Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2532350_0001.png
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 23. februar 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 108 (KEF alm. del) stillet 25. januar 2022 efter ønske fra
Katarina Ammitzbøll (KF).
Spørgsmål nr. 108
Mener ministeren, at det flugter med hensigterne i klimaplanen for en grøn
affaldssektor og cirkulær økonomi, at Miljøstyrelsen ikke inddrager
konkurrencehensyn i sine revurderinger af alle de danske affaldsforbrændingsanlægs
miljøgodkendelser?”
Svar
I Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi er det bl.a. hensigten, at:
”forbrændingsanlæggene skal konkurrere om affaldet, så det behandles, hvor det kan gøres mest
miljørigtigt, bedst og billigst”.
Vedr. miljøkrav fremgår følgende:
”Miljøkrav til
forbrændingsanlæggene strammes, så anlæg, der halter bagefter miljømæssigt, enten investerer i
teknologiske forbedringer eller lukker. Der tages forbehold for, at stramningerne forudsætter en
forudgående analyse af hvilke miljøparametre, der skal strammes, samt en juridisk afklaring af
mulighederne.”
De krav, Miljøstyrelsen stiller til affaldsforbrændingsanlæggene i forbindelse med revurderingen, er en
implementering af EU's BAT-konklusioner. Det fremgår af direktiv for industrielle emissioner (IE -
direktivet), at relevante og offentliggjorte BAT-konklusioner skal lægges til grund i forbindelse med
myndighedernes godkendelse og revurdering af miljøgodkendelserne for virksomheder omfattet af
direktivet. BAT-konklusionerne er EU-miljøkrav, der bliver fastsat på baggrund af en vurdering af,
hvad der er opnåeligt med de bedste tilgængelige teknikker og gælder i alle EU’s medlemslande.
Direktivet skal ifølge dets præambel bidrage til at skabe ens konkurrencevilkår i EU ved at tilpasse
kravene til miljøeffektivitet til industrianlæg.
Den enkelte virksomhed kan i udgangspunktet selv vælge teknologi, så længe den efter myndighedens
vurdering er at betragte som BAT og dermed sikrer det rette miljøbeskyttelsesniveau.
De nye BAT-krav skærper generelt de nuværende emissionsgrænseværdier for udledning til luft, og der
vil være forbrændingsanlæg i Danmark, som skal investere i ny teknologi, hvilket medfører at evt.
forskelle i anlæggenes miljøperformance udjævnes.
Dertil kan bemærkes, at kommunerne kan stille krav til bl.a. miljø og økonomi under hensyntagen til
udbudsreglerne, når de i fremtiden skal udbyde det forbrændingsegnede husholdningsaffald. Hermed
kan miljø indgå som et konkurrenceparameter, som forbrændingsanlæggene skal vurderes på i deres
konkurrence om affaldet.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om de danske affaldsforbrændingsanlægs miljøgodkendelser, til miljøministeren
Miljøministeriet er opmærksom på den rejste problemstilling. Aftalekredsen bag Klimaplanen har
tidligere fået forelagt et notat som redegør for mulighederne for at stramme miljøkrav indenfor den
danske miljølovgivning. Aftalekredsen vil supplerende få forelagt et notat, som redegør for
mulighederne for, hvorvidt den danske miljølovgivning og anlæggenes miljøgodkendelser – inden for
EU-retten – kan tilpasses, herunder ift. ensartede konkurrencevilkår, kapacitetstilpasning og
stramning af miljøkrav.
Lea Wermelin
/
Nina Porst
2