Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2560389_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19. april 2022
J nr.
2022-789
KEF-udvalget har i brev af 7. februar 2022 stillet mig følgende spørgsmål 122 alm.
del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemed-
lem af udvalget (MFU) Sikandar Siddique (FG).
Spørgsmål 122
Vil ministeren redegøre for følgende for hver virksomhed i Danmark, hvor ministe-
ren antager, at der er potentiale for CO₂-fangst:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Antal medarbejdere i 2011
Antal medarbejdere i 2021
Størrelse af skattebetalinger i 2021
Skyggepris for CO₂-fangst i 2030
CO₂-fangstpotentiale i 2030
CO₂e-udledninger i 2021 eller 2020
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, og der er indhentet bidrag fra
Skatteministeriet samt Erhvervsministeriet. Jeg kan henholde mig til nedenstående:
Under visse antagelser er det Energistyrelsens vurdering, at 229 udledningskilder i
Danmark har et potentiale for CO₂-fangst fordelt på 129 virksomheder, der kan
grupperes inden for sektorerne biogasopgradering, affaldsforbrænding, kraftvarme
samt industri. Besvarelsen foretages alene på sektorniveau, da Energistyrelsen
ikke offentliggør fremskrivninger for individuelle punktkilder. Det betyder, at antal
ansatte (delspørgsmål 1-2) er grupperet inden for sektorerne biogasopgradering,
affaldsforbrænding, kraftvarme samt industri pba. CVR-numre fra de 129 virksom-
heder.
Opgørelsen relaterer sig alene til CO₂-fangst, altså ikke til den samlede værdi-
kæde, der dertil omfatter transport og lagring eller anvendelse af CO₂. Det opgjorte
fangstpotentiale kan dermed ikke ligestilles med reduktionspotentialet, da der er
stor usikkerhed om den fremtidige fordeling af den opfangede CO₂ på henholdsvis
lagring og anvendelse.
Tabel 1 viser opgørelsen af CO₂-udledning, CO₂-fangstpotentiale samt tekniske
fangstomkostninger (delspørgsmål 4-6) for udledningskilder/virksomheder i
Danmark med potentiale for CO₂-fangst.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 122: MFU spm. om ministeren vil redegøre for følgende for hver virksomhed i Danmark, hvor ministeren antager, at der er potentiale for CO2-fangst m.v., til klima-, energi- og forsyningsministeren
2560389_0002.png
Tabel 1
CO₂-udledning, CO₂-fangstpotentiale samt tekniske fangstomkostninger for
udledningskilder/virksomheder i Danmark med potentiale for CO₂ fangst (delspørgsmål 4-6).
CO₂-udledning
1
(2020)
Mio. ton
-
1,3
1,8
4,2
CO₂-fangstpotenti-
ale
2
(2030)
Mio. ton
1,0
2,6
2,9
3,1
Teknisk fangstom-
kostning
3
(2030)
Kr./ton
50-150
600-1.100
750-1.450
850-1.600
Sektor
Biogasopgradering
Affaldsforbrænding
Kraftvarme
Industri
Anm.:
1
Baseret på data fra det europæiske kvotehandelssystem (ETS). Udledninger fra små udledningskilder
og biogene udledninger indgår dermed ikke.
2
3
Omfatter både fossile og biogene udledningskilder.
CO₂-fangst medfører isoleret set ikke CO₂-reduktioner, som er afhængige af, at den indfangede CO₂
enten lagres permanent eller anvendes på en måde, der resulterer i fortrængning af andre drivhusgas-
udledninger. Da omkostninger og reduktionseffekt er afhængig af, hvorvidt CO₂’en lagres eller anven-
des, kan omkostninger ikke opgøres uden at gøre sig antagelser herom, hvilket der aktuelt ikke er
grundlag for. Derfor angives teknisk fangstomkostning per ton CO₂ ekskl. transport, lagring/anvendelse
samt virksomhedernes forrentningskrav m.v. Fangstomkostning er beregnet som årlig ydelse per ton
indfanget CO₂ fordelt over 15 år. Omkostningerne er beregnet pba. standardværdier i Energistyrelsens
Teknologikatalog for CO
-fangst og -transport.
Der medregnes investeringsomkostninger, løbende drift-
og vedligeholdelsesomkostninger samt omkostninger til el og varme samt indtægter fra salg af over-
skudsvarme. Omkostninger er afrundet til nærmeste hele 50 kr. per ton.
På dette grundlag har Erhvervsministeriet opgjort antal ansatte for de 129 virksom-
heder. Tabel 2 viser antal ansatte (delspørgsmål 1-2) for
udledningskilder/virksomheder i Danmark, der vurderes at have potentiale for CO₂-
fangst.
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 122: MFU spm. om ministeren vil redegøre for følgende for hver virksomhed i Danmark, hvor ministeren antager, at der er potentiale for CO2-fangst m.v., til klima-, energi- og forsyningsministeren
2560389_0003.png
Tabel 2
Antal ansatte (delspørgsmål 1-2) for udledningskilder/virksomheder i Danmark med potentiale for CO₂
fangst.
Antal ansatte
1
Sektor
2011
100
2.000
500
5.900
2021
300
2.500
1.700
6.200
Biogasopgradering
Affaldsforbrænding
Kraftvarme
Industri
Anm.:
1
Antallet af ansatte er afrundet til nærmeste 100. Antal ansatte for 2011 er opgjort for hele året,
men for 2021 opgjort per september 2021. Forskellen i opgørelsesmetode skyldes ændringer i registrerin-
ger af antal ansatte i CVR. Datterselskabers ansatte kan være ansat af moderselskabet og dermed regi-
streret under et andet CVR-nr. Visse af de omfattede virksomheder har således ingen ansatte. Omvendt
kan et CVR-nummer også have flere ansatte registreret end aktiviteten med potentiale for CO₂-fangst be-
tinger, eksempelvis hvis et forbrændingsanlæg er ejet af et multiforsyningsselskab. For de kommunalt
ejede affaldsforbrændingsanlæg på Bornholm og i Aarhus har det ikke været muligt at ligge CVR-nummer
til grund for opgørelsen. Der tages derfor udgangspunkt i produktionsenhedsnummeret i stedet for fsva.
affaldsforbrændingsanlæg på Bornholm og i Aarhus. Derudover er det ikke muligt at tage højde for æn-
dringer i antallet af ansatte som følge af fx fusioner eller administrative omlægninger af virksomhederne,
hvilket kan betyde, at en virksomheds ansatte i 2021 kan være registreret under et andet CVR-nr. end i
2011. Disse antagelser indebærer, at der er betydelig usikkerhed i opgørelsen, der skal fortolkes med var-
somhed.
Skatteministeriet oplyser fsva. delspørgsmål 3, at de omfattede virksomheders sel-
skabsskattebetalinger, der vedrører aktivitet forbundet med CO
2
-udledning, vanske-
ligt kan sammenstilles. Eksempelvis er visse selskaber datterselskaber, der er un-
derlagt administrationsselskaber, som betaler skat på deres vegne. En stor andel af
affaldsforbrændingsanlæg og kraftvarmeværker er desuden skattefritaget. Til dette
skal bemærkes, at affaldsforbrændingsanlæggene i henhold til
Klimaaftale om en
grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
inden for få år vil selskabsgøres og overgå
til at være skattepligtige. Henset til disse forhold ville en oversigt over skattebetalin-
ger ikke være sammenlignelig med Tabel 1 og 2.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3