Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2538136_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
2. marts 2022
J nr.
2022-991
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 3. februar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål 120 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (R).
Spørgsmål 120
Ministeren bedes kommentere den præsentation, som Dansk Energi anvendte i forbin-
delse med foretræde for udvalget den 3. februar 2022 om regeringens udspil til en po-
wer-to-x-strategi, jf. KEF alm. del - bilag 155.
Svar
Regeringen har d. 15. december offentliggjort en PtX/CCU-strategi, som tager før-
ste skridt i etableringen af de nødvendige rammevilkår til at understøtte produktion,
distribution og anvendelse af brint og andre PtX-produkter i Danmark.
Det er glædeligt, at Dansk Energi fremhæver i deres præsentation, at strategien er
et godt strategisk afsæt, som indfrier både klima- og erhvervspotentialer. Flere af
Dansk Energis anbefalinger er netop afspejlet i PtX-strategien.
Glem ikke efterspørgselssiden
Vi er helt enige med Dansk Energi i, at en robust og effektiv udvikling af PtX i Dan-
mark kræver at sammentænke både produktion og anvendelse af PtX-produkter.
Jf.
Køreplan for et grønt Danmark
planlægger regeringen i 2022 og 2023 at præ-
sentere flere strategier og udspil for sektorer, hvor PtX potentielt kan spille en væ-
sentlig rolle på sigt.
Europa-Kommissionens forslag i
Fit-for-55-pakken
vil desuden sikre en betydelig
efterspørgsel efter PtX-brændstoffer i Danmark og EU. Regeringen er generelt po-
sitivt stemt overfor
Fit-for-55.
Regeringen arbejder derfor for en ambitiøs udform-
ning af krav i
Fit-For-55,
herunder for bl.a. luftfart og søfart, hvilket kan øge efter-
spørgslen på PtX. Regeringen arbejder fx for så høje iblandingskrav i luftfarten som
muligt, herunder for et så højt underkrav til PtX-brændstoffer som muligt, samt for
muligheden for, at medlemslande skal kunne sætte højere krav nationalt.
Vigtigt med hurtig udmøntning af PtX-udbud
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om kommentar til præsentation fra Dansk Energi ifm. foretræde den 3/2-22 om regeringens udspil til en power-to-x-strategi, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2538136_0002.png
Det er med
Klimaaftale om energi og industri mv.
2020 (EI20) aftalt at etablere en
tilskudsordning til PtX-anlæg i form af et statsligt udbud, der er finansieret af prove-
nuet fra salg af danske VE-andele til Nederlandene, som nu er opgjort
til 1,25 mia. kr. Med PtX-strategien har regeringen foreslået, at udbuddet målrettes
produktionsstøtte.
Tidsplanen for udmøntning af midlerne afhænger primært af EU-Kommissionens
statsstøttegodkendelsen. Afhængigt af udmøntningens kompleksitet er det Energi-
styrelsens vurdering, at statsstøtteprocessen kan tage mellem 6 og 18 måneder
regnet fra datoen for fremsendelse af prænotifikation. Udbuddet ventes derfor of-
fentliggjort tidligst ultimo 2023.
Sikre rammevilkår og ressourcer, der muliggør potentialet
Jeg er meget enig med Dansk Energi i, at VE-udbygning, CO
2
til kulstofholdige PtX-
produkter samt brintinfrastruktur alle sammen er vigtige elementer i en PtX-sam-
menhæng.
Senest blev det med finansloven for 2022 aftalt, at der skal udbydes yderligere 2
GW havvind inden udgangen af 2030. Dertil er regeringen og aftaleparterne bag
Af-
tale for Finanslov 2022
enige om, at regeringen som led i kommende energi- og
forsyningsudspil i 2022 vil fremlægge et redskabskatalog, der har til formål at styrke
udbygningen af sol og vind på land i forhold til fremskrivningen, samt fremlægge
analyser, der kan danne grundlag for evt. beslutning om yderligere 1 GW havvind i
lyset af PtX.
Derudover forventes PtX-strategiens foreslåede tiltag vedrørende bl.a. muliggø-
relse af direkte linjer, geografisk differentierede forbrugstariffer og lokal kollektiv ta-
rifering at understøtte en øget markedsdrevet produktion af vedvarende energi gen-
nem bedre rammevilkår for samplacering af VE-kapacitet og PtX-produktion.
D. 14. december 2021 blev regeringen og et bredt politisk flertal enige om en aftale
om fangst, transport, lagring og anvendelse af CO
2
i Danmark. Dagen efter præ-
senterede regeringen sin PtX/CCU-strategi. Regeringen vil således både lagre CO
2
og anvende CO
2
mhp. produktion af grønne brændstoffer. I forbindelse med anden
udmøntning af CCUS-puljen fra
Klimaaftalen for energi og industri mv
vil der blive
set på, hvordan anvendelsen af CO₂ kan bidrage til klimamålsætningerne.
Jeg er desuden enig med Dansk Energi i, at brintinfrastruktur kan spille en vigtig
rolle i at indfri PtX’ klima- og erhvervspotentialerne. Derfor vil regeringen skabe de
nødvendige rammer for etablering af en brintinfrastruktur i Danmark og give Energi-
net og Evida mulighed for at eje og drive brintinfrastruktur.
Lige vilkår for alle direkte linjer pba. samfundsøkonomiske kriterier
Jeg er glad for, at også Dansk Energi ser et samfundsøkonomisk potentiale i at give
tilladelse til direkte linjer. Samtidig bemærker jeg, at Dansk Energi er enige i en række
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om kommentar til præsentation fra Dansk Energi ifm. foretræde den 3/2-22 om regeringens udspil til en power-to-x-strategi, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2538136_0003.png
af de kriterier for direkte linjer, fx afstand og reduktion i belastningen i det kollektive
elnet, som også fremgår af Energistyrelsens rapport
Analyse af geografisk differen-
tierede forbrugstariffer og direkte linjer
af december 2021.
Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke kommentere på den konkrete udmøntning af
muligheden for direkte linjer. Det skyldes, at der endnu ikke er truffet en politisk be-
slutning om at give tilladelse til etablering af direkte linjer.
Lige konkurrencevilkår for private løsninger og kollektivt elnet
Jeg er enig i, at det kollektive elnet ikke skal have dårligere konkurrencevilkår end
private løsninger.
Jeg mener, at direkte linjer skal ses som en undtagelse til hovedreglen om, at trans-
port og distribution af elektricitet sker via det kollektive net. Direkte linjer skal derfor
alene ses som en mulighed for at anlægge nye elektricitetsforbindelser, der kan
sup-
plere
det kollektive elnet. Dette sikres bl.a. ved at sætte nogle hegnspæle for tilla-
delse til etablering af direkte linjer, som understøtter samfundsmæssige hensyn som
fx at reducere behovet for udbygning af det kollektive elnet, samtidig med at mulig-
heder for mere omkostningsægte tariffer fremmes.
Jeg vil derfor gerne opfordre til, at Energinet og netvirksomhederne samarbejder om
at udarbejde mere omkostningsægte tarifprodukter, der fx kan sikre bedre synergi
mellem netvirksomhedernes tarifering og Energinets kWh-tarif.
Energistyrelsen igangsætter desuden i efteråret 2022 et arbejde, der skal afklare
eventuelle regulatoriske barrierer for, at Energinet kan opkræve tariffer direkte af net-
virksomhederne, der herefter kan udbyde ét samlet tarifprodukt til elkunderne. Ener-
gistyrelsen vil i den forbindelse sikre inddragelse af Energinet og Dansk Energi i ar-
bejdet.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3