Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2541487_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. marts 2022
J nr.
2022-1331
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 11. februar 2022 stillet mig
følgende spørgsmål 132 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (R).
Spørgsmål 132
Ministeren bedes kommentere den præsentation, som Brintbranchen anvendte i forbin-
delse med foretræde for udvalget den 10. februar 2022 om regeringens power-to-x-
strategi, jf. KEF alm. del - bilag 173.
Svar
Regeringen har d. 15. december offentliggjort en PtX/CCU-strategi, som tager før-
ste skridt i etableringen af de nødvendige rammevilkår til at understøtte produktion,
distribution og anvendelse af brint og andre PtX-produkter i Danmark.
Det er glædeligt, at Brintbranchen fremhæver i deres præsentation, at strategien er
en fornuftig platform for at realisere det danske potentiale. Flere af de områder,
som Brintbranchen nævner i deres anbefalinger, adresseres i PtX-strategien.
VE-udbygning
Jeg er meget enig med Brintbranchen i, at yderligere PtX-udbygning og -produktion
forventes at kræve en øget udbygning med vedvarende energi.
Senest blev det med finansloven for 2022 aftalt, at der skal udbydes yderligere 2
GW havvind inden udgangen af 2030. Dertil er regeringen og aftaleparterne bag
Af-
tale for Finanslov 2022
enige om, at regeringen som led i kommende energi- og
forsyningsudspil i 2022 vil fremlægge et redskabskatalog, der har til formål at styrke
udbygningen af sol og vind på land i forhold til fremskrivningen, samt fremlægge
analyser, der kan danne grundlag for evt. beslutning om yderligere 1 GW havvind i
lyset af PtX.
Derudover forventes PtX-strategiens foreslåede tiltag vedrørende bl.a. muliggø-
relse af direkte linjer, geografisk differentierede forbrugstariffer og lokal kollektiv ta-
rifering at understøtte en øget markedsdrevet produktion af vedvarende energi gen-
nem bedre rammevilkår for samplacering af VE-kapacitet og PtX-produktion.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om kommentar til præsentation fra Brintbranchen ifm. foretræde den 10/2-22 om regeringens power-to-x-strategi, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2541487_0002.png
Hurtig udmøntning af PtX-udbud
Det er med
Klimaaftale om energi og industri mv.
2020 (EI20) aftalt at etablere en
tilskudsordning til PtX-anlæg i form af et statsligt udbud, der er finansieret af prove-
nuet fra salg af danske VE-andele til Nederlandene, som nu er opgjort til 1,25 mia.
kr. Med PtX-strategien har regeringen foreslået, at udbuddet målrettes produktions-
støtte.
Tidsplanen for udmøntning af midlerne afhænger primært af EU-Kommissionens
statsstøttegodkendelsen. Afhængigt af udmøntningens kompleksitet er det Energi-
styrelsens vurdering, at statsstøtteprocessen kan tage mellem 6 og 18 måneder
regnet fra datoen for fremsendelse af prænotifikation. Udbuddet ventes derfor of-
fentliggjort tidligst ultimo 2023.
Brintinfrastruktur
Brintinfrastruktur kan spille en vigtig rolle i at indfri de klima- og erhvervspotentia-
lerne der er ved PtX. Brintbranchens foreslår, at der tages stilling til principbeslut-
ning vedr. risikodeling ift. finansiering og etableringsstart for infrastruktur. Hertil kan
jeg fremhæve, at regeringen ønsker at skabe de nødvendige rammer for etablering
af en brintinfrastruktur i Danmark, herunder inden for ejerskab, drift og finansiering,
samt give Energinet og Evida mulighed for at eje og drive brintinfrastruktur.
Direkte linjer
Jeg mener, at direkte linjer skal ses som en undtagelse til hovedreglen om, at trans-
port og distribution af elektricitet sker via det kollektive net. Direkte linjer skal derfor
alene ses som en mulighed for at anlægge nye elektricitetsforbindelser, der kan sup-
plere det kollektive elnet. Regeringen lægger op til, at dette sikres ved at fastsætte
ansøgningskriterier for tilladelse til etablering af direkte linjer, der understøtter sam-
fundsmæssige hensyn, fx ved at reducere behovet for udbygning af det kollektive
elnet.
Aftag
En robust og effektiv udvikling af PtX i Danmark kræver at sammentænke både
produktion og anvendelse af PtX-produkter. Jeg er derfor ikke enig med Brintbran-
chen i, at strategien mangler blik for at stimulere det danske aftag af PtX.
Jf.
Køreplan for et grønt Danmark
planlægger regeringen i 2022 og 2023 at præ-
sentere flere strategier og udspil for sektorer, hvor PtX potentielt kan spille en væ-
sentlig rolle på sigt.
Europa-Kommissionens forslag i
Fit-for-55-pakken
vil desuden sikre en betydelig
efterspørgsel efter PtX-brændstoffer i Danmark og EU. Regeringen er generelt po-
sitivt stemt overfor
Fit-for-55.
Regeringen arbejder derfor for en ambitiøs udform-
ning af krav i
Fit-For-55,
herunder for bl.a. luftfart og søfart, hvilket kan øge efter-
spørgslen på PtX. Regeringen arbejder fx for så høje iblandingskrav i luftfarten som
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om kommentar til præsentation fra Brintbranchen ifm. foretræde den 10/2-22 om regeringens power-to-x-strategi, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2541487_0003.png
muligt, herunder for et så højt underkrav til PtX-brændstoffer som muligt, samt for
muligheden for, at medlemslande skal kunne sætte højere krav nationalt.
Afslutningsvist vil jeg gerne takke Brintbranchen for deres anbefalinger, som tages
med i det videre arbejde med PtX.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3