Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2526324_0001.png
Samrådstale
3. februar 2022
Statens indkøb af biler
Taletid ca. 10 minutter. Det talte ord gælder.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for statens indkøb af hhv. fossile og grønne
personbiler, samt hvilke konkrete initiativer regeringen har taget for at
sikre grønnere statslige indkøb af personbiler og transportmidler gene-
relt?
[Indledning]
Tak for ordet og tak for muligheden for at tale om grøn omstilling
i dette tilfælde af statens biler - over for Klima-, Energi- og For-
syningsudvalget.
Det er et emne, der ligger mig og regeringen meget på sinde, så jeg
er glad for at få lov til at tale om det her i dag.
[Store ambitioner for grøn omstilling og konkrete aftaler]
Det er ingen hemmelighed, at regeringen har store ambitioner for
den grønne omstilling.
De store ambitioner gælder også omstillingen af den danske bil-
park. Regeringen og regeringens støttepartier indgik for ca. et år si-
den
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten,
der sætter markant skub
på omstillingen af de danske biler.
Ambitionen er, at der i 2030 skal være 1 mio. grønne biler på ve-
jene.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. B den 3/2-22 om statens indkøb af grønne biler, til finansministeren
Side 2 af 6
Det understøttes også af den brede aftale om en infrastrukturplan,
som vi indgik i juni. Her blev bl.a. afsat 500 mio. kr. frem til 2030
til at udvikle ladeinfrastrukturen langs de statslige veje.
[Strategi for grønne offentlige indkøb og klimasamarbejdsaftaler]
I lyset af de store ambitioner, er det helt naturligt at se på, hvordan
det offentlige indkøb generelt kan understøtte den grønne omstil-
ling.
I oktober 2020 lancerede regeringen derfor en strategi for grønne
offentlig indkøb, der for første gang i Danmark sætter en ambitiøs
grøn retning for de 380 mia. kr., som det offentlige køber ind for
hvert år.
Ambitionen er klar: De offentlige indkøb skal have et markant la-
vere klimaaftryk og bidrage til den grønne omstilling.
I strategien har regeringen sat det ambitiøse mål, at den offentlige
køretøjsflåde skal være emissionsfri i 2030.
Arbejdet med omstillingen er i gang, og der er taget de første kon-
krete initiativer, der skal bidrage til omstillingen af de offentlige kø-
retøjer.
Regeringen har bl.a. indgået klimasamarbejdsaftaler om grøn kol-
lektiv trafik med en stor del af kommunerne og regioner, hvoraf
mange af dem har opstillet forpligtende målsætninger for omstillin-
gen til grønne biler.
Og regeringen har i økonomiaftalerne for 2022 aftalt med både KL
og Danske Regioner at drøfte kommunernes og regionernes om-
stilling af køretøjsflåden til nul-emissionsbiler.
Det er mit indtryk, at mange kommuner og regioner er rigtig godt i
gang.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. B den 3/2-22 om statens indkøb af grønne biler, til finansministeren
Side 3 af 6
Med strategien for grønne offentlige indkøb er det besluttet, at nye
ministerbiler fremover skal være el- og hybridbiler. Den sidste rene
dieselministerbil forventes således udfaset ved udgangen af 2023.
Der er desuden et væsentligt antal personbiler i staten, der kan og
bør omstilles frem mod 2030.
Det betyder, at alle statslige institutioner fremover skal tænke sig
om en ekstra gang, inden de køber biler, og overveje, om deres be-
hov kan dækkes af et grønt alternativ.
Omstillingen sker ikke fra den ene dag til den anden, og vi har sta-
dig en del arbejde foran os, før vi er i mål.
[Statens indkøb af biler]
Jeg er blevet bedt om at redegøre for statens indkøb af hhv. fossile
og grønne personbiler, samt hvilke konkrete initiativer regeringen
har taget for at sikre grønnere statslige indkøb af personbiler og
transportmidler generelt.
Økonomistyrelsen har derfor indhentet tal fra Motorstyrelsen, der
giver et overblik over statens indkøb af personbiler fra juli 2019 til
og med december 2021.
De statslige institutioner har siden juli 2019 indkøbt 1.489 person-
biler. Af disse er 1.114 dieselbiler, 296 benzinbiler, 31 hybridbiler
og 48 elbiler.
De tal ser vi selvfølgelig frem til at forbedre.
[Indkøb af biler i Forsvaret og Politiet]
Det er dog en vigtig del af historien, at langt de fleste af statens
personbiler indgår i Forsvarets og Politiets flåder.
