring bliver
fjernet snarest muligt.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3