Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2521023_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
31. januar 2022
J nr.
2022 - 366
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 24. januar stillet mig følgende
spørgsmål 107 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 107
Hvad er status for udmøntningen af de midler der blev afsat i forbindelse med op-
hør af grundbeløb, og vil eventuelle ikke-søgte eller ikke-udbetalte midler kunne
bruges til målrettet hjælp til varmeselskaber, der rammes af de stigende priser på el
og gas?
Svar
Grundbeløbsindsatsen stammer fra
Energiaftale 2018
og består af fire indsatser til
håndtering af grundbeløbets ophør
1
. De fire indsatser består af en
Etableringsstøt-
teordning, Udvidet rådgivning af værkerne og nødstedte varmekunder, Økonomisk
støtte til individuelle løsninger
og en
Pulje til håndtering af strandede omkostninger.
Ifm. klimaaftalen for energi og industri fra 2020 og aftalen om finansiering af IPCEI
på brint er i alt 197 mio. kr. af de samlede afsatte midler blevet omprioriteret.
Tabel 1
Oversigt over midler i grundbeløbsindsatsen (efter løbende omprioriteringer)
Mio. kr. (2020-priser)
Etableringsstøtteordning
1
Udvidet rådgivning af vær-
kerne og nødstedte varme-
kunder
2
Økonomisk støtte til individu-
elle løsninger
3
Pulje til håndtering af stran-
dede omkostninger
4
2018
2,0
-
-
-
2019
3
4,1
10,1
11,1
2020
49,2
7,2
20,4
93,9
2021
63,4
7,2
10,4
19,3
2022
-
4,0
1,5
-
2023
-
0,0
1,5
-
Anm.: 1) Puljemidlerne for 2020 har ikke været udmøntet. Afsatte midler er inkl. administration og ekskl. mindre-
provenu. 2) Der er omprioriteret 4,0 mio. kr. til finansiering af IPCEI på brint i 2023 (midlerne i tabellen er efter
omprioritering). 3) Der er omprioriteret 10 mio. kr. i 2021 til Klimaaftale for energi og industri mv. samt 8,8 mio.
kr. årligt i 2022-2023 til finansiering af IPCEI på brint (midlerne i tabellen er efter omprioritering). 4) Der er ompri-
oriteret 76 mio. kr. i 2021 og hele bevillingen i 2022-2023 til Klimaaftale for energi og industri mv. (midlerne i ta-
bellen er efter omprioritering). Afsatte midler er inkl. administration.
Kilde: Finanslov 2020, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
1
Grundbeløbet var en støtteordning til affalds- og naturgasfyrede decentrale kraftvarmevær-
ker (værker der samproducerer el og varme) – såkaldte grundbeløbsværker – for at stå til rå-
dighed med driftsklar kapacitet i elmarkedet. Med udgangen af 2018 ophørte hovedparten af
grundbeløbsstøtten.
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om status for udmøntningen af midler, der blev afsat ifm. ophør af grundbeløb, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2521023_0002.png
Konsekvenserne af grundbeløbets ophør har vist sig mindre end hvad, der lå til
grund for
Energiaftale 2018.
Flere grundbeløbsværker har i tiden op til grundbelø-
bets ophør foretaget investeringer og optimeringer for delvist at imødegå konse-
kvenserne heraf. Ligeledes har flere grundbeløbsværker benyttet sig af de tidligere
grundbeløbsindsatser
Rådgivning til de hårdest ramte grundbeløbsværker
og
Til-
skudsordning til kollektive eldrevne varmepumper.
Der er ind til videre kendskab til
få værker, som har måttet lukke pba. grundbeløbets ophør. Det medvirker til at for-
klare det begrænsede afløb på
Økonomisk støtte til individuelle løsninger
og
Pulje
til håndtering af strandede omkostninger.
Se tabel 2 for en nærmere beskrivelse af
de fire indsatser samt status.
Etableringsstøtteordningen
lukkede ved udgangen af 2021. Ordningen har en op-
sparing på 52,1 mio. kr. I lyset af udfordringen med høje energipriser, mener jeg, at
det er aktuelt at se på, om de opsparede midler inden for eksisterende rammer kan
komme ud og leve, herunder ved at justere ordningens ansøgningskriterier. Jeg har
derfor taget initiativ til en drøftelse heraf i regi af drøftelserne med Folketingets par-
tier om de høje energipriser.
Fsva. de øvrige indsatser, følger Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet løbende
udviklingen. Der er ikke på nuværende tidspunkt taget stilling til om og i givet fald
hvordan, indsatsernes opsparinger skal anvendes.
Det vurderes ikke muligt at bruge midler, som der er givet tilsagn for, men som
endnu ikke er blevet udbetalt, til andre formål.
Tabel 2
Status på grundbeløbsindsatsen
Åben for an-
søgninger
2021
Etableringsstøtten har haft afløb for 57,2 mio. kr. ud af de 61
mio. kr., der var afsat i 2021. Ordningen har en opsparing på
52,1 mio. kr.
1)
Beskrivelse
Etableringsstøtteordningen
giver støtte til
etablering af kollektive, eldrevne varme-
pumper, som fortrænger fossil energipro-
duktion.
Status
Udvidet rådgivning af værkerne og nød-
2020-2022
stedte varmekunder
giver støtte til, at tidli-
gere grundbeløbsværker kan få gratis råd-
givning med henblik på at undgå høje var-
mepriser og prisstigninger.
Økonomisk støtte til individuelle løsninger
2019-2023
er udmøntet som tilskud til varmepumper
på abonnement målrettet kunder hos et
grundbeløbsværk, som må lukke.
Rådgivningsindsatsen har haft afløb for 8,1 mio. kr. Indsatsen
har en opsparing på 10,2 mio. kr. I 2022 er der afsat 4 mio. kr.,
som alle forventes udmøntet.
Ordningen har indtil videre haft et afløb på [90.000] kr. og har
en opsparing på 40,8 mio. kr. Det bemærkes, at der findes en
lignende ordning, Skrotningsordningen, som åbnede ultimo
2020, der giver bedre støttebetingelser og derfor kan være
mere attraktiv. Hertil kommer muligheden for tilskud til en indi-
viduel varmepumpe gennem Bygningspuljen.
Puljen til håndtering af strandede omkost-
2019-2021
ninger
skal understøtte, at strandede om-
kostninger, som følge af nedlæggelse af
et grundbeløbsværk, ikke i fuldt omfang
Puljen har haft et afløb på 0,6 mio. kr. (svarende til en enkelt
ansøgning) og har en opsparing på 121,0 mio. kr.
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om status for udmøntningen af midler, der blev afsat ifm. ophør af grundbeløb, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2521023_0003.png
falder tilbage på kommunen og dermed
kommunens borgere.
Anm. 1) Dette skyldes primært, at ordningen grundet statsstøtteretlige udfordringer alene har været åben i 2021 og
ikke 2020-2021 som planlagt. KEFM forsøgte i 2021 at bruge 15 mio. kr. af ordningens opsparing, hvilket der ikke var
afløb for.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3