Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2560387_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19. april 2022
J nr.
2022-789
KEF-udvalget har i brev af 7. februar 2022 stillet mig følgende spørgsmål 123 alm.
del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemed-
lem af udvalget (MFU) Sikandar Siddique (FG).
Spørgsmål 123
Vil ministeren redegøre for størrelsen af tilskud, der anslås at skulle tildeles frem
mod 2030, hvis CO₂-fangstanlæggene, jf. KEF alm. del – spm. 122 skulle
finansieres helt eller delvist gennem offentlige støtteordninger? Yderligere bedes
ministeren redegøre for konsekvenserne for antallet af arbejdspladser i Danmark i
2030, hvis disse støtteordninger skulle finansieres ved henholdsvis at hæve
bundskatten og at hæve selskabsskatten.
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, og der er indhentet bidrag fra Fi-
nansministeriet. Jeg kan henholde mig til nedenstående:
Energistyrelsen oplyser, at der er stor usikkerhed forbundet med behovet for stats-
tilskud frem imod 2030, dersom fangstanlæggene jf. KEF alm. del spm. 122 skal fi-
nansieres helt eller delvist gennem statslige støtteordninger.
Ud fra en antagelse om, at der gives støtte i form af anlægstilskud til alle fangstan-
læg, der er omfattet af potentialeopgørelsen for 2030, der indgår i besvarelsen af
KEF alm. del spm. 122, anslås det, at det samlede tilskudsbehov alene til fangstan-
læg vil være ca. 7-13 mia. kr. frem imod 2030.
Dertil kommer et muligt, men meget usikkert tilskudsbehov over anlæggets forven-
tede levetid til drift og vedligeholdelse af fangstanlægget samt efterfølgende trans-
port og lagring eller anvendelse af CO₂.
Det strukturelle niveau for beskæftigelsen, og dermed antallet af danske arbejds-
pladser, er bestemt af arbejdsudbuddet. Derfor fokuseres i nærværende besvarelse
på skatteforhøjelsernes effekt på arbejdsudbuddet.
Der er tale om store, væsentlige ændringer af særligt selskabsskatten, og derfor er
skønnene behæftet med væsentlig usikkerhed.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 123: MFU spm. om ministeren vil redegøre for størrelsen af tilskud, der anslås at skulle tildeles frem mod 2030, hvis CO2-fangstanlæggene, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2560387_0002.png
Finansministeriet oplyser, at en forhøjelse af selskabsskattesatsen medfører færre
investeringer, mindre produktivitet og i sidste ende lavere timeløn. Herved mind-
skes både arbejdsudbuddet og velstanden i samfundet, hvilket via satsregulering
også vil ramme de sociale overførsler, og fx mindske folkepensionen. Højere sel-
skabsskat vil give en lavere timeløn, selv om skatten formelt set ikke ligger på ar-
bejdskraften. En lavere timeløn sænker ansattes disponible indkomster, hvilket
sænker deres forbrug og hermed statens indtægter fra moms og afgiftspålagte va-
rer.
En forhøjelse af bundskattesatsen sænker arbejdsudbuddet og velstanden i sam-
fundet. Det reducerer direkte ansattes disponible indkomst, hvilket sænker deres
forbrug og hermed statens indtægter fra moms og afgiftspålagte varer.
Hvis det antages, at den statsfinansielle udgiftspost på samlet set ca. 7-13 mia. kr.
fordeles ligeligt i årene 2023-2030, er der et årligt finansieringsbehov på ca. 0,9-1,6
mia. kr. i perioden.
Et årligt finansieringsbehov på ca. 0,9-1,6 mia. kr. vurderes at kunne finansieres via
en stigning i selskabsskatten på ca. 0,7-1,3 pct.-point. Det skønnes at give anled-
ning til et tabt arbejdsudbud på ca. 200-400 fuldtidspersoner. Hvis det i stedet skal
finansieres gennem en stigning i bundskatten, vurderes en stigning på ca. 0,10-
0,17 pct.-point at give et årligt provenu i samme størrelsesorden. Det skønnes at
give anledning til et tabt arbejdsudbud på ca. 300-500 fuldtidspersoner. Skønnene
er forbundet med betydelig usikkerhed.
Det bemærkes, at der i alle år efter 2030 vil være et varigt merprovenu på ca. 0,9-
1,6 mia. kr. fra skatteforhøjelserne. Det kan undgås ved at gøre skatteforhøjelserne
midlertidige. Det vil imidlertid give anledning til skatteplanlægning i form af fx ud-
skudte investeringer og lønninger, hvilket er omkostningsfyldt for samfundet.
Det understreges, at svaret jf. spørgsmålets formulering alene er baseret på en op-
gørelse, der relaterer til CO₂-fangst, altså ikke på den samlede værdikæde, der
dertil omfatter transport og lagring eller anvendelse af CO₂.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2