Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. februar 2022
J nr.
2022 - 385
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 19. januar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål nr. 100 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 100
Vil ministeren oplyse den samlede forventede elektrolysekapacitet i 2030 samt re-
degøre for, hvor meget af denne kapacitet forslaget om den grønne omstilling af in-
denrigsflyvning vil lægge beslag på? Vil ministeren herudover foretage en vurdering
af, hvorvidt der med forslaget om at gøre indenrigsflyvningen grøn sker den bedst
mulige udnyttelse af elektrolysekapaciteten i forhold til at skabe CO
2
e-reduktioner?
Svar
Afhængig af produktionsmetode vurderes det at kræve ca. 0,25-0,4 GW elektroly-
sekapacitet
1
at levere brændstof til hele indenrigsluftfarten
2
, hvilket svarer til om-
kring 5 pct. af de 4-6 GW, som regeringen lægger op til,
jf. regeringens strategi for
Power-to-X.
Implementeres tiltaget igennem et iblandingskrav målrettet brændstofleverand-
øerne, vil tiltaget med betydelig usikkerhed have en skyggepris på ca. 1.500 kr.,
jf.
svar på KEF alm. del – spm. 99,
hvilket vurderes at være relativ billigt for PtX-base-
rede tiltag i transportsektoren, hvorfor det er vurderingen, at tiltaget udgør en effek-
tiv udnyttelse af elektrolysekapaciteten.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
1
Baseret på Teknologikatalog for bæredygtige brændstoffer (www.ens.dk/teknologikatalog),
samt antagelse om 5000 fuldlasttimer for elektrolyse.
2
I KF21 fremskrives indenrigsluftfartens energiforbrug til 2,2 PJ i 2030.
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
www.kefm.dk
Side 1/1