75 pct. af bilerne - 1.120
indkøbt siden juli 2019 er indkøbt af
Forsvaret og Politiet, og her gælder nogle særlige hensyn, fordi en
del af bilerne skal kunne deltage i operativt arbejde.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. B den 3/2-22 om statens indkøb af grønne biler, til finansministeren
Side 4 af 6
Der er derfor også indhentet bidrag fra Justitsministeriet og For-
svarsministeriet til besvarelsen af dagens spørgsmål.
Justitsministeriet har oplyst, at der for nuværende ikke er nogen
nul-emissionskøretøjer, der er vurderet til at kunne opfylde de krav,
der stilles til Politiets operative køretøjer.
Det er bl.a. krav til bilernes rækkevidde og krav til bilernes gene-
relle præstationsevne.
Forsvarsministeriet har oplyst, at der for forsvarets biler ligeledes
kan være krav til bl.a. rækkevidde og opladningsmuligheder, som
elbiler eller andre nul-emissionsbiler i dag ikke kan leve op til.
Både Politiet og Forsvaret arbejder dog aktivt med omstillingen af
de personbiler, der kan omstilles uden at gå på kompromis med de
operative hensyn, fx administrative biler.
Forsvarsministeriet er i gang med at undersøge, hvilke køretøjer i
forsvaret der kan omstilles, og hvordan det kan ske på den mest
hensigtsmæssige måde frem mod 2030.
Det er forventningen, at Forsvaret kan offentliggøre en plan for
omstillingen i 1. halvår 2022.
Politiet har indkøbt ti elbiler som led i en forsøgsordning for at af-
dække muligheden for at omstille en række sagsbehandlerkøretøjer.
Det forventes på den baggrund, at politiet i et kommende udbud af
mindre sagsbehandlerkøretøjer vil stille krav om emissionsfri biler.
Både Forsvaret og Politiet arbejder altså med omstillingen til emis-
sionsfri biler.
Men det er klart, at de operative hensyn i Forsvaret og Politiet
kommer i første række. Omstillingen af deres bilflåder skal ske på
en sikker måde og i et forsvarligt tempo.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. B den 3/2-22 om statens indkøb af grønne biler, til finansministeren
Side 5 af 6
[Styrket fokus på grønne indkøb i ministerierne]
Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling af de offentlige ind-
køb
herunder biler
kræver det et styrket grønt fokus i hele den
offentlige sektor og blandt de offentlige indkøbere.
Det er et af de vigtigste formål med regeringens strategi for grønne
offentlige indkøb.
Ministerierne skal derfor også fremover arbejde langt mere strate-
gisk med deres indkøb
og særligt med et grønt fokus. Det gælder
også ministerierens indkøb af biler.
[Planer for omstillingen og opfølgning]
Meget er allerede i gang. Der pågår et væsentligt arbejde i Forsvaret
og Politiet med at undersøge mulighederne for omstillingen af de-
res biler. Også andre statslige institutioner er i gang.
Jeg vil nu gå i dialog med mine ministerkollegaer og bede dem om
at udarbejde planer for omstillingen af køretøjsflåderne på deres
ministerområder frem mod 2030, så vi får købt så mange nulemis-
sionsbiler som muligt i takt med, at bilflåden skiftes ud.
Regeringen vil i sit finanslovsforslag for 2023 afsætte den nødven-
dige finansiering til omstillingen af alle statens omstillingsparate
personbiler i de kommende år.
Det skønnes at dreje sig om 15-20 mio. kr. årligt til at dække de
statslige institutioners merudgifter og det afledte provenutab for
staten.
Det klare udgangspunkt for ministeriernes planer vil være, at nye
personbiler skal være emissionsfri, medmindre særlige hensyn taler
imod.
Jeg forventer, at det vil skubbe statens indkøb af personbiler i en
markant grønnere retning.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. B den 3/2-22 om statens indkøb af grønne biler, til finansministeren
Side 6 af 6
Regeringen vil desuden årligt følge op på udviklingen i den statslige
bilflåde, så vi sikrer fortsat fokus på omstillingen.
Og skulle det vise sig, at der er behov for at tage yderligere kon-
krete initiativer, er regeringen selvfølgelig indstillet på at se på det.
[Afrunding]
Afslutningsvis vil jeg understrege, at regeringens ambition er klar.
De offentlige køretøjer skal være emissionsfri i 2030
også statens.
I de kommende år vil der ske en markant udvikling af statens ind-
køb af personbiler i en grønnere retning.
Og det er vigtigt. For omstillingen af de danske biler
private såvel
som offentlige
vil bidrage til, at vi lykkes med Danmarks grønne
ambitioner.
Tak for ordet